화상수업을 접목한 초등영어수업이 학생들의 정의적 영역에 미치는 영향
- Author(s)
- 이은숙
- Issued Date
- 2018
- Keyword
- 화상수업, 초등영어, 이러닝, 호주화상수업
- Abstract
- 이 연구의 목적은 화상수업을 접목한 초등영어수업이 학생들의 정의적 영역에 미치는 영향을 알아보기 위한 것이다. 전라남도의 한 초등학교 5학년 19명을 대상으로 1년간 호주의 같은 학년 학생들과 화상수업을 진행하여 사전 사후 설문조사를 실시하였고 사후 인터뷰를 실시하여 학생들의 정의적 영역인 흥미, 불안감 그리고 태도에 대해서 살펴보았다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 화상수업을 통한 영어수업이 교과영어수업보다 더 높은 흥미도를 나타냈다.둘째, 화상수업에서 보다 높은 불안감을 보이기도 했으나 이는 긍정적인 영향을 미치기도 하였다. 셋째, 타문화와 자문화에 대해 긍정적인 태도를 보여주었다. 보다 효과적인 화상수업을 위하여 몇가지 개선점이 발견되었는데 화상수업과 영어에 흥미와 관심이 있는 소규모 학생으로 이루어져야 하고, 담임교사와 학교, 원어민 협력교사 그리고 기술적인 지원이 꾸준히 필요하다는 것이다. 이 연구의 표본집단이 19명에 불과하고 한 학교에서 이루어졌다는 제한점이 있으나, 화상수업은 앞으로도 꾸준히 증가하는 추세이기 때문에 이를 위한 수업모형이나 운영에 관한 연구가 필요하다.|The purpose of this study is to investigate the effect of video- conferencing(VC) English class on affective domains of elementary school students. The subject of the study were 19 students of Grade 5 at G Elementary school in Jeollanamdo. They completed 10 times VC English classes for 1 year with the same grade students in Australia. They were asked to respond to a Likert-scale questionnaire, which also contained open-ended questions to find out their interest, anxiety and attitude toward the VC English classes.
The results of the study are as follows:
First, the students had more interest than their curriculum classes. They enjoyed the VC with their Australian peers. They were delighted by responding with each other and shared their stories about the given topics even though they were not perfect in speaking English.
Second, the students showed their anxiety in VC English classes more than their regular English classes. They had to prepare PPT presentation that needed much time with groups and present in front of the Australian students who were watching them. They cared their mistakes at pronunciation and grammar point when they spoke. In addition, the students felt difficulties to understand Australian speaking even though they reviewed the file before the VC English classes. However, their anxiety encouraged themselves to study English more to communicate with Australian friends.
Third, the students’ attitude towards their own culture and foreign culture had positive views. They were proud of their own culture and had more interest in Australian culture.
This study has suggested that VC needs students who have interest in English and other cultures to talk with foreign students for more efficient results. Also it needs supports of school and educational office including technical cooperation. Furthermore, there is a need for development of various teaching methods, and a training program for teachers should be developed.
- Alternative Title
- Investigating elementary school students' affective domains in English classroom with video-conferencing.
- Alternative Author(s)
- Lee Eunsuk
- Affiliation
- 조선대학교 교육대학원
- Department
- 교육대학원 영어교육
- Advisor
- 정희정
- Awarded Date
- 2018-08
- Table Of Contents
- I. 서론 1
1.1 연구의 필요성 1
1.2 연구의 목적과 질문 3
II. 이론적 배경 4
2.1 이러닝의 개념과 특성 4
2.1.1 이러닝의 개념 4
2.1.2 이러닝의 특성 5
2.2 이러닝에 대한 선행연구 7
2.3 온라인 화상수업 9
2.3.1 온라인 화상수업의 유형 10
2.3.2 온라인 화상수업 사례 11
2.3.3. 전라남도 교육청 온라인 화상수업 12
2.3.4. 온라인 화상수업 선행연구 14
Ⅲ. 연구 방법 16
3.1 연구 대상 16
3.2 호주 화상수업의 실제 17
3.3 자료 수집 방법 21
3.3.1 설문지 21
3.3.2 인터뷰 22
3.4 자료 분석 방법 23
IV. 연구 결과 및 논의 23
4.1 호주 화상수업에 대한 학습자들의 정의적 영역 23
4.1.1 흥미도에 미치는 영향 분석 23
4.1.2 불안감에 미치는 영향 분석 28
4.1.3 태도에 미치는 영향 분석 31
4.2 효과적인 화상수업을 위한 개선점 34
V. 결론 및 제언 35
5.1 결론 35
5.2 제언 36
참고문헌 38
부록 1 43
부록 2 45
부록 3 46
- Degree
- Master
- Publisher
- 조선대학교 교육대학원
- Citation
- 이은숙. (2018). 화상수업을 접목한 초등영어수업이 학생들의 정의적 영역에 미치는 영향.
- Type
- Dissertation
- URI
- https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/16240
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000267031
-
Appears in Collections:
- Education > 3. Theses(Master)
- Authorize & License
-
- AuthorizeOpen
- Embargo2018-08-24
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.