CHOSUN

스포츠클럽 참여학생의 재미요인이 학교생활적응에 미치는 영향

Metadata Downloads
Author(s)
이영찬
Issued Date
2016
Keyword
스포츠클럽, 재미요인, 학교생활적응
Abstract
The purpose of this study was to grasp fun factors obtained from the school sports club and examine the effects of the level of fun factors on school adjustment. Also, the study aimed to provide information to operate the school sports club and induce students’ active participation and offer data on the relationship between fun factors and school adjustment.
Students in middle and high schools located in the G area were selected and 250 students were participated in the study. 204 effective samples were used. Using the SPSS Ver. 22.0 statistical package, frequency analysis, exploratory factor analysis, reliability analysis, t-test, and one-way ANOVA were conducted. When there was a significant difference, the Scheffe’s post-hoc test was performed. Correlation and regression analysis were done. The following conclusions were drawn.

First, there was a partially significant difference in fun factors according to demographic characteristics in students joining the school sports club. For gender, boy students showed high perception in all sub-factors of fun factors(making friends, victory and competition, improved skills, physical strength, perceived competence, and escape from daily routine). For belonging, the middle school group showed high perception in all sub-factors. For frequency per week, the group joining more than three times showed a high average in all sub-factors.
Second, fun factors had an effect on school adjustment in the school sports club.
Making friends had an effect on students’ relationship with teachers and associates. Victory and competition had an effect on school rules and physical strength had an effect on school environment and happy learning activity. Moreover, perceived competence had an effect on activeness and escape from daily routine had an effect on students’ associates.|본 연구는 학교스포츠클럽을 통해 얻는 재미요인에 대해 파악하고 그 재미요인의 수준이 학교생활 적응에 미치는 영향을 규명하여 이를 통해 학교스포츠클럽 운영에 자료를 제공하고, 적극적인 참여를 유도하고자 하며, 학교스포츠클럽의 재미요인과 학교생활 적응의 관계에 대한 자료를 제공하는데 목적이 있다.
본 연구의 목적 달성을 위해, G지역에서 소재한 중·고등학교 1-3학년을 모집단으로 선정하여 총 250명을 대상으로 실시하였으며, 유효표본 204부를 이용하였다. 또한 SPSS Ver. 22.0 통계패키지 프로그램을 이용하여 빈도분석, 탐색적 요인분석, 신뢰도분석, t-test, 일원분산분석을 실시하여 유의한 차이가 있을 시 scheffe를 이용한 사후검증을 실시하였으며, 상관관계분석, 회귀분석을 실시하여 다음과 같은 결론을 얻었다.

첫째, 학교스포츠클럽 참여 학생의 인구 통계적 특성에 따른 학교스포츠클럽 재미요인에 부분적으로 유의한 차이가 나타났다. 성별에 따라서는 학교스포츠클럽 재미요인의 하위요인인 친구사교, 승리와 경쟁, 기술향상, 건강체력, 유능성 지각, 일상탈출 모두 남학생이 높게 인식하는 것으로 나타났다. 소속에서는 학교스포츠클럽 재미요인의 하위요인 모두가 중학교집단에서 높게 인식하고 있었으며, 주당 횟수에서는 3회 이상의 집단에서 모든 하위요인의 평균이 높은 것으로 나타났다.
둘째, 학교스포츠클럽 재미요인이 학교생활적응에 영향을 미치는 것으로 나타났다.
학교스포츠클럽 재미요인의 하위요인인 친구사교는 교사관계, 교우관계에 영향을 미치는 것으로 나타났고, 승리와 경쟁은 학교규칙에 영향을 미쳤으며, 건강체력은 학교환경과 학습활동의 즐거움에 영향을 미쳤다. 또한 유능성지각은 적극성에 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 일상탈출은 교우관계에 영향을 미치는 것으로 나타났다.
Alternative Title
The Effects of Fun Factors on School Adjustment in Sports Club Students
Alternative Author(s)
Lee young-chan
Affiliation
교육대학원
Department
교육대학원 체육교육
Advisor
백승헌
Awarded Date
2016-08
Table Of Contents
목 차

ABSTRACT
Ⅰ. 서 론 1
1. 연구 필요성 1
2. 연구 목적 4
3. 연구 모형 5
4. 연구 가설 6
5. 용어의 정의 7
6. 연구 제한점 10


Ⅱ. 연구방법 12
1. 연구 대상 12
2. 연구 과정 13
3. 조사 도구 13
4. 자료처리 방법 15
5. 설문지의 신뢰도 및 타당도 검증 16
1)탐색적 요인분석 16
2)신뢰도분석 및 최종문항 20
3)확인적 요인분석 및 상관관계 분석 22

Ⅲ. 연구결과 24
1. 인구 통계적 특성에 따른 지도행동유형의 차이분석 24
2. 학교스포츠클럽활동 재미요인과 학교생활적응 간의
인과관계 27

Ⅳ. 논의 34

Ⅴ. 결론 및 제언 39
1. 결론 39
2. 제언 40

참고문헌 41
부록(설문지) 45
Degree
Master
Publisher
조선대학교
Citation
이영찬. (2016). 스포츠클럽 참여학생의 재미요인이 학교생활적응에 미치는 영향.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/16004
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000265722
Appears in Collections:
Education > 3. Theses(Master)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2016-08-25
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.