CHOSUN

중학생의 미국영어 설탄음화 발화 및 청취 연구

Metadata Downloads
Author(s)
김하영
Issued Date
2016
Abstract
This paper aims to investigate the improvement in English listening and reading ability in the 1st graders of middle school students through educating on flapping (or tapping) in General American English. As learning content, various flapped expressions were provided in the form of a word and across word boundary. Those concerning the allophone of /t/ and /d/ were also thaught in order to find out if the students distinguish flapped sounds from the other ones of /t/ including /d/. This process was carried out for 4 weeks. The following results were obtained from the analysis of the pre- and post-English listening and reading tests. The results of this study show that educating on flapping in American English does not have a significant effect on the improvement of listening but it does have a significant effect on students' reading proficiency. Thus, educating on flapping in American English helped enhance reading proficiency of 1st graders of middle school students.
Alternative Title
A Study of Middle School Students' Production and Perception of Flapping in American English
Alternative Author(s)
Kim Ha-young
Affiliation
조선대학교 교육대학원
Department
교육대학원 영어교육
Advisor
강희조
Awarded Date
2016-02
Table Of Contents
목 차

ABSTRACT

Ⅰ. 서 론 1
1. 연구의 필요성 과 목적 1
2. 연구문제 및 가설 2
3. 연구의 한계점 3

Ⅱ. 이론적 배경 4
1. 단어 내부에서의 설탄음화 4
2. 단어 경계에서의 설탄음화 5
3. 그 밖에 환경에서의 설탄음화 6
4. 음소(phonemes)와 이음(allophone)의 관계 8
5. /t/, /d/의 이음(allophone) 10

Ⅲ. 연구내용과 방법 17
1. 연구 대상 17
2. 연구 설계 17
3. 연구 기간 및 절차 18
4. 측정 도구 18
5. 청취 · 발화 능력 검사지 19

Ⅳ. 연구결과 및 논의 22
1. 영어 청취 능력 검사 결과 22
2. 사전 · 사후 청취 능력 검사 결과 22
3. 영어 발화 능력 검사 결과 23
4. 사전 · 사후 발화 능력 검사 결과 23
5. 요약 및 논의 25

Ⅴ. 결론 및 제언 28

참고문헌
Degree
Master
Publisher
조선대학교 교육대학원
Citation
김하영. (2016). 중학생의 미국영어 설탄음화 발화 및 청취 연구.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/15951
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000265497
Appears in Collections:
Education > 3. Theses(Master)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2016-02-25
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.