2009 개정 교육과정에 따른 화학Ⅰ 교과서 수업목표와 평가문항의 일치성 분석
- Author(s)
- 이민아
- Issued Date
- 2016
- Keyword
- 화학Ⅰ 교과서 수업목표와 평가문항의 일치성
- Abstract
- This study was to analyze learning objectives and assessment items in chemistry Ι textbooks of the 2009 National Curriculum by Bloom’s taxonomy of educational objectives. A total of 4 chemistry I textbooks were investigated in order to examine the sub-categories of cognitive process dimension and knowledge dimension of Bloom’s taxonomy of educational objectives, and to see the agreement tendency between learning objectives and assessment items.
- Alternative Title
- Analysis of Learning Objectives and Assessment Items in ChemistryⅠ Textbooks of the 2009 Revised National Curriculum
- Alternative Author(s)
- Lee Min A
- Department
- 교육대학원 화학교육
- Advisor
- 박현주
- Awarded Date
- 2016-08
- Table Of Contents
- 목 차
ABSTRACT
제1장 서론 1
제1절 연구의 필요성 및 목적 1
제2절 연구 문제 3
제3절 연구의 제한점 3
제2장 이론적 배경 4
제1절 목표-평가의 관계 4
제2절 Bloom의 신 교육목표 분류학 5
1. 교육목표 분류 체계 5
2. Bloom의 교육목표 분류 체계 5
3. Bloom의 신 교육목표 분류 체계 7
제3절 선행 연구 12
제3장 연구 방법 17
제1절 연구 절차 및 설계 17
제2절 연구 대상 18
제3절 분석도구 개발 19
1. 분석틀 개발 19
2. 자료 수집 및 분석 22
제4장 연구 결과 및 논의 27
제1절 학습목표의 인지과정 차원 및 지식 차원 분석 27
1. 인지과정 차원 27
2. 지식 차원 30
제2절 평가문항의 인지과정 차원 및 지식 차원 분석 33
1. 인지과정 차원 33
2. 지식 차원 36
제3절 학습목표와 평가문항의 일치성 분석 39
1. 인지과정 차원 39
2. 지식 차원 42
제5장 결론 및 제언 46
참 고 문 헌 48
- Degree
- Master
- Publisher
- 조선대학교
- Citation
- 이민아. (2016). 2009 개정 교육과정에 따른 화학Ⅰ 교과서 수업목표와 평가문항의 일치성 분석.
- Type
- Dissertation
- URI
- https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/15967
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000265586
-
Appears in Collections:
- Education > 3. Theses(Master)
- Authorize & License
-
- AuthorizeOpen
- Embargo2016-08-25
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.