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한국인 초등학생과 중.장년층의 영어 모음 발음 비교 분석

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Author(s)
김미량
Issued Date
2016
Keyword
영어모음
Abstract
This study aims at analyzing Korean adult and child learners' English pronunciation. In order to conduct this study, 5 Korean child learners, who started to learn English with sounds and have been studying English for 3 years or more, and 5 Korean adult learners over 50 years old, who started to learn English with letters and have been studying English for at least ten years, were selected as participants. English vowels used for the analysis by means of were /ɑ/, /ɔ/, /i/, /ɪ/, /ɛ/, /æ/, /ʊ/ and /u/. We gave them pairs of stimuli letters and pictures. We measured and compared the formants and durations of vowels by child and adult learners.
The results showed that child and adult learners distinguished vowel /ɑ/ from vowel /ɔ/ irrespective of the stimulus (pictures or letters). For /i/ and /ɪ/, adult learners distinguished them by duration, but child learners did not. Because of the lack of distinction between /ㅔ/ and /ㅐ/ in the Korean vowel system, both of the groups did not make differences between /ɛ/ and /æ/. Also they did not separate the distinctive English vowels /ʊ/ and /u/.
According to this study, adult learners distinguished these vowels better than child learners. So we inferred that the long-term learning of English influenced the pronunciation of vowels produced by adult learners, though they started to learn English relatively late.
Alternative Title
A comparative Study of English Vowels Produced by Korean Child and Adult Learners
Alternative Author(s)
Kim Miryang
Department
교육대학원 교육학과
Advisor
강희조
Awarded Date
2016-08
Table Of Contents
Abstract
제 1장 서론________________________________________________________________1
제 2장 이론적 배경_________________________________________________________3
제1절 모음의 분류_________________________________________________________3
제2절 모음 사각도_________________________________________________________4
제3절 한국어와 영어의 모음비교____________________________________________4
제4절 영어 모음의 음향적 특성_____________________________________________5
제5절 발음 습득에 영향을 주는 요인_______________________________________10
1. 학습자의 연령 _______________________________________________________10
2. 학습자 모국어의 음성체계_____________________________________________12
3. 목표어에 노출되는 정도_______________________________________________12
4. 학습자의 동기 및 관심________________________________________________13
5. 학습자의 태도________________________________________________________13
6. 학습자의 타고난 음성학적 능력________________________________________14
제 3장 실험_______________________________________________________________15
제1절 실험대상자_________________________________________________________15
제2절 실험 단어__________________________________________________________16
1. 최소 대립 쌍_________________________________________________________16
2. 각 단어에 사용한 그림의 예___________________________________________17
3. 각 단어에 사용한 그림 문장 예시______________________________________18
4. 각 단어에 사용한 글자 문장 예시______________________________________19
제3절 실험 과정__________________________________________________________19
제4절 실험 결과__________________________________________________________21
1. /ɑ/ 와 /ɔ/ 모음의 F1, F2, 길이 비교__________________________________21
가. /ɑ/ 와 /ɔ/ 모음의 F1 비교__________________________________________21
나. /ɑ/ 와 /ɔ/ 모음의 F2 비교__________________________________________22
다. /ɑ/ 와 /ɔ/ 모음의 길이 비교________________________________________23
2. /i/ 와 /ɪ/ 모음의 F1, F2, 길이 비교__________________________________24
가. /i/ 와 /ɪ/ 모음의 F1 비교___________________________________________24
나. /i/ 와 /ɪ/ 모음의 F2 비교___________________________________________24
다. /i/ 와 /ɪ/ 모음의 길이 비교_________________________________________26
3. /ɛ/ 와 /æ/ 모음의 F1, F2, 길이 비교__________________________________27
가. /ɛ/ 와 /æ/ 모음의 F1 비교__________________________________________27
나. /ɛ/ 와 /æ/ 모음의 F2 비교__________________________________________28
다. /ɛ/ 와 /æ/ 모음의 길이 비교_________________________________________29
4. /ʊ/ 와 /u/ 모음의 F1, F2, 길이 비교___________________________________30
가. /ʊ/ 와 /u/ 모음의 F1 비교___________________________________________30
나. /ʊ/ 와 /u/ 모음의 F1 비교___________________________________________31
다. /ʊ/ 와 /u/ 모음의 F1 비교___________________________________________32
5. 화자별 F1, F2, 길이 수치_____________________________________________33
가. 화자별 /ɑ/ 와 /ɔ/ 모음의 F1, F2, 길이 수치__________________________34
나. 화자별 /i/ 와 /ɪ/ 모음의 F1, F2, 길이 수치___________________________36
다. 화자별 /ɛ/ 와 /æ/ 모음의 F1, F2, 길이 수치__________________________38
라. 화자별 /ʊ/ 와 /u/ 모음의 F1, F2, 길이 수치__________________________40
제 4장 논의_______________________________________________________________43
제 5장 요약 및 결론_______________________________________________________45
참고문헌__________________________________________________________________47
부록______________________________________________________________________50
Degree
Master
Publisher
조선대학교
Citation
김미량. (2016). 한국인 초등학생과 중.장년층의 영어 모음 발음 비교 분석.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/16041
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000265838
Appears in Collections:
Education > 3. Theses(Master)
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  • AuthorizeOpen
  • Embargo2016-08-25
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