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중학생들의 e-스포츠 참가유형이 스포츠 참가형태에 미치는 영향

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Author(s)
전영진
Issued Date
2017
Abstract
The subjects of this study were middle school students in Dong-gu, Seo-gu, Buk-gu, Nam-gu, and Gwangsan-gu in G Metropolitan City who were experienced in e-sports. 300 questionnaires were distributed and self-administration was used. 240 effective samples were used. According to the purpose of data analysis, one way ANOVA, exploratory factor analysis, Cronbach’s α, correlation analysis, and multiple regression analysis were used. The following results were obtained.
First, there was a partially significant difference in e-sports participation types according to demographic characteristics. For the school year, imitation, social, and ostentation had a high average in the 3rd year and achievement had a high average in the 2nd year in the sub-factors of e-sports participation types. For the weekly frequency, imitation, social, ostentation, and achievement all were highly perceived in the group of more than four times per week. For the average time for one time use, imitation, social, ostentation, and achievement were highly perceived in the group of more than two hours. For the total participation period, imitation, social, ostentation, and achievement were highly perceived in the group of more than three years.
Second, e-sports participation types had an effect on sports participation types. High perception of imitation(t=5.563***) in e-sports participation types had a positive effect on indirect participation in sports participation types. Also, high perception of imitation(t=3.124**) and achievement(t=2.080*) in e-sports participation types had a positive effect on direct participation in sports participation types.|본 연구의 연구대상은 G광역시 동구, 서구, 남구, 북구, 광산구 소재의 중학교에 재학 중인 학생들을 대상으로 e-스포츠를 경험한 중학생들을 모집단으로 선정하였으며, 자기평가기입법을 이용하여 총 300부의 설문지를 배부하여 유효표본 240부를 사용하였다. 또한 자료 분석의 목적에 따라 빈도분석, 일원분산분석(one way ANOVA), 탐색적 요인분석(exploratory factor analysis), 신뢰도분석(Cronbach’s α), 상관관계분석(correlation analysis), 중다회귀분석(multiple regression analysis)을 이용하였으며, 다음과 같은 결론을 얻었다.
첫째, 인구 통계적 특성에 따른 e-스포츠 참가유형의 차이에는 부분적으로 유의한 차이가 나타났다. 학년에 따라서는 e-스포츠 참가유형의 하위요인인 모방형, 사교형, 과시형은 3학년의 평균이 높으며, 성취형에서는 2학년의 평균이 높게 나타났다. 주 횟수에 따라서는 모방형, 사교형, 과시형, 성취형 모두 주4회 이상의 집단이 높게 인식하고 있었으며, 1회 이용시 평균시간 모방형, 사교형, 과시형, 성취형 2시간이상의 집단이 높게 인식하였고, 총 참여기간에 따라서는 모방형, 사교형, 과시형, 성취형 3년 이상의 집단이 높게 인식하는 것으로 나타났다.
둘째, e-스포츠 참가유형은 스포츠 참가형태에 영향을 미치는 것으로 나타났다. e-스포츠 참가유형의 하위요인인 모방형(t=5.563***)요인을 높게 인식 할수록 스포츠 참가형태의 하위요인인 간접참여에 정적영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 e-스포츠 참가유형의 하위요인인 모방형(t=3.124**), 성취형(t=2.080*) 요인을 높게 인식할수록 스포츠 참가형태의 하위요인인 직접참여에 정적영향을 미치는 것으로 나타났다.
Alternative Title
The effect on participation type in sports by the type of e-sports participation of middle school students
Alternative Author(s)
Jeon, Young Jin
Affiliation
조선대학교 교육대학원 체육교육전공
Department
교육대학원 체육교육
Advisor
백승헌
Awarded Date
2017-08
Table Of Contents
ABSTRACT
Ⅰ. 서 론 1
1. 연구의 필요성 1
2. 연구의 목적 4
3. 연구 모형 5
4. 연구의 가설 6
5. 연구의 제한점 13

Ⅱ. 연구방법 14
1. 연구 대상 14
2. 조사 도구 16
1) 인구 통계적 특성 17
2) e-스포츠 참가유형 17
3) e-스포츠 참가형태 17
3. 자료 처리 18
4. 설문지의 타당도 및 신뢰도 검증 19
1) 탐색적 요인 분석 19
2) 신뢰도 분석 22
3) e-스포츠 참가유형과 스포츠 참가형태의 상관관계분석 24




Ⅲ. 연구결과 25
1. 인구 통계적 특성에 따른 e-스포츠 참가유형의 차이 25
1) 학년에 따른 e-스포츠 참가유형의 차이 25
2) 주 횟수에 따른 e-스포츠 참가유형의 차이 27
3) 1회 이용 시 평균시간에 따른 e-스포츠 참가유형의 차이 29
4) 총 참여기간에 따른 e-스포츠 참가유형의 차이 31
2. e-스포츠 참가유형, 스포츠 참가형태 간의 인과관계 33
1) e-스포츠 참가유형이 간접참여에 미치는 영향 33
2) e-스포츠 참가유형이 직접참여에 미치는 영향 34

Ⅳ. 논 의 35
1. 인구 통계적 특성에 따라 e-스포츠 참가유형, 스포츠 참가형태의 차이 35
2. e-스포츠 참가유형에 따른 스포츠 참가형태의 차이 36

Ⅴ. 결론 및 제언 37
1. 결론 37
2. 제언 38

참고문헌 39
부록(설문지) 43
Degree
Master
Publisher
조선대학교
Citation
전영진. (2017). 중학생들의 e-스포츠 참가유형이 스포츠 참가형태에 미치는 영향.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/16146
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000266422
Appears in Collections:
Education > 3. Theses(Master)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2017-08-25
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