CHOSUN

영어 마을 체험 활동이 초등학생들의 영어 학습에 대한 흥미도, 자신감, 학습동기에 미치는 영향

Metadata Downloads
Author(s)
주향아
Issued Date
2016
Abstract
Many Korean parents spend a significant amount of money on private education to improve their children’s English language skills. To reduce parent’s financial burden, English villages were founded to offer immersion programs in an environment similar to a real life situation. The purpose of this study was to examine the effects of elementary school students’ participation at an English village on their English learning interest, confidence, and motivation. The subjects of this study consisted of 103 5th grade students from 9 elementary schools, comprised of 48 boys and 55 girls, that came to an English village. The questionnaire was composed of 36 items dealing with student’s interest, confidence and motivation in learning English. Pre and post-questionnaires were replicated with the exception of 2 items. The two items were replaced with questions that asked for the student’s input on the difference in interest and confidence of English learning after their experience at an English village. The collected data were analyzed by statistical methods, such as descriptive statistics and t-test. The results of this study were as follows: First, the scores on the post averages of learners' interest in English learning were higher than pre-test and the difference was significant. Second, the scores on the post averages of confidence in learners’ English learning increased after the experience of the English village, and the difference was significant. Third, the mean score of the participants’ motivation also significantly increased after experiencing at an English village.
Alternative Title
The Effects of Elementary School Students' Participation in an English Village on Their English Learning Interest, Confidence, and Motivation
Alternative Author(s)
Ju, Hyang A
Affiliation
조선대학교 교육대학원
Department
교육대학원 영어교육
Advisor
김경자
Awarded Date
2017-02
Table Of Contents
목 차

ABSTRACT ⅺ
Ⅰ. 서론 1
1.1 연구의 필요성 1
1.2 연구의 목적 2
1.3 연구문제 2
Ⅱ. 이론적 배경 3
2.1 영어마을의 정의 3
2.2 영어마을의 유형 3
2.3 영어마을의 필요성 및 설립목적 4
2.4 영어마을 설치의 이론적 기초 5
2.4.1 경험언어학습 5
2.4.2 몰입학습 6
2.4.3 전신반응교수법 7
2.5 영어학습과 정의적 요인 8
2.5.1 영어학습과 흥미도 9
2.5.2 영어학습과 자신감 10
2.5.3 영어학습과 학습동기 11
2.6 영어마을 체험과 정의적 요인 13
2.6.1 영어학습에 대한 흥미도 13
2.6.2 영어학습에 대한 자신감 14
2.6.3 영어학습에 대한 학습동기 15
Ⅲ. 연구 방법 및 절차 17
3.1 연구 대상 17
3.2 연구 도구 18
3.3 영어마을 체험활동 일정 및 프로그램 소개 19
3.3.1 영어마을 체험활동 일정 19
3.3.2 영어마을 프로그램 소개 20
3.4 연구자료 수집 방법 26
3.5 연구자료 분석 방법 26
Ⅳ. 연구 결과 및 논의 27
4.1 영어마을 체험 전 후 영어학습에 대한 흥미도의 차이 27
4.2 영어마을 체험 전 후 영어학습에 대한 자신감의 차이 30
4.3 영어마을 체험 전 후 영어학습에 대한 학습동기의 차이 33
4.4 영어마을 체험 전 후 영어학습에 대한 학습동기의 차이 35
V. 결론 및 제언 37
5.1 연구 요약 37
5.2 교육적 함의 38
5.3 연구의 제한점 39
5.4 후속 연구 제언 40

참고문헌 41
부록 46
Degree
Master
Publisher
조선대학교 교육대학원
Citation
주향아. (2016). 영어 마을 체험 활동이 초등학생들의 영어 학습에 대한 흥미도, 자신감, 학습동기에 미치는 영향.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/16059
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000266089
Appears in Collections:
Education > 3. Theses(Master)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2017-02-21
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.