CHOSUN

온라인 미술관을 활용한 중등학교 미술 감상 교육방법 연구

Metadata Downloads
Author(s)
박유민
Issued Date
2017
Keyword
온라인 미술관을 활용한 중등학교 미술 감상 교육방법 연구
Abstract
국문요약


본 연구는 온라인 미술관을 활용하여 중등학교 미술감상 교육의 중요성과 미술감상 지도에 대한 구체적인 교육방법을 제안하는 것을 목적으로 연구하였다. 온라인을 활용한 미술감상 교육은 다양한 교수법의 활용과 교육의 양적 확대를 가져왔다. 또한 미술감상 수업은 미술관 및 박물관의 온라인과 어프라인 그리고 학교교육 연계 프로그램을 개발하여 교육에 적용시킴으로써 효율적이며 풍부한 학습 방법이라는 것을 알 수 있었다.
이론적 고찰에서는 중등학교 미술감상 교육에서 온라인 미술관을 활용함으로써, 수업의 효과와 필요성 그리고 한계점을 파악했다. 그리고 온라인 미술관을 활용한 중등학교 미술감상 교육의 사례로, 한국의 국립현대미술관과 미국의 뉴욕 현대미술관(MoMa)의 다양한 프로그램들을 살펴보았다. 한국의 국립현대미술관 프로그램도 잘 구성되어 있지만, 뉴욕 현대미술관은 많은 자료들과 방대한 온라인 코스의 서비스 그리고 현대미술 교육기관으로서의 역할을 감당하는 구조는 한국 국립현대미술관 보다 잘 되어 있는 것을 파악할 수 있었다.
특히 미술감상 프로그램에 초점을 맞추어 게티 센터(The J. Paul Getty Center)의 온라인 학교연계 교육 프로그램의 다양한 구성을 전반적으로 살펴보았다. 게티 센터는 학생들의 흥미를 유발시키며 놀이형식의 섹션으로 제시 되어 재미있게 미술감상을 할 수 있도록 되어 있는 것을 알 수 있었다. 게티 센터의 온라인 프로그램은 초기화면에 학생들을 위한 지원(Resources for Students)프로그램이 있다. 이는 학생들의 예술가, 예술사, 자료 및 기법에 대한 이해를 향상시키는 내용으로 구성되어 있다. 게티 센터의 온라인(Resources for Students) 프로그램 이용 효과로는 첫째, 방대한 정보의 미술 교육 프로그램을 얻을 수 있으며, 미술작품 감상에서부터 미술사조와 예술가의 생애 등 수업에 관한 자료를 시간과 장소에 구애받지 않고 편리하게 파악할 수 있다. 둘째, 미술에 관한 실기로 그리는 법, 의문사항, 질문 등 온라인 상에서 이루어지며, 미술에 대한 이해와 미술감상의 논평까지도 도움을 받을 수 있다. 셋째, 프로그램에서 보는 바와 같이 두 그림을 비교 분석하여 발표할 수 있는 공간으로 자신의 관점에서 논리적으로 생각을 펼칠 수 있으며, 상대방의 관점과 비교 분석하여 사고의 체계를 확장시킬 수 있다. 넷째, 게티 게임(getty games)은 미술작품에 대한 호기심과 관찰력, 세부 묘사기술을 향상시킬 수 있는 좋은 아이템으로 미술감상에 있어서 바탕이 되는 교육 프로그램이라 할 수 있다.
게티 센터의 방대한 교육 프로그램은 미술작품을 감상하는데 있어서의 안목을 높여주며, 미술 역사에 대한 이해와 다양한 문화를 고찰할 수 있으며, 작품을 통하여 그 시대의 사상, 종교, 양식의 특징을 파악할 수 있었다.
이와 같은 이론적 토대로 중등학교 감상미술의 효과적인 교육방법에 대해서 모색한 후 주제를 입체주의로 선정하였다. 입체주의의 시대적 배경과 표현기법 그리고 대표적인 화가 피카소와 브라크를 선정하여 두 예술가의 작품을 비교 분석하고 미술관에서 운영되고 있는 온라인상의 인스타그램에 참여하여 흥미롭게 표현할 수 있는 입체주의 표현기법을 제안했다.
이 교육프로그램은 작품을 분석하는데 있지 않으며, 작품의 미적 가치를 느끼도록 하는데 있다. 보편적으로 미술작품을 감상하는데 있어서 색과 이미지, 질감 등을 살펴보고 그 작품에 대한 느낌의 강도, 작품 속의 담겨져 있는 의미는 무엇인지 생각하게 유도 한다. 더 나아가서는 그 작품에 직접적 또는 시각적으로 드러나지 않는 것에 대해 작가의 의도나 작품에서 읽혀지는 은유나 상징에 대해 생각한다. 이렇듯 미술감상 교육을 통해 이성적 판단을 초월한 정신활동에 중심을 두고 미술감상 교육의 방향을 담았다.
본 연구를 통하여 온라인 미술관을 활용하여 중등 미술감상 교육이 정립되면서 한발 더 나아갈 수 있는 기초자료로서 활용되기를 바란다. 그리고 온라인 미술관을 활용한 중등학교 미술감상 교육방법론에 관한 연구가 향후 지속적으로 이루어지길 바란다.
|ABSTRACT


