CHOSUN

자유학기제 음악프로그램의 경험과 진로성숙도의 관계

Metadata Downloads
Author(s)
박은정
Issued Date
2018
Keyword
음악프로그램
Abstract
본 연구의 목적은 자유학기제 음악프로그램을 참여한 학생들의 자유학기제 음악프로그램의 만족도와 진로성숙도 영향 및 효과를 알아보기 위한 것이다.
청소년 교육의 첫 단계인 중학교 교육에서는 진로 성숙도의 향상이 중요하다. 그 이유는 이 시기의 청소년들은 신체적, 정신으로 큰 변화가 시작되기 때문이다. 그 중 자신의 성향과 자아정체성, 사회적 위치에 대한 호기심으로 진로에 큰 관심을 가지게 되는 시기이기 때문이다.
우리나라에서는 중학생 스스로의 자아탐색, 진로 탐색, 자신의 잠재력 향상을 위하여 2016년부터 자유학기제라는 새로운 교육방안을 시행하였다,
4가지의 자유학기제 활동 중 에서 예술·체육활동, 동아리 활동을 참여한 학생들의학교생활 만족도가 높았으며 음악활동에 참여한 학생들은 교사, 교우와의 관계에 긍정적인 영향을 미치고 있다는 것을 알 수 있었다. 그렇기 때문에 학생들은 학교생활 만족도가 높아지고 자기조절학습, 학습동기, 학습 성취도 또한 높아졌다. 즉 학교생활 만족도가 높은 학생들은 진로성숙도가 높다는 것이다.
연구의 방법은 자유학기제 음악프로그램 만족도, 진로성숙도 설문지를 이용하였다. 그리고 연구 대상은 광주의 s중학교 1학년과 전남의 y중학교 1,2학년을 대상으로 조사하였다.
본 연구의 자료 분석은 IBM SPSS 프로그램을 통하여 t-test, 상관분석을 하였으며 다중회귀분석을 통하여 자유학기제 음악프로그램이 학생들의 진로성숙도에 미치는 영향을 알아보았다.|The purpose of this study is to examine the effects and effects of the degree of satisfaction and progress maturity of the free semester music program of participating students in the free semester music program.
In middle school education, which is the first stage of Juvenile education. it is important to improve the maturity of the course, because young people at this time start to undergo a great change both physically and mentally, This is the period when we will be interested in our own propensity, self identity, and curiosity about social position.
In Korea, a new education program called free school term was implemented from 2016 for the purpose of self exploration, career search and improvement of middle school students.
The students who participated in arts, sports, and club activities had a high level of satisfaction with school life, and the students who participated in music activities had a positive effect on the relationship with teachers and friends. As a result, students were more satisfied with their school life, self-regulated learning, motivation and learning achievement. In other words, students with school life satisfaction have high career maturity.
The method of the study was the free semester music program satisfaction career maturity questionnaire.
The Research analyze the data of this study by t-test, correlation analysis through IBM SPSS program and examined the effects of free semester music program on students' career maturity through multiple regression analysis.
The results of this study are as follows.
First, The first grader is school life satisfaction level was higher than the second grader that free semester music experience.
Second, it is possible to know that interaction between the free-term music program and the students' maturity level has a significant positive effect by performing a correlation analysis, whereas in the course navigation program and preparatory action factors.
As a result, students should continue to work on the improvement of the free semester music program and the lecture course and experiential learning related to the course in the student's progress course. The lecture should be conducted in the lecture course of the lecturer Next, students will be able to self-form through free semester music programs, and their maturation will help to improve the degree of satisfac- tion of their academic life and academic performance, and to adapt them to new environments By improving the problem-solving ability that can be achieved, it is possible to live a happy and fulfilling life through music.
Alternative Title
Free semester system the Music Program of experience and Career Maturity Relationship
Alternative Author(s)
Park, Eun jeong
Affiliation
조선대학교 교육대학원
Department
교육대학원 음악교육
Advisor
조정은
Awarded Date
2018-08
Table Of Contents
I. 서론
1. 연구의 필요성 및 목적
2. 연구의 문제
3. 연구의 제한점

II. 이론적 배경
1. 자유학기제의 이해
2. 자유학년제의 이해
3. 자유학기제 모형의 음악 프로그램 특징
4. 자유학기제 모형의 음악 프로그램 효과
5. 음악이 중학생에게 미치는 영향
6. 진로 성숙도

III. 연구의 방법
1. 조사대상
2. 조사도구
3. 자료분석

IV. 연구의 결과
1. 설문지 신뢰도
2. 자유학기제 만족도 설문지와 진로성숙도 설문지 분석
3. 설문지 상관관계 분석
4. 자유학기제 만족도가 진로성숙도에 미치는 영향

Ⅴ. 결론 및 제언

참 고 문 헌
부 록
Degree
Master
Publisher
조선대학교 교육대학원
Citation
박은정. (2018). 자유학기제 음악프로그램의 경험과 진로성숙도의 관계.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/16227
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000266976
Appears in Collections:
Education > 3. Theses(Master)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2018-08-24
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.