CHOSUN

배려윤리의 교육방법 연구:누스바움의 공감과 문학적 상상력을 중심으로

Metadata Downloads
Author(s)
최수경
Issued Date
2016
Keyword
배려윤리를 실천하기 위한 방법으로서 공감과 문학적 상상력 연구
Abstract
In this study, I contend that nurturing literary imagination is essential as the way of practicing caring. Educating literary imagination enables students to have an attitude to practice caring others. The attitude itself is empathy. Because empathy is the first step to take practicing caring others, educating literary imagination is important.
|본 논문에서는 배려윤리 교육의 방법으로서 문학적 상상력을 키우자는 주장을 한다. 문학적 상상력에 대한 교육은 배려를 실천할 수 있는 마음의 자세를 갖추게 되는 것이고, 그 마음의 상태가 바로 타인에 대한 공감이다. 공감은 배려를 실천 할 때 반드시 거쳐야할 첫 관문이기 때문에 문학적 상상력에 대한 교육은 학생들로 하여금 배려윤리를 실천 할 수 있게 해주는 가장 중요한 교육이 될 수 있을 것이다.
Alternative Title
The Method of Moral Education in Ethics of Caring : Based on Empathy and Literary Imagination of M.Nussbaum
Alternative Author(s)
Choi Su gyeong
Department
교육대학원 도덕윤리교육
Advisor
설헌영
Awarded Date
2016-08
Table Of Contents
ABSTRACT ‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥ 1

제1장 서론 ‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥ 3
제1절 연구 목적 ‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥ 3
제2절 연구 내용 및 연구 방법 ‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥ 5

제2장 배려윤리의 두 가지 흐름 ‥‥‥‥‥‥‥‥ 6
제1절 길리건의 배려윤리 ‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥ 6
제2절 나딩스의 배려윤리 ‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥ 13


제3장 배려윤리의 교육방법 연구 ‥‥‥‥‥‥‥‥ 18
제1절 감정과 공감 ‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥ 18
1. 감정 ‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥ 18
2. 공감 ‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥ 24

제2절 문학적 상상력 ‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥ 27

제4장 결론 ‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥ 35

참고문헌 ‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥ 37
Degree
Master
Publisher
조선대학교
Citation
최수경. (2016). 배려윤리의 교육방법 연구:누스바움의 공감과 문학적 상상력을 중심으로.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/15997
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000265698
Appears in Collections:
Education > 3. Theses(Master)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2016-08-25
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.