CHOSUN

현행 중학교 음악교과서의 '아리랑' 악보에 대한 비교 연구

Metadata Downloads
Author(s)
이영주
Issued Date
2017
Keyword
Arirang, Music Textbooks of Middle School, Korean Traditional music.
Abstract
본 연구는 현행 중학교 음악 교과서의 민요 악보에 대한 비교 분석의 내용이다. 민요 중에서도 우리나라를 대표하는 ‘아리랑’을 중심으로 고찰 하였다.
본 연구를 위해 중학교 음악 교과서 18종에 수록되어 있는 ‘아리랑’ 관련 악곡을 모두 조사하였다. 단 창작 아리랑은 제외하였다. 문헌 연구를 통해 민요의 특징과 지역적 분류를 하였고, 아리랑의 역사와 파생곡을 조사하였다. 그리고 지역별 대표 ‘아리랑’을 중학교 음악 교과서에서 분류하였다. 또한 국립국악원에서 제시한 김기수 채보의 ‘아리랑’ 악보와 교과서의 ‘아리랑’ 악보를 비교 분석하였다. 분석의 범주는 박자, 장단, 시김새, 가사, 창법 등이다.
본 연구의 결과를 통해 ‘아리랑’ 악보의 원형과 교수.학습에서 자료를 선정하는데 도움이 되었으면 하는 바람이다.
|This study is a comparative analysis of the music scores of current middle school music textbooks. Among the folk songs, we focused on 'Arirang' representing Korea.
For this study, all the songs related to 'Arirang' in 18 middle school music textbooks were examined. Except for the creative ‘Arirang’. Through the study of literature, the characteristics of folksongs and their regional classification were investigated, and the history and derivation songs of ‘Arirang’ were examined. And regional representative 'Arirang' in middle school music textbooks. In addition, I compared Kim Ki-Su 'Arirang' music score and current middle school music textbooks 'Arirang' score, which were presented at the National Center for Korean Traditional Performing Arts. The categories of analysis are Rhythm, Jangdan, Sigimsae, lyrics, Vocalization, and so on.
Through the results of this study, I hope that it will help to select the data of 'Arirang' sheet music and teaching and learning.
Alternative Title
A Comparative Study on ‘Arirang’ Music Score in the Current Middle School Music Textbook
Alternative Author(s)
LEE YOUNG JU
Department
교육대학원 교육학과
Advisor
김지현
Awarded Date
2018-02
Table Of Contents
ABSTRACT
I. 서론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구의 방법 및 범위 2
3. 연구의 한계점 2
4. 선행연구의 고찰 3

II. 이론적 배경 5
1. 민요의 개념과분류 5
2. 아리랑의 역사 9
3. 지역별 아리랑 특성 12
4. 채보자 김기수의 아리랑 18

III. 아리랑 악보 비교 연구 19
1. 교과서의 아리랑 수록곡 현황 19
2. 교과서의 아리랑 수록곡 빈도수 22
3. 김기수 채보의 아리랑 악보 분석 35
4. 음악 교과서 악보와 김기수 악보의 비교 41

IV. 결론 및 제언 46

참 고 문 헌 48
Degree
Master
Publisher
조선대학교 교육대학원
Citation
이영주. (2017). 현행 중학교 음악교과서의 “아리랑” 악보에 대한 비교 연구.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/16206
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000266821
Appears in Collections:
Education > 3. Theses(Master)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2018-02-20
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.