A study on Teaching Method of Art Appreciation in Secondary School Using Online Art Museum

You-min Park
Advisor : Prof. Ic-mo Kim
Major in Fine Arts Education
Graduate School of Education, Chosun University


The purpose of this study is to propose a concrete educational method for art appreciation instruction and importance of art appreciation education in secondary school using online museum.
Art appreciation education using online has led to the use of various teaching methods and the quantitative expansion of education. In addition, art appreciation classes were developed as an effective and abundant learning method by developing online and offline schools and museum museums and school education linkage programs and applying them to education.
In the theoretical review, the effectiveness, necessity, and limitations of the class were identified by using the online museum in the secondary school art appreciation education. As an example of secondary school art appreciation education using online art museum, I examined various programs of Korea National Museum of Contemporary Art and American Museum of Modern Art (MoMa) in USA. The National Museum of Contemporary Art in Korea is well structured, but the Museum of Modern Art in New York has a lot of materials, a vast array of on-line courses, and a structure that meets its role as a contemporary art school.
In particular, I focused on the art appreciation program and reviewed the various composition of the online school-related education program of The J. Paul Getty Center. The Getty Center was shown to be a section of the play type that stimulated the interest of the students, so that they could enjoy the art appreciation. The Getty Center online program has a Resources for Students program on the initial screen. It consists of content that enhances students' understanding of artists, art history, materials and techniques. The effects of using the Resources for Students program are as follows: First, a large-scale art education program can be obtained, and materials related to classes such as art appreciation, art history, and life of an artist can be accessed without regard to time and place. Second, it can be done on-line through law, questions, questions, etc. through practical works of art, and it can also help to understand art and comment on art appreciation. Third, as you can see in the program, you can expand the system of thinking by analyzing and comparing the two drawings, and you can logically think from your perspective and compare and analyze the viewpoint of the other person. Fourth, getty games is a good program to improve the curiosity, observation ability and detailed description skill of art works. It is an educational program based on appreciation of arts.
The extensive educational program of the Getty Center enhances the appreciation of the appreciation of artworks, the appreciation of art history and diverse cultures, and the character of ideas, religions and styles of the period through works.
As a theoretical basis,/ After I searched for effective teaching methods of secondary school appreciation art /and then selected the topic as cubism.
I compared the works of two artists by selecting the periodical background and expression technique of cubism/ and the representative painter Picasso and Brake and participated in the online Instagram which is operated in the museum. So In this paper, I propose cubic expression technique.
This educational program is not about analyzing the work, but is about making you feel the aesthetic value of the work. In universal appreciation of art works, I look at colors, images, and textures, and I am led to think about the intensity of the work and the meaning contained in the work. Furthermore, I think about the metaphors and symbols that are read in the artist's intentions and works about what is not directly or visually revealed to the work. Through this art appreciation education, I focused on mental activities that transcend rational judgment and described the direction of art appreciation education.
Through this study, it is hoped that basic art appreciation education will be established by using online art museum to provide basic data that can go a step further. Also, I would like to continue the education program and continuous research on new items for the art appreciation education method in secondary school using online art museum.
Alternative Title
A study on Teaching Method of Art Appreciationin Secondary School Using Online Art Museum
Alternative Author(s)
You-min Park
Department
교육대학원 미술교육
Advisor
김익모
Awarded Date
2018-02
Table Of Contents
ABSTRACT

Ⅰ. 서론
1. 연구 배경 및 목적 ·····························································1
2. 연구 범위 및 방법 ·····························································2

Ⅱ. 이론적 배경
1. 미술감상 교육
1) 미술감상 교육의 개념 ·····················································3
2) 미술감상 교육의 필요성 ······················································4
3)중등학교미술감상교육과정의흐름·····························6
2. 중등학교 미술감상 교육에서 온라인 미술관 활용
1) 온라인 미술관과 미술감상 교육의 연계성···························15
2) 온라인 미술관을 활용한 미술감상 수업의 효과···················19
3) 온라인 미술관을 활용한 미술감상 교육의 한계점 ···············21
3. 온라인 미술관의 감상교육 사례 분석
1) 국립현대미술관 ·····························································22
2)뉴욕현대미술관····························································28
4. 게티 센터의 온라인 학교연계 교육 프로그램 사례
1) 게티 센터 ··································································· 35
2) 학생을 위한 지원 프로그램 효과·······································42

Ⅲ.중등학교 감상미술의 교육방법 연구
1. 효과적인 미술감상 교육의 방향 ···································44
2. 온라인 미술감상 교육을 활용한 교육방안 ······················45


Ⅳ. 결론·····················································································62



【참고문헌】··············································································64
Degree
Master
Publisher
조선대학교 교육대학원
Citation
박유민. (2017). 온라인 미술관을 활용한 중등학교 미술 감상 교육방법 연구.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/16186
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000266688
Appears in Collections:
Education > 3. Theses(Master)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2018-02-21
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.