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문화예술교육 활동을 위한 융합창의교육 프로그램 연구

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Author(s)
임지선
Issued Date
2016
Keyword
문화예술교육, 융합창의교육
Abstract
In 21st century, the core of national competitiveness is the talented person. The epoch is that producing many of talented person with upright personality as well as excellent professional ability has been referred to the national competitiveness of a country. The purpose of education, called whole-person education in the past, is being reorganized from the detailed concept such as creativity and personality, and the contents of each text is also being changed.
Accordingly, the epoch is being changed to that of creative culture as well as a demand for a new recognition of education. The foundation of cultural power is creative thought, and the role of culture-art education is being highlighted more than at any time as a tool to develop such an ability.
Considering that all this process that a human being is formed in society and culture, understanding himself and embodies it through culture and art and assure his existence is the essence of culture-art education, what should not be overlooked is that the growth through communication and harmony should be also pursued. Understanding each other’s difference and making communication and harmony, the world can welcome more positive culture fusion epoch.
What art education aimed has been clarified since 2005. Beside of the enactment of culture and art education promotion law, the existing art education has been changed from art majoring education for a few experts to culture and art education that aimed at a number of educational subjects. Moreover, many different projects are being enforced for the aisled from culture and art education as an educational belief of ‘Art for All'. However, in the other side of qualitative growth of culture and art education, there are voices of concern that educational and philosophical review of culture and art education should be made. A necessity is raised to judge logically what diffence has culture and art education from the existing art education, and what educational value it has, and to apply it efficiently to the spot. To embody the epoch of everyone’s happy culture communication and art enjoyment, the importance of culture and art education is being more increased, and this time is when needs a profound story of it.
Therefore, the objective of this research is to identify what is fusion education(STEAM) with culture and art education, and to study on the blending creative education guideline for culture and art education activity based on the national and international situations and examples.| 21세기는 국가경쟁력의 핵심은 인재이다. 뛰어난 전문능력과 더불어 올곧은 인성을 지닌 인재를 많이 배출하는 것이 곧 자국의 국가경쟁력을 의미하는 시대가 되었다. 과거 전인교육으로 일컬어졌던 교육의 목적은 창의, 인성과 같이 구체적인 개념을 중심으로 개편되고 있으며, 각 교과의 내용 또한 변화하고 있다.
이에 따라 교육에 대한 새로운 인식의 요구와 함께 창의적인 문화의 시대로 전환되고 있다. 문화적 힘의 원천은 바로 창조적 사고이고, 이러한 능력을 계발하기 위한 도구로서 그 어느 때보다 문화예술 교육의 역할이 강조되고 있다.
사회와 문화 속에서 인간이 형성되어 문화예술을 통해 스스로를 이해하고 구현함으로써 존재성을 확인하는 이 모든 과정이 문화예술교육의 본질이라고 할 때 간과하지 말아야 할 것은 소통과 화합을 통한 성장도 함께 추구해야 하는 점이다. 서로의 차이를 이해하고 소통, 화합함으로써 세계는 보다 긍정적인 문화융합시대를 맞이할 수 있다.
예술교육이 지향하는 바는 2005년을 전후하여 명백해졌다. 문화예술교육진흥법의 제정과 더불어 기존의 예술교육은 소수의 전문가를 위한 예술 중심의 전공교육에서 벗어나 다수의 교육대상을 지향하는 문화예술교육으로 전환되었다. 이와 더불어 ‘Art for All'의 교육신념으로 문화예술교육에서 소외된 사람들을 위한 여러 가지 사업이 시행되고 있다. 그러나 문화예술교육의 눈부신 양적 성장 이면에는 문화예술교육에 대한 교육적, 철학적 재검토가 이루어져야 한다는 우려의 목소리가 들리고 있다. 문화예술교육이 기존의 예술교육과 차별화된 특징은 무엇이며, 이것이 갖는 교육적 가치는 무엇인지 논리적으로 판단하고, 이를 현장에 효율적으로 적용시켜야 할 필요성이 대두되고 있다. 모두가 행복한 문화소통, 예술향유의 시대를 구현하기 위해 문화예술교육의 중요성은 더욱 증대되고 있으며, 이에 관한 심도 깊은 이야기가 절실히 필요한 시기이다.
따라서 본 논문에서는 문화예술교육과 융합교육(STEAM)이 무엇인지 알아보고, 국내, 국외 현황과 사례를 바탕으로 문화예술교육 활동을 위한 융합창의교육 지도안을 연구하고자 한다.
Alternative Title
A Study on the Blending Creative Education Program for Culture and Art Education Activity.
Alternative Author(s)
Lim Ji Seon
Affiliation
조선대학교 교육대학원
Department
교육대학원 미술교육
Advisor
김종경
Awarded Date
2016-02
Table Of Contents
목 차

ABSTRACT
Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 목적 및 필요성 1
2. 연구의 내용 및 방법 2

Ⅱ. 이론적 배경 3
1. 문화예술교육의 이론적 배경 3
1) 문화와 예술의 이해 3
(1) 문화교육과 예술교육의 정의 3
(2) 문화예술교육 5
(3) 문화예술교육사와 예술융합교육(STEAM) 7
2) 문화예술교육의 이념과 목표 11

2. 문화예술교육 정책과 사례 13
1) 우리나라 문화예술교육 정책과 사례 13
2) 국외 문화예술교육 정책과 사례 16
(1) 미국 16
(2) 프랑스 17
(3) 독일 18
(4) 영국 19

Ⅲ. 문화예술교육 현황과 예술융합교육(STEAM)의 방향
21
1. 학교문화예술교육 현황 21
2. 사회문화예술교육 현황 25
3. 예술융합교육(STEAM)의 방향 31

Ⅳ. 문화예술교육 활동을 위한 융합창의교육(STEAM)
지도안 36
1. 이미지는 마음을 움직이는 마술사! 36
2. 속닥속닥 친구랑 그림편지! 41
3. 삐용삐용 교통안전표지판! 43
4. 뚝딱뚝딱 미술작품주사위! 50
5. 퍼즐조각 테셀레이션! 56
6. 펄럭펄럭 태극기! 60
7. 꿈틀꿈틀 몸으로 말해요! 68
8. 오물조물 지점토 세계문화유산 건축물! 71
9. 통통통통 클레이 공 저글링! 75
10. 띠용띠용 볼록, 오목거울로 보는 세상! 80

Ⅴ. 결론 86

참 고 문 헌 87
Degree
Master
Publisher
조선대학교 교육대학원
Citation
임지선. (2016). 문화예술교육 활동을 위한 융합창의교육 프로그램 연구.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/15922
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000265322
Appears in Collections:
Education > 3. Theses(Master)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2016-02-25
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