CHOSUN

혁신학교 참여여부가 특수학교 교사의 학교효과성에 대한 인식에 미치는 영향

Metadata Downloads
Author(s)
염경묵
Issued Date
2016
Abstract
The purpose of this study was to investigate the impacts of innovative school experiences on the special education teachers’ perceptions of school effectiveness including classes, curriculum, school culture, and school management systems. A survey research design was employed for this study. A total of 152 teachers participated in this study. 68 teachers were enrolled at not innovative special schools 84 teachers were placed at general special schools. A t-test and ANOVA were used for the data analysis.
The findings of the study are as follows:
First, there were no statistically significant differences between two groups such as a innovative school group and a general school group on the impacts of innovative school experiences on the special education teachers’ perceptions of classes, curriculum.
Second, there were no statistically significant background variables which showed interaction effects on the special education teachers’ perceptions of classes and curriculum, except gender and employment type.
Third, there were no statistically significant impacts of innovative school experiences on the special education teachers’ perceptions of school management systems. But, there was statistically significant positive impacts of innovative school experiences on the special education teachers’ perceptions of school culture except realization autonomy education.
Finally, this study explored the strategies to make better innovative special school based on classes, curriculum, school culture, and school management system. In addition, this study explored the raised problems that would be obstacles for the successful innovative special school. This study found that the most important things to improve the school effectiveness by the innovative school were communication and consultation with faculty.
Alternative Title
The Impacts of Innovative School Experiences on the Special Education Teachers’ Perceptions of School Effectiveness
Alternative Author(s)
Yum, Kyung Mook
Department
교육대학원 특수교육
Advisor
허유성
Awarded Date
2016-02
Table Of Contents
표목차 ⅴ
그림목차 ⅶ
ABSTRACT ⅷ

Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구문제 6
3. 용어의 정의 8

Ⅱ. 이론적 배경 10
1. 혁신학교 10
1) 혁신학교의 개념 및 추진 배경 10
2) 혁신학교의 주요 원리와 특성 12
3) 혁신학교 현황 13
4) 혁신학교의 운영 및 지원 15
2. 혁신학교와 수업 17
1) 혁신학교의 수업 혁신 17
2) 혁신학교의 수업 혁신 실태 19
3. 혁신학교와 교육과정 20
1) 혁신학교의 교육과정 혁신 20
2) 혁신학교의 교육과정 혁신 실태 21
4. 혁신학교와 학교문화 23
1) 혁신학교의 학교문화 혁신 23
2) 혁신학교의 학교문화 혁신 실태 25
5. 혁신학교와 학교경영시스템 26
1) 혁신학교의 학교경영시스템 혁신 26
2) 혁신학교의 학교경영시스템 혁신 실태 28
6. 최근 혁신학교 관련 선행 연구 29

Ⅲ. 연구방법 33
1. 연구 설계 33
2. 연구 참여자 33
3. 연구도구 36
1) 기본 인적사항 36
2) 수업 및 교육과정 운영 36
3) 학교문화 및 학교경영시스템 37
4) 혁신학교 특수학교의 문제점과 개선방안 39
4. 연구절차 39
5. 자료 분석 40

Ⅳ. 연구 결과 41
1. 혁신학교 참여여부가 특수학교 교사의 수업 및 교육과정 운영에 대한 인식에 미치는 영향 41
1) 특수학교 교사의 수업 운영에 대한 인식에 미치는 영향 41
2) 특수학교 교사의 교육과정 운영에 대한 인식에 미치는 영향 42
2. 교사 배경변인과 혁신학교 참여여부가 특수학교 교사의 수업 및 교육과정 운영에 대한 인식에 미치는 상호작용 효과 43
1) 성별과 혁신학교 참여여부의 수업 및 교육과정 운영에 대한 상호작용 효과 46
2) 고용형태와 혁신학교 참여여부의 수업 및 교육과정 운영에 대한 상호작용 효과 48
3) 보직교사 여부와 혁신학교 참여여부의 수업 및 교육과정 운영에 대한 상호작용 효과 50
4) 담임교사 여부와 혁신학교 참여여부의 수업 및 교육과정 운영에 대한 상호작용 효과 51
5) 학교급과 혁신학교 참여여부의 수업 및 교육과정 운영에 대한 상호작용 효과 52
3. 혁신학교 참여여부가 특수학교 교사의 학교문화 및 학교경영시스템에 대한 인식에 미치는 영향 54
1) 특수학교 교사의 학교문화에 대한 인식에 미치는 영향 54
2) 특수학교 교사의 학교경영시스템에 대한 인식에 미치는 영향 55
4. 교사 배경변인과 혁신학교 참여여부가 특수학교 교사의 학교문화 및 학교경영시스템에 대한 인식에 미치는 상호작용 효과 56
1) 성별과 혁신학교 참여여부의 학교문화 및 학교경영시스템에 대한 상호작용 효과 59
2) 고용형태와 혁신학교 참여여부의 학교문화 및 학교경영시스템에 대한 상호작용 효과 60
3) 보직교사 여부와 혁신학교 참여여부의 학교문화 및 학교경영시스템에 대한 상호작용 효과 63
4) 담임교사 여부와 혁신학교 참여여부의 학교문화 및 학교경영시스템에 대한 상호작용 효과 64
5) 학교급과 혁신학교 참여여부의 학교문화 및 학교경영시스템에 대한 상호작용 효과 66
5. 혁신학교 참여 특수학교 교사가 인식하는 혁신학교 특수학교의 문제점과 개선방안 68
1) 혁신학교로 지정된 이후 수업 운영과 관련된 문제점 68
2) 혁신학교로 지정된 이후 교육과정 운영과 관련된 문제점 69
3) 혁신학교로 지정된 이후 학교문화와 관련된 문제점 70
4) 혁신학교로 지정된 이후 학교경영시스템과 관련된 문제점 71
5) 혁신학교 지정 해제 이후 예상되는 문제점 72
6) 혁신학교 특수학교의 문제점 극복을 위한 개선방안 73

Ⅴ. 논의 74
1. 혁신학교 참여여부가 특수학교 교사의 수업 및 교육과정 운영에 대한 인식에 미치는 영향 74
2. 교사 배경변인과 혁신학교 참여여부가 특수학교 교사의 수업 및 교육과정 운영에 대한 인식에 미치는 상호작용 효과 76
3. 혁신학교 참여여부가 특수학교 교사의 학교문화 및 학교경영시스템에 대한 인식에 미치는 영향 77
4. 교사 배경변인과 혁신학교 참여여부가 특수학교 교사의 학교문화 및 학교경영시스템에 대한 인식에 미치는 상호작용 효과 79
5. 혁신학교 참여 특수학교 교사가 인식하는 혁신학교 특수학교의 문제점과 개선방안 80

Ⅵ. 결론 및 제언 82
1. 결론 82
2. 연구의 제한점과 제언 84

참고문헌 86
부록 90
Degree
Master
Publisher
조선대학교 교육대학원
Citation
염경묵. (2016). 혁신학교 참여여부가 특수학교 교사의 학교효과성에 대한 인식에 미치는 영향.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/15966
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000265578
Appears in Collections:
Education > 3. Theses(Master)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2016-02-25
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.