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한국 고등학교 학습자의 영어 학습 동기 변화

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Author(s)
박지혜
Issued Date
2018
Keyword
영어학습동기, English learning motivation
Abstract
본 연구의 목적은 고등학교 영어 학습자의 3월 초와 4월 초의 영어 학습 동기에는 어떤 변화가 나타나는지, 영어 능력 상·하위 집단에 따른 영어 학습 동기에는 어떤 차이가 있는지 알아보고자 함이다. 이를 달성하기 위해 전남 Y군 소재의 일반계 고등학교 1학년생 총 107명을 대상으로 3월과 4월에 각각 학습 동기를 측정하기 위한 설문을 실시하였다. 이러한 연구과정을 통해 도출된 결과를 바탕으로 연구 문제에 대한 결론을 정리하면 다음과 같다.
첫째, 고등학교 영어 학습자의 3월 초와 4월 초의 영어 학습 동기는 다양한 변화가 있었다. t-검정을 실시한 결과, 내재적 동기는 감소하였으나 외재적 동기의 외적 조절과 부과된 조절, 무동기는 모두 증가한 것으로 나타났다. 외재적 동기의 확인된 조절은 같은 수준을 유지하여 변화가 보이지 않았다. 이는 학생들이 내재적 동기보다 외재적 동기에 의해 영어 학습에 임하고 있으며 내재적 및 외재적 동기가 결여된 무동기 상태가 점차적으로 증가하고 있음을 알 수 있다. 그러나 짧은 기간에 학습 동기를 측정하였기 때문에 동기간의 변화가 극명하게 나타나지 않았고 통계적으로 유의미하지 않았으므로 학생들의 학습 동기가 변화하였다고 단언하기엔 어려울 것으로 판단된다.
둘째, 고등학교 영어 학습자의 영어 능력 상·하위 집단에 따른 3월 초와 4월 초의 영어 학습 동기의 차이는 집단별로 상이하였다. 상위 집단은 내재적 동기와 부과된 조절이 하락하였고 외적 조절과 확인된 조절, 무동기는 상승하였다. 상위 집단의 다른 학습 동기들과는 달리, 무동기의 변화는 통계적으로 유의미하게 나타났으므로 상위 집단의 학습 동기가 점점 내재적 및 외재적 동기가 결여된 상태로 되어 가고 있음을 알 수 있었다. 한편 하위 집단은 내재적 동기와 부과된 조절, 확인된 조절은 증가하였으나 외적 조절과 무동기는 감소하였다. 하위 집단의 학습 동기에는 내재적 동기와 외재적 동기, 무동기 모두 다양하게 작용하는 것으로 보이지만 하위 집단의 학습 동기 변화가 통계적으로 유의미하지 않았으므로 학생들의 학습 동기가 어떤 작용을 했는지 알 수 없다. 이는 설문지를 통해 학생들의 학습 동기를 측정하였기 때문에 학생들의 내면화된 학습 동기를 명확히 측정했다고 보기 어려운 것으로 사료된다.|The purpose of the study was to investigate what changes happen to English learning motivations of high school students from March to April. This also analyzed the difference in the English learning motivations of high school students in terms of the high and low groups of English ability. For this study, 107 students for first year in high school were participated. Intrinsic, extrinsic motivation (external regulation, introjected regulation, identified regulation) and amotivation were measured according to questionnaire about English learning motivations. The collected data were analyzed through descriptive statistics and independent sample t-test.
The study results were as follows: Frist, the students’ intrinsic motivation was decreased but amotivation, external regulation and introjected regulation were increased. Identified regulation was no change. It seems that students are studying English in external motivation rather than intrinsic motivation. And more and more the lack of intrinsic and external motivation is increasing. However, the changes in learning motivations were not statistically significant. Because learning motivations was measured in a short period of time, it is difficult to assume that students’ motivations were changed. Second, in the high groups of English ability, intrinsic motivation and introjected regulation were declined but external regulation, identified regulation and amotivation were risen. Unlike other learning motivations in higher groups, amotivation was statistically meaningful(t=-2.930, p=.004). It shows that the change in higher groups’ learning motivation has become gradually lacking in intrinsic and extrinsic motivation. In the low groups, intrinsic motivation, introjected regulation and identified regulation went up but external regulation and amotivation went down. There were no statistical significant in low groups’ learning motivations. This study was used the questionnaire to measure learning motivations. Therefore, if internalized learning motivations of students were measured accurately was not clear.
The results of this study suggest several teaching implications. Teachers should pay attention to students’ English learning condition and make a change the teaching methods for students. They can help to improve students’ learning motivations positively.
Alternative Title
The Changes in English Learning Motivation of Korean High School Students
Alternative Author(s)
Park, Ji Hye
Affiliation
조선대학교 교육대학원
Department
교육대학원 영어교육
Advisor
김경자
Awarded Date
2018-08
Table Of Contents
목차

표 목차

viii

그림 목차

ix

ABSTRACT

x


I. 서론

1

1.1 연구의 필요성

1

1.2 연구의 목적

3

1.3 연구의 문제

3


II. 이론적 배경

5

2.1 학습 동기

5

2.1.1 학습 동기의 정의

5

2.1.2 학습 동기의 중요성

6

2.2 영어 학습 동기 이론

6

2.2.1 사회교육 모형

6

2.2.2 자기결정성 이론

8

2.3. 영어 학습 동기 변화에 대한 선행연구

12

2.4 영어 능력에 따른 학습 동기의 차이

13



Ⅲ. 연구 방법

16

3.1 연구 대상

16

3.2 연구 도구

17

3.3 영어수업의 실제

18

3.4 자료 수집 방법

19

3.5 자료 분석 방법

19


IV. 연구 결과 및 논의

20

4.1 학습자의 3월 초와 4월 초 영어 학습 동기의 변화

20

4.1.1 학습자의 내재적 동기 변화

20

4.1.2. 학습자의 외재적 동기 변화

22

4.1.2.1 외적 조절 변화

22

4.1.2.2 부과된 조절 변화

23

4.1.2.3 확인된 조절 변화

24

4.1.3 학습자의 무동기 변화

26

4.2 학습자의 영어 능력에 따른 3월 초와 4월 초 영어 학습



동기의 차이

28


V. 결론

32

5.1 연구요약

32

5.2 교육적 함의

33

5.3 연구의 제한점

34

5.4 후속 연구 제언

35


참고문헌

36

부록 1

41

부록 2

43

부록 3

45

부록 4

47
Degree
Master
Publisher
조선대학교 교육대학원
Citation
박지혜. (2018). 한국 고등학교 학습자의 영어 학습 동기 변화.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/16238
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000267020
Appears in Collections:
Education > 3. Theses(Master)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2018-08-24
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