CHOSUN

실생활 중심 영어학습 프로그램을 통한 초등학교 영어 학습부진아의 영어 의사소통능력 신장 방안 연구

Metadata Downloads
Author(s)
문영희
Issued Date
2015
Abstract
Abstract


A Study on Improving Communicative Ability
for Educationally Retarded Children in Primary School
by Using the Conversational English Program
Moon Young Hee
Department of English Education
The Graduate School of Education
Chosun University

The purpose of this study is to find out how to motivate students who lost their interest in studying English. In other words, it is to help students experiencing an academic slump in learning English by using a conversational English education program.
This study is composed of five chapters.
Chapter 1 contains the introduction of this study; Chapter 2 investigates the theoretical background of this study; Chapter 3 describes the method used in this study; Chapter 4 is the data analysis and the results of this study; and Chapter 5 is the conclusion and suggestion of this study.
I applied the following teaching methods in my English class: First, I taught conversational English expressions using a conversational English textbook to the students at the start of each lesson. In the next class, the students were given the chance to practice the dialogue and to mix the expressions they’ve learned in a conversation.
Also, I applied various activities such as English play to teach conversational English.
We had pre-and post-listening tests and two sessions of English interviews in order to check the students’ listening and speaking abilities.
After analyzing the results of the questionnaires and the tests, I came up with the following conclusions.
(1) Educationally retarded children with low English communication skills can gain confidence in English through the conversational English program.
(2) English play has an effect of stimulating interest and curiosity in English class for educationally retarded children with low English communication skills.
(3) Educationally retarded children with low English communication skills can open their eyes and ears to pronunciation and expression through English play activity.
(4) Using the conversational English expressions can help educationally retarded children with low English communication skills improve their English listening and speaking abilities.
Alternative Title
A Study on Improving Communicative Ability for Educationally Retarded Children in Primary School by Using the Conversational English Program
Alternative Author(s)
Moon Young Hee
Department
교육대학원 영어교육
Advisor
김경자
Awarded Date
2015-08
Table Of Contents
Ⅰ. 서론
1.1 연구의 필요성
1.2 연구의 목적
1.3 연구의 문제
1.4 연구의 범위 및 제한점
Ⅱ. 이론적 배경
2.1 학습부진아의 특성과 지도방법 이론
2.1.1 학습부진아의 정의
2.1.2 학습부진아의 원인과 특성
2.1.3 학습부진아의 효과적인 지도방안
2.2 실생활 중심 영어학습 프로그램
2.2.1 실생활 중심 영어학습 프로그램과 영어 의사소통의 의미
2.2.2 실생활 중심 영어학습 프로그램의 특징
2.2.3 영어 의사소통능력 신장과의 관계
Ⅲ. 연구 방법 및 절차
3.1 연구의 대상 및 기간
3.2 연구의 도구
3.3 연구의 절차 및 자료수집
3.4 실생활 중심 영어학습 프로그램의 실재
3.4.1 실생활 중심 영어학습 프로그램 편성 및 전개
3.4.1.1 실생활 중심 영어학습 프로그램 편성
3.4.1.2 실생활 중심 영어학습 프로그램 적용
3.5 자료 분석 방법
Ⅳ. 연구 결과 및 논의
4.1 영어 학습부진아의 영어 의사소통능력 전후변화
4.1.1 사전·사후 듣기․말하기 능력 차이
4.2 정의적 요인에 미치는 영향
4.2.1 실생활 중심 영어학습 프로그램 수업 후 전반적 인식 분석
4.2.2 실생활 중심 영어학습 프로그램 수업 후 자유응답 인터뷰 결과
V. 결론 및 제언
5.1 연구 요약
5.2 연구의 제한점
5.3 후속 연구 제언
5.4 결론
참고문헌
부록
Degree
Master
Publisher
조선대학교
Citation
문영희. (2015). 실생활 중심 영어학습 프로그램을 통한 초등학교 영어 학습부진아의 영어 의사소통능력 신장 방안 연구.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/15878
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000265060
Appears in Collections:
Education > 3. Theses(Master)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2015-08-25
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.