CHOSUN

검도도장의 마케팅 6P's가 수련자들의 만족 및 재등록에 미치는 영향

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Author(s)
이랑규
Issued Date
2016
Keyword
검도, 마케팅, 만족, 재등록
Abstract
The Effects of the 6P's of Marketing on Satisfaction and Re-registration in Kumdo Dojang Trainees

Lee Rang-gyu
Advisor: Prof. Seung hun Back
Major in Physical Education
Graduate School of Education, Chosun University

The purpose of this study was to examine the effects of the 6P's of marketing on satisfaction and re-registration in kumdo dojang trainees. The study also attempted to derive the problems of kumdo dojang operated currently and provide empirical data on competitive advantage in the relationship with competing kumdo dojang and profit taking by strategic marketing.
The population selected was middle, high, and college students and adults who were trained in kumdo dojang registered with the Korea Kumdo Association 2016 located in Gwangju(n=16) and Jeonnam(n=24). 256 effective samples out of 300 samples were used by the convenience sampling method. Frequency analysis, factor analysis, reliability analysis, t-test, one-way ANOVA, and regression analysis were used. The following conclusions were obtained.

First, there was a partially significant difference in the perception of marketing 6P’s(program, price, place, promotion, PR, and people) according to the demographic characteristics(gender, age, training period, and Dan level).
For gender, there was a significant difference in program(t=-1.313*) and people(t=-1.703**) and females had high perception in all of them. For age, there was a statistically significant difference only in promotion(F=3.658*) and the ≥40 years old group had the highest perception. For Dan level, there was a statistically significant difference only in promotion(F=2.314*) and the ≥4th Dan group had the highest perception.
Second, the marketing mix factors of kumdo dojang had a partial effect on satisfaction. Higher perception of place(t=4.816***), promotion(t=2.777**), and PR(t=6.034***) was associated with a positive(+) effect on satisfaction.
Third, the marketing mix factors of kumdo dojang had a partial effect on re-registration. Higher perception of place(t=3.392**), promotion(t=2.874**), and people(t=7.531***) was associated with a positive(+) effect on re-registration.
Fourth, trainee’s satisfaction had a positive(+) effect on re-registration. Therefore, it suggested that trainee’s satisfaction played an important factor in determining re-registration.
|1. 결론

본 연구는 검도도장의 마케팅 6P's가 수련자들의 만족 및 재등록에 미치는 영향을 알아보고자 하였다. 이를 통해, 현재 운영되고 있는 검도도장의 문제점 도출과 경쟁 도장과의 관계에서 경쟁우위를 선점하고, 전략적 마케팅으로 이익창출에 도움이 되는 실증적 자료를 제공하고자 한다.
연구 목적 달성을 위해, 2015년 대한검도협회에 등록된 광주(16)⋅전남지역(24) 검도도장 수련자들 중 중학생, 고등학생, 일반성인 남, 여를 모집단으로 선정하였고, 편의표본추출법(convenience sampling method)을 이용하여, 총 300명 중 256명의 유효표본을 이용하여, 빈도분석, 요인분석 및 신뢰도 분석, t-test와 일원배치분산분석, 회귀분석의 통계기법을 이용하여 다음과 같은 결론을 도출하였다.

첫째, 인구 통계적 특성(성별, 나이, 수련기간, 현단)에 따른 마케팅 6P's(프로그램, 가격, 장소, 촉진, PR, 인적자원)에 대한 인식은 부분적으로 차이가 나타났다.
성별에 따른 마케팅 6P's의 차이에서는 프로그램(t=-1.313*), 인적자원(t=-1.703**)에서 유의한 차이가 나타났으며, 모두 여성이 높게 인식하고 있는 것으로 나타났다. 연령에 따른 마케팅 6P's의 차이에서는 촉진(F=3.658*)에서만 통계적으로 유의한 차이가 나타났으며, 40대 이상이 가장 높게 인식하고 있는 것으로 나타났다. 현단에 따른 마케팅 6P's 의 차이에서는 촉진(F=2.314*)에서만 통계적으로 유의한 차이가 나타났으며, 4단 이상의 집단에서 가장 높게 인식하고 있는 것으로 나타났다.
둘째. 검도도장의 마케팅 믹스요인은 만족에 부분적으로 영향을 미치는 것으로 나타났다. 특히, 장소(t=4.816***), 촉진(t=2.777**), PR(t=6.034***)요인을 높게 인식할수록 만족에 정적(+)영향을 미치는 것으로 나타났다.
셋째, 검도도장의 마케팅 믹스요인은 재등록에 부분적으로 영향을 미치는 것으로 나타났다. 특히, 장소(t=3.392**), 촉진(t=2.874**), 인적자원(t=7.531***)요인을 높게 인식할수록 재등록에 정적(+)영향을 미치는 것으로 나타났다.
넷째, 수련자들의 만족은 재등록에 정적(+)영향을 미치는 것으로 나타났다. 따라서 검도도장 수련자들의 만족은 재등록 결정요인의 중요요인으로 작용하고 있다는 것을 알 수 있다.
Alternative Title
The Effects of the 6 P's of Marketing on Satisfaction and Re-registration in Kumdo Dojang Trainees
Alternative Author(s)
Lee, Rang Gyu
Affiliation
교육대학원 체육교육
Department
교육대학원 체육교육
Advisor
백승헌
Awarded Date
2016-08
Table Of Contents
목 차

ABSTRACT
Ⅰ. 서 론 1
1. 연구 필요성 1
2. 연구 목적 4
3. 연구 모형 5
4. 연구 가설 6
5. 용어 정의 9
6. 연구 제한점 11

Ⅱ. 연구방법 12
1. 연구 대상 12
2. 조사 도구 14
3. 자료처리 방법 15
4. 설문지의 타당도 및 신뢰도 검증 15
1)탐색적 요인분석 15
2)신뢰도 분석 18
3)최종문항 19
4)상관관계분석 20

Ⅲ. 연구결과 21
1. 인구 통계적 특성에 따른 마케팅 6P's의 차이 21
1) 성별에 따른 마케팅 6P's의 차이 21
2) 연령에 따른 마케팅 6P's의 차이 22
3) 수련기간에 따른 마케팅 6P's의 차이 23
4) 현단에 따른 마케팅 6P's의 차이 24
2. 마케팅 6P's, 만족, 재등록 간의 미치는 영향 26
1) 마케팅 6P's가 만족에 미치는 영향 26
2) 마케팅 6P's가 재등록에 미치는 영향 27
3) 만족이 재등록에 미치는 영향 28

Ⅳ. 논의 29

Ⅴ. 결론 및 시사점 34
1. 결론 34
2. 시사점 35

Ⅵ. 제언 37

참고문헌 38
부록(설문지) 41
Degree
Master
Publisher
조선대학교 교육대학원
Citation
이랑규. (2016). 검도도장의 마케팅 6P’s가 수련자들의 만족 및 재등록에 미치는 영향.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/15977
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000265637
Appears in Collections:
Education > 3. Theses(Master)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2016-08-25
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