CHOSUN

미국드라마 활용 문화학습을 이용한 영어수업이 초등학생들의 영어 흥미도 및 듣기・어휘력에 미치는 효과

Metadata Downloads
Author(s)
정유선
Issued Date
2017
Abstract
The purpose of the study was to investigate the effects of the culture learning through American TV dramas. Language and culture are interconnected. To learn a language, we have to learn a culture, and to learn a culture, we have to learn a language. For this study, 32 students for grade 3-6 in elementary school were participated. American TV drama ‘The Middle’ was selected considering participant students’ age and English proficiency. American TV drama classes were conducted for 40 minutes 6 times for 3 weeks. To analyze the effect of the culture learning, pre- and post- surveys, vocabulary and listening tests were conducted. The results of this study are summarized as follows: First, the students’ attitudes significantly positively changed after experiencing drama-based English classes. And students’ attitudes towards their own culture and foreign culture positively changed. Second, American TV drama-based learning significantly contributed to the students’ attitude and interest for English study. These results show that American TV dramas can motivate students to learn English. Third, the students’ scores of English vocabulary and listening comprehension were improved after the three weeks drama-based classes. A significant statistical difference was observed between the pre- and post-tests. Using authentic materials such as American TV dramas offer real-world English and cultural input to EFL students. On the other hand, only 3rd grade students’ post-test scores were not higher than the pre-test in listening. It presumed American TV dramas were not effective for the lower grades. And American TV dramas can easily used at school or at home as an English learning material. Therefore it can be considered to be an effective English teaching and learning tool.
Alternative Title
The Effects of Culture Learning Through American TV Dramas on English Listening, Vocabulary Skills and Interest of Korean Elementary School Students
Alternative Author(s)
Yu Seon Jeong
Department
교육대학원 영어교육
Advisor
김경자
Awarded Date
2018-02
Table Of Contents
목 차
ABSTRACT ⅶ
Ⅰ. 서론 1
1.1 연구의 필요성 1
1.2 연구의 목적 2
1.3 연구의 문제 2
II. 이론적 배경 4
2.1 L2 습득에서 문화학습의 필요성과 교육목표 4
2.1.1 문화학습의 필요성 4
2.1.2 문화교육의 목표 5
2.2 문화학습 활동과 모형 5
2.2.1 문화학습 활동 5
2.2.2 문화학습 모형 7
2.3 미국드라마 활용과 L2 학습모형 9
2.3.1 미국드라마 활용 영어 학습의 필요성 9
2.3.2 미국드라마 활용수업 9
2.3.3 미국드라마 학습모형 10
2.4 미국드라마 활용의 L2 학습효과 12
2.4.1 미국드라마와 문화학습 12
2.4.2 미국드라마와 흥미도 13
2.4.3 미국드라마와 듣기・어휘력 14
Ⅲ. 연구 방법 16
3.1 연구 대상 16
3.2 문화학습수업의 실제 19
3.2.1 미국드라마 활용 수업 19
3.2.2 문화학습 및 영어 학습에 대한 설문 22
3.2.3 사전·사후 어휘 평가지 23
3.2.4 사전·사후 듣기 평가지 23
3.3 자료수집방법 23
3.4 자료 분석방법 24
IV. 연구 결과 및 논의 25
4.1 미국드라마를 이용한 문화학습에 대한 태도・흥미도 변화 25
4.1.1 미국드라마를 통한 학습자들의 문화에 대한 태도 변화 25
4.1.2 미국드라마를 통한 학습자들의 문화에 대한 흥미도 변화 26
4.2 미국드라마를 통한 영어 학습에 대한 태도・흥미도 변화 28
4.2.1 미국드라마를 통한 학습자들의 영어 학습에 대한 태도 28
4.2.2 미국드라마를 통한 학습자들의 영어 학습에 대한 흥미도 29
4.3 미국드라마 학습을 통한 어휘・듣기 변화 31
4.3.1 미국드라마를 통한 학습에 대한 어휘 능력 변화 31
4.3.2 미국드라마를 통한 학습에 대한 듣기 능력 변화 32
4.2.1 미국드라마를 통한 학습자들의 영어 학습에 대한 태도 28
4.2.2 미국드라마를 통한 학습자들의 영어 학습에 대한 흥미도 29
V. 결론 35
5.1 연구요약 35
5.2 교육적 함의 36
5.3 연구의 제한점 37
5.4 후속 연구 제언 37
참고문헌 39
부록 1 42
부록 2 43
부록 3 45
부록 4 46
부록 5 47
Degree
Master
Publisher
조선대학교
Citation
정유선. (2017). 미국드라마 활용 문화학습을 이용한 영어수업이 초등학생들의 영어 흥미도 및 듣기・어휘력에 미치는 효과.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/16174
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000266617
Appears in Collections:
Education > 3. Theses(Master)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2018-02-21
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.