CHOSUN

여고생의 학교스포츠클럽 참여종목에 따른 학교행복감이 참가지속의도에 미치는 영향

Metadata Downloads
Author(s)
나수진
Issued Date
2016
Keyword
여학생 체육활성화, 학교스포츠클럽, 참여종목, 학교행복감, 참가지속의도
Abstract
This study examines the effect of school happiness on the continuity of participating intention according to types of school sports club. The purpose of the present study is to figure out female high school students’ preferences for sports events and to offer them the sports events which satisfy their needs. Additionally, we can also explore more in detail the sub-factors (relationship with a coach, friendship, facility, and positive psychological experience). The results from the study would be a great help for teachers and policy makers of physical education in terms of operating and developing policies for activating female physical eduction.| 본 연구는 여고생의 학교스포츠클럽 참여종목에 따른 학교행복감이 참가지속의도에 영향을 미치는가를 살펴본 연구로 여고생들이 선호하는 선호종목을 알아보는데 그 목적이 있다. 본 연구의 연구결과는 여고생의 건강 체력 증진과 심리적 안정 및 즐거운 학교문화를 조성하는데 도움을 줄 것이며, 학교현장의 일선교사에게는 여고생의 학교스포츠클럽 종목 구성과 운영에 대한 기초자료가 될 것이다.
Alternative Title
The Effect of School Happiness on the Continuity of Participating Intention According to Types of School Sports Club in Girls' High School
Alternative Author(s)
Na, SU Jin
Affiliation
조선대학교 무용교육과
Department
교육대학원 무용교육
Advisor
박준희
Awarded Date
2017-02
Table Of Contents
목 차


ABSTRACT
I. 서 론 1
1. 연구의 필요성 1
2. 연구목적 3
3. 연구가설 3
4. 연구모형 7
5. 연구의 제한점 7
6. 용어의 정리 8

Ⅱ. 연구방법 11
1. 연구대상 11
2. 연구과정 12
3. 연구도구 13
4. 타당도 신뢰도 및 상관관계 분석 14
5. 자료처리 18

Ⅲ. 결과분석 20
1. 인구통계적 특성에 따른 학교행복감과 참가지속의도의 차이분석 20
2. 군집의 특성 27
3. 군집 1(고관여 집단)의 학교행복감과 참가지속의도의 인과관계 29
4. 군집 2(저관여 집단)의 학교행복감과 참가지속의도의 인과관계 30

Ⅳ. 논의 31
1. 인구통계적 특성에 따른 학교행복감과 참가지속의도의 차이분석 31
2. 군집의 특성에 따른 차이 32
3. 군집 1(고관여 집단)의 학교행복감과 참가지속의도의 인과관계 33
4. 군집 2(저관여 집단)의 학교행복감과 참가지속의도의 인과관계 35

V. 결론 및 제언 36
1. 결 론 36
2. 제 언 38

참고문헌 34
Degree
Master
Publisher
조선대학교 교육대학원
Citation
나수진. (2016). 여고생의 학교스포츠클럽 참여종목에 따른 학교행복감이 참가지속의도에 미치는 영향.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/16058
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000266084
Appears in Collections:
Education > 3. Theses(Master)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2017-02-21
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.