CHOSUN

중학생들의 네트형 경쟁 스포츠활동이 스포츠맨십 및 인성발달에 미치는 영향

Metadata Downloads
Author(s)
박주양
Issued Date
2018
Keyword
중학생체육활동, 네트형스포츠, 스포츠맨십, 인성발달
Abstract
The purpose of this study is to analyze the influence of middle school students on sportsmanship and personality development according to net type competitive sport activities.
The subjects of the study were selected middle school students participating in net type competitive sports in 6 middle schools in Gwangju metropolitan city in 2018 and sampled a total of 432 students using the self-administration method. A total of 400 questionnaires were used in this study, except for 32 of the collected questionnaires. Data were processed using SPSS 25.0 Window version.
The difference between the sportsman and personality development according to background variables was analyzed by independent sample t-test and one-way ANOVA, and Scheffe post-test. In addition, we conducted a multiple regression analysis to analyze the impact of middle school students' sportsmanship on character development through net competition sport activities.The conclusions obtained by analyzing these results are as follows.first. The difference of sportsmanship and personality development according to background variables showed a partial difference. Considering the cultural characteristics of male and female students, sportsmanship and personality development showed different results.
second. The effect of sportsmanship of middle school students on personality development through net type competitive sport activities was positively influenced.
Alternative Title
Junior high school students' net competition sports activities Influence on sportsmanship and personality development
Alternative Author(s)
Park. Ju Yang
Affiliation
조선대학교 교육대학원
Department
교육대학원 체육교육
Advisor
김현우
Awarded Date
2019-02
Table Of Contents
Ⅰ. 서 론 1
1. 연구 필요성 1
2. 연구 목적 및 문제 3
3. 연구변인 및 가설 4
4. 연구의 제한점 5
5. 용어의 정의 5

Ⅱ. 이론적 배경 7
1. 네트형 스포츠 7
가. 네트형 경쟁 스포츠 및 활동의 정의 7
나. 네트형 경쟁 스포츠 종목 8
다. 네트형 경쟁 스포츠 경기예절 11
2. 스포츠맨십 12
가. 스포츠맨십의 정의 및 개념 12
나. 스포츠맨십의 이론 15
다. 스포츠맨십의 하위요소 17
3. 인성 19
가. 인성의 개념 19
나. 인성의 측정 20

Ⅲ. 연구 방법 22
1. 연구 대상 22
2. 조사 도구 23
가. 예비검사 23
나. 설문지의 구성 23
3. 설문지의 타당도 및 신뢰도 검증 25
가. 탐색적 요인 분석 26
나. 신뢰도 분석 및 최종 문항 28

Ⅳ. 연구 결과 30
1. 일반적 특성에 따른 스포츠맨십, 인성발달의 차이 30
가. 성별에 따른 스포츠맨십, 인성발달의 차이 30
나. 학년 간에 따른 스포츠맨십, 인성발달의 차이 32
다. 네트형 스포츠 참여 종목 간에 따른 스포츠맨십, 인성발달의 차이 34
라. 학업 성적 수준별에 따른 스포프맨십, 인성 발달의 차이 36
2. 중학생들의 네트형 경쟁 스포츠 활동이 스포츠맨쉽, 인성 발달 간의 인과관계 38
가. 중학생들의 네트형 경쟁 스포츠 활동이 스포츠맨십 및 인성 발달에
미치는 영향 39

Ⅴ. 논 의 43
1. 일반적 특성에 따른 스포츠맨십, 인성발달의 차이 42
2. 중학생들의 네트형 경쟁 스포츠 활동이 스포츠맨쉽, 인성 발달 간의 인과관계 44

Ⅵ. 결론 및 제언 46
1. 결론 46
1. 제언 47

참고문헌 48

52
Degree
Master
Publisher
조선대학교 교육대학원
Citation
박주양. (2018). 중학생들의 네트형 경쟁 스포츠활동이 스포츠맨십 및 인성발달에 미치는 영향.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/16262
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000267280
Appears in Collections:
Education > 3. Theses(Master)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2019-02-08
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.