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푸드아트 테라피 미술치료 기법을 활용한 수업 방안 연구

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Author(s)
이서희
Issued Date
2017
Abstract
중등학교 학생들은 성장함에 따라 청소년기에 접어들게 되고 자신의 정체감과 가치관을 형성해나가며 고민하고 방황하며 성장하게 된다. 이 시기의 학생들은 과도기적 특성으로 정서적, 신체적으로도 불안정해지며 또한 각종 입시, 교우관계, 학업성적, 부모와의 관계, 교사와 학생 간의 관계 등 많은 주변의 환경에서 스트레스를 받는다. 또한 점차 어른들의 보호에서 벗어나 어른보다는 또래에게 우선순위를 두는 등 가치관 면에서도 변화가 생기게 된다. 그것 외에도 자신에 대한 걱정, 갈등 등 복잡한 내면을 가지게 된다. 이때 스트레스를 감당하지 못해 적응에 문제가 있거나 학교폭력, 우울증, 가출, 따돌림, 비행 등의 문제가 발생할 수 있다.
이러한 시기의 청소년들에게는 자신의 내면을 표출하고 교류하며 공감할 배출구가 필요하다. 학교는 청소년들이 하루의 반 이상을 보내는 장소이기에 각 과목의 교육을 통해 인지적, 정서적 면을 함양시키고 인성교육을 통해 바르게 성장하도록 이끌어야 한다. 학교에서 접할 수 있는 과목 중 미술교육은 청소년기에 청소년 들이 겪는 각종 스트레스와 불안, 고민 등을 보다 완화시키는데 큰 도움을 준다. 미술교육은 자아표현을 할 수 있게 도와주며 개성을 길러준다. 또한 일상에서 접하는 여러 시각 정보를 통한 미적 안목을 길러주며, 자유롭고 개방적인 표현으로 학생들의 창의성을 발달시킨다. 또 ‘미술은 심미적 놀이’라는 말과 같이 학생들은 미술을 통해 심미적 안목을 길러준다. 미술교육은 자신의 감정을 표현하고 친구의 표현을 감상함으로 인해 이해하고 교류함으로 인해, 삶을 보다 풍성하고 윤택하게 만들어주며 결핍을 해소하게 한다. 이렇듯 미술교육은 학생들의 자율성, 상상력, 창의성과 비판적 사고를 길러줄 수 있다.
본 연구에서는 청소년기의 특성과 미술교육의 장점에 입각해 청소년들의 내적 표현을 더욱 심화시킬 수 있는 것으로 같은 미술을 매개체로 하는 미술치료에 중점을 두고 연구하였다. 미술치료는 내면 속의 상처나 트라우마, 왜곡된 문제 등을 발견하고 회복시킨다. 그 과정 속에서 잠재력을 발전시키고 자기 성장을 도모 하게 한다. 일반적인 상담은 언어를 통해 내담자의 감정을 표현해야 하지만 미술치료는 미술활동으로 표현되는 무의식을 통해 이루어진다. 또 언어를 통한 상담은 자신의 감정을 표현하지 않거나 숨기는 것이 가능한 반면, 미술치료는 그림에 표현된 무의식이 상담자에게 직접적으로 보이게 된다. 이를 통해 상담자와 내담자는 미술활동으로 의사 소통을 하고 교류하며 진단하고 증상을 완화 및 감소시킨다. 미술 활동을 매개체로 이루어지는 과정에서 내담자는 미술 활동을 즐김으로써 긴장이 완화되고 친밀감을 느끼게 된다. 또한 자존감을 높여주고 통제력을 키워주는 등의 효과가 있다.
