오스트리아 국립예술대학교 음악전공 교육과정 연구
- Author(s)
- 김소리
- Issued Date
- 2017
- Keyword
- Austria","Vienna","Wien","Hochschulle","빈국립음대","그라츠국립음대","모차르트테움","오스트리아국립음대","학사학위","국립음대
- Abstract
- 한국의 서양음악 교육은 제도와 그에 따른 운영에 있어서 서양의 역사를 되돌아 볼 수 있다.
서양은 19세기 이후에 음악의 학문적인 연구와 음악교육학의 발전이 이루어지게 되는데 한국은 20세기 초에 서양음악을 도입하게 되면서 해방 전후 대학의 음악교육과 서양 음악교육이 이루어 졌다. 음악 교육은 실기교육과 이론교육으로 크게 두 가지로 나누어 볼 수 있다. 한국과는 다르게 유럽에서는 실기 위주의 교육을 콘서바토리에서 중점적으로 배우고 이론 교육과 실기교육을 중점으로 배우는 곳을 우니버시티 라고 부른다.
유럽의 오랜 전통을 바탕으로 현재 우리나라의 고등음악교육기관에서는 학생들이 습득하고 배우고 있는데 이 논문은 서유럽에 한정지어 오스트리아 국립음악대학교를 위주로 비엔나국립음악대학교와, 그라츠국립음악대학교, 잘츠모차르테움에 대한 학사과정에 대하여 입학정보와 교육과정 졸업과정에 대하여 조사 연구를 했다.
본 연구는 기존의 고등 음악교육과정에 대한 선행연구가 전혀 없기 때문에 졸업생과의 인터뷰 또는 뉴스와 해당 학교 홈페이지를 참고하여 조사 연구가 이루어 졌다.
본 연구자는 후학들이 직접 유럽으로 유학을 가지 않고서도 오스트리아의 국립음악대학에 대한 교육과정과 국내 음악대학들의 학사 교육과정에 대한 비교 인식을 가져 올 수 있는 효과를 기대 할 수 있다.|Western music education in Korea leads to think about Western history in the system and its operation. While the academic research and eduction of Western music developed after 19th century, Korea introduced Western music in the early 20th century for western music education of before and after liberation. Music education can be divided into practical and theoretical education. Unlike in Korea, in Europe, students are focusing on practical education in conservatory and university provides both theoretical and practical educations. Based on long history of Europe, this thesis is limited into research study for Austria’s National Music Universities, such as Vienna National Music University, Graz National Music University, Mozarteum University Salzburg bachelor’s degree, admission, graduation and curriculum informations. This study is based on interviews with graduated students or media and the website of the school due to the unavailability of precedent research on the existing high school music education curriculum. The researchers are expecting to provide information for current students to understand the curriculum of the National Music University of Austria and the curriculum of the bachelor’s education in domestic music colleges without having to study abroad to Europe.
- Alternative Title
- The curriculum of music study of Austria National University of Arts : With the emphasis on bachelor 's degree programs
- Alternative Author(s)
- Kim Sori
- Department
- 교육대학원 음악교육
- Advisor
- 김지현
- Awarded Date
- 2018-02
- Table Of Contents
- I. 서론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구의 방법 및 범위 4
3. 연구의 한계점 5
II. 유럽의 고등음악교육기관 6
1. Hochschelle 명칭의 변화 6
2. 유럽의 음악대학교 7
III. 오스트리아 국립음악대학교 학사 교육과정 연구 20
1. 비엔나 국립음악대학교 20
2. 그라츠 국립음악대학교 32
3. 잘츠부르크 모차르트테움 국립음악대학교 38
4. 각 국립음악대학교의 학위과정 비교·분석 44
IV. 요약 및 결론 50
참고문헌 52
- Degree
- Master
- Publisher
- 조선대학교 교육대학원
- Citation
- 김소리. (2017). 오스트리아 국립예술대학교 음악전공 교육과정 연구.
- Type
- Dissertation
- URI
- https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/16185
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000266687
-
Appears in Collections:
- Education > 3. Theses(Master)
- Authorize & License
-
- AuthorizeOpen
- Embargo2018-02-21
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.