CHOSUN

2009 개정 교육과정에 따른 화학Ⅰ 교과서 수업목표와 평가문항의 일치성 분석

Metadata Downloads
Author(s)
이민아
Issued Date
2016
Keyword
화학Ⅰ 교과서 수업목표와 평가문항의 일치성
Abstract
This study was to analyze learning objectives and assessment items in chemistry Ι textbooks of the 2009 National Curriculum by Bloom’s taxonomy of educational objectives. A total of 4 chemistry I textbooks were investigated in order to examine the sub-categories of cognitive process dimension and knowledge dimension of Bloom’s taxonomy of educational objectives, and to see the agreement tendency between learning objectives and assessment items.
Alternative Title
Analysis of Learning Objectives and Assessment Items in ChemistryⅠ Textbooks of the 2009 Revised National Curriculum
Alternative Author(s)
Lee Min A
Department
교육대학원 화학교육
Advisor
박현주
Awarded Date
2016-08
Table Of Contents
목 차


ABSTRACT


제1장 서론 1
제1절 연구의 필요성 및 목적 1
제2절 연구 문제 3
제3절 연구의 제한점 3

제2장 이론적 배경 4
제1절 목표-평가의 관계 4
제2절 Bloom의 신 교육목표 분류학 5
1. 교육목표 분류 체계 5
2. Bloom의 교육목표 분류 체계 5
3. Bloom의 신 교육목표 분류 체계 7
제3절 선행 연구 12

제3장 연구 방법 17
제1절 연구 절차 및 설계 17
제2절 연구 대상 18
제3절 분석도구 개발 19
1. 분석틀 개발 19
2. 자료 수집 및 분석 22
제4장 연구 결과 및 논의 27
제1절 학습목표의 인지과정 차원 및 지식 차원 분석 27
1. 인지과정 차원 27
2. 지식 차원 30
제2절 평가문항의 인지과정 차원 및 지식 차원 분석 33
1. 인지과정 차원 33
2. 지식 차원 36
제3절 학습목표와 평가문항의 일치성 분석 39
1. 인지과정 차원 39
2. 지식 차원 42

제5장 결론 및 제언 46

참 고 문 헌 48
Degree
Master
Publisher
조선대학교
Citation
이민아. (2016). 2009 개정 교육과정에 따른 화학Ⅰ 교과서 수업목표와 평가문항의 일치성 분석.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/15967
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000265586
Appears in Collections:
Education > 3. Theses(Master)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2016-08-25
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.