청소년기에 겪게 되는 갑작스러운 신체적, 환경적, 정서적 변화로 불안정한 내면을 미술을 통해 발산하고 표현함으로써 학생들의 성장에 도움을 줄 수 있다. 이를 위해 청소년과 미술치료의 이해를 바탕으로 학생들에게 발생할 수 있는 문제를 예방하고 이겨낼 수 있는 긍정적 마인드의 기반을 마련하고자 했다. 현재 미술치료에 사용되는 검사 기법 및 푸드아트 테라피 기법의 연구와 현행 교과서들의 단원 연구를 기반으로 교육현장에서 적용 가능한 수업 방안을 제안하였다. 푸드아트 테라피를 적용시킨 수업을 통해 학생의 성격 인지와 자아성찰, 가족관계, 교우관계, 교사 관계, 학업 스트레스, 학생이 가진 가치관, 학교 문제의 유무 등 많은 면을 자각하고 인정하며 청소년기의 변화에 혼란스러움을 감소시키고, 나아가 긍정적인 방향으로 사고를 이끄는 여러 가지의 효과를 기대한다.| According as secondary school students grow, they have been approached in adolescence and have formed their own identity and sense of values and are agonizing, wandering and growing. In these times, Students with an age of transition are unstable emotionally and physically and have suffer from stress in a lot of environments such as student relationship, school record, relation with parents and teachers, and various entrance examination. Also, they have departed from protection of older persons gradually and putted priority to their friends. In addition to it, they have complicated inside such as worry about oneself and discord etc. Many problems can be occurred in adaptation this time, because they have uncontrollable stress, school violence, melancholia, abscondence, and problem of juvenile delinquent.
In this time, adolescence are needed to express their inside, to have fellowship, and to have an sympathizing outlet. Because juvenile spend half of a day in school, school have to guide teenagers with cognitive and emotional education. Art education among subjects contacted at school can help teenagers to relief their various suffering such as stresses, anxiety, and agony. Art education can help to express identity and to form personality. Also, Art education can foster aesthetic inside through several visual information contacted on everyday, and develop initiative of students by free and open presentation. Students with 'Art sensuous play' can get sensuous appreciative eye through art. Because art education can expresses own emotion, appreciate friend's expression, and communicates with others, it can give them more plentiful and imaginary life. Like these, art education can provide autonomy, imagination, creativity and critical thoughts.
This research catch art therapy as a important treatment that have art a mediator to deepen juvenile's inner expression with quality of adolescence and advantage of art education. Art therapy find and get back inside wound or Trauma or distorted problem so on. In this process, potential energy is revealed and their growth are developed. General consultation have to be expressed client's emotion through language, but art therapy is consisted through art activity through expressed unconscious. Also, while consultation through language does not express their own emotion or hide is possible, art therapy directly see client's unconscious expressed to paintings. Through this, consultant and client can communicate with art activity, diagnoses, and decrease symptoms. As it occur through art activity, client enjoying art activity feels intimacy and has been alleviated from tension. Also, there is effect of that enhance self­respect and develop controls.
Art therapy can make students to emits unstable inside by abrupt physical, environmental, sentimentalize change that is suffered in adolescence and to express it. I wish to prepare base of positive mind that can prevent problem that can happen to students with comprehension of teenagers and art therapy to protect and overcome.
In order to solve this problem, I research test technique and food­art therapy and suggest Art Teaching Program available in education field. I suggest teaching program using a method that is suitable to a unit based on current textbooks. A class with Food Art Program understands student's characteristics, detects various problems such as self-examination, family relation, friend relation, teacher relation, studies stress, student's value, existence and nonexistence of school problem etc. and provide positive mind. At last, this study will help adolescence to solve their problems and to advance beyond the problems.
Alternative Title
Class Measures Study of utilizing Food Art Therapy Art Treatment Technique
Alternative Author(s)
Lee, Suh ­Hee
Affiliation
조선대학교 교육대학원
Department
교육대학원 미술교육
Advisor
김익모
Awarded Date
2018-02
Table Of Contents
국문초록
ABSTRACT
Ⅰ. 서론 1
1. 연구 필요성과 목적 1
2. 연구 내용과 방법 2
Ⅱ. 본론
1. 청소년과 미술교육 3
1) 청소년기의 특성 3
2) 미술교육의 목적과 장점 9
2. 미술치료와 미술교육 14
1) 미술치료의 개념과 목적 14
2) 미술치료의 가치 16
3) 미술교육과 미술치료의 연관성 18
3. 푸드아트 테라피 기법을 활용한 미술치료 수업 방안 22
1) 푸드아트와 푸드아트 테라피의 정의와 효과 22
2) 푸드아트 테라피 응용방안 연구 32
3) 푸드아트 테라피가 적용된 미술수업 방안 42
4) 푸드아트 테라피가 적용된 수업의 기대효과 72
Ⅲ. 결론 77
참고문헌
Degree
Master
Publisher
조선대학교 교육대학원
Citation
이서희. (2017). 푸드아트 테라피 미술치료 기법을 활용한 수업 방안 연구.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/16202
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000266800
Appears in Collections:
Education > 3. Theses(Master)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2018-02-21
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