CHOSUN

섀도잉과 받아쓰기가 한국 대학생들의 영어 듣기 능력과 영어 듣기 불안에 미치는 영향

Metadata Downloads
Author(s)
명순현
Issued Date
2017
Abstract
ABSTRACT

The Effects of Shadowing and Dictation on the English Listening Comprehension and Anxiety of Korean EFL College Students

Soon Hyun Myung
Advisor: Kyung Ja Kim, Ph.D.
Major in English Language Education
Graduate School of Education, Chosun University

The purpose of the study was to investigate the effects of the shadowing and dictation on the English listening proficiency and the foreign language listening anxiety of Korean EFL college students while learning English listening. A total of 131 Korean EFL college students participated in the survey. The participants are divided into two groups: the listening with shadowing and dictation group (experimental group) and the non-shadowing and dictation group (control group). The experimental group was divided into two sub-groups in terms of their listening ability: the high and the low proficiency groups. All of the participants attended the four weeks of study sessions and took Test of English for International Communication (TOEIC) and completed Foreign Language Listening Anxiety Scale (FLLAS) questionnaire both at the beginning and the end of the treatment.
The results showed that there was an improvement among the experimental group who studied listening with shadowing and dictation techniques. Regardless of their listening proficiency level (high and low), there was a statistically significant improvement among the students in the experimental group. However, there was a decrease in the listening score of the control group.
In addition, the results indicated that the students’ listening anxiety increased in both experimental and control groups. To be more precise, there was statistically significant that experimental group had a significantly higher level of listening anxiety than the control group after completing the study program. The findings showed that shadowing and dictation tasks brought a positive effect on learners’ English listening comprehension. However, the effects of shadowing and dictation methods on the learners’ English listening anxiety can be translated differently for each group. In other words, it could be regarded that it was the facilitative anxiety which played a role among the students from the experimental group whereas it might be a debilitative anxiety for those in the control group. Based on the study results, teaching implications are suggested to help teachers design lessons by utilizing shadowing and dictation activities and learners develop their listening ability and lower listening anxiety.
Alternative Title
The Effects of Shadowing and Dictation on Listening Comprehension and Anxiety of Korean EFL College Students
Alternative Author(s)
Soon Hyun Myung
Department
교육대학원 교육학과
Advisor
김경자
Awarded Date
2017-08
Table Of Contents
Ⅰ. 서론 1

1.1 연구의 필요성 1

1.2 연구의 목적 3

1.3 연구의 문제 4


II. 이론적 배경 5

2.1 제 2언어 듣기의 중요성 5

2.1.1 듣기의 정의와 중요성 5

2.1.2 듣기를 어렵게 만드는 요소 7

2.1.3 듣기의 이해과정 8

2.2 섀도잉의 정의와 효과 9

2.2.1 섀도잉의 정의와 유형 9

2.2.2 섀도잉의 활용 11

2.2.3 섀도잉의 언어적 효과 12


2.3 받아쓰기의 정의와 효과 13

2.3.1 받아쓰기의 정의와 유형 13

2.3.2 받아쓰기의 학습 절차 15

2.3.3 받아쓰기의 학습 효과 16

2.4 제 2언어 듣기 불안과 듣기 능력의 관계 17

2.4.1 듣기 불안의 정의와 요인 17

2.5 섀도잉·받아쓰기의 영어 듣기 능력 및 불안 18

2.5.1 섀도잉·받아쓰기의 영어 듣기 능력과의 관계 18

2.5.2 섀도잉·받아쓰기의 영어 듣기 불안과의 관계 20



Ⅲ. 연구 방법 21

3.1 연구 대상 21

3.2 듣기 수업의 실제 24

3.2.1 실험집단의 듣기 수업의 실제 24

3.2.2 통제집단의 듣기 수업의 실제 25

3.3 연구 도구 26

3.3.1 사전·사후 영어 듣기 능력 평가지 26

3.3.2 사전·사후 영어 듣기 불안 검사지 26

3.4 연구 자료 수집 방법 27

3.4.1 영어 듣기 능력 시험 수집 방법 27

3.4.2 영어 듣기 불안 검사지 수집 방법 27

3.5 연구 자료 분석 방법 28


IV. 연구 결과 및 논의 29

4.1 영어 듣기 능력의 변화 29

4.4.1 실험집단과 통제집단 29

4.2 실험집단 내 영어 능력별 변화 30

4.3 영어 듣기 불안의 변화 31

4.3.1 실험·통제집단의 사전 영어 듣기 불안의 변화 31

4.3.2 실험·통제집단의 사후 영어 듣기 불안의 변화 37

4.3.3 섀도잉과 받아쓰기가 영어 듣기와 듣기 불안에 미치는 영향 43

4.3.4 실험집단 내 영어 능력에 따른 영어 듣기 불안 변화 44


V. 결론 45

5.1 연구요약 45

5.2 교육적 함의 46

5.3 연구의 제한점 47

5.4 후속 연구 제언 47


참고문헌 48

부록 1 53

부록 2 55
Degree
Master
Publisher
조선대학교
Citation
명순현. (2017). 섀도잉과 받아쓰기가 한국 대학생들의 영어 듣기 능력과 영어 듣기 불안에 미치는 영향.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/16116
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000266341
Appears in Collections:
Education > 3. Theses(Master)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2017-08-25
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.