CHOSUN

0교시 신체활동의 자발적 참여가 대안학교학생들의 정서행동발달에 미치는 영향

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Author(s)
이경희
Issued Date
2015
Abstract
ABSTRACT

The effectiveness of a voluntary early morning exercises to alternative school students emotional and behavioural development

Lee Kyung-hee
Advisor : Prof. Hong-nam Kim Ph.D.
Major in Physical Education
Graduate School of Education, Chosun University

The purpose of this research is to confirm whether voluntary early morning physical exercise effects on the emotional and behavioral development of an alternative school students. In order to achieve the purpose, 60 tenth-grade participants who attend an accredited alternative school in P city have completed questionnaires. Based on the questionnaires of 20 students who participated in the voluntary early morning physical exercise, their emotional and behavioral development change was asked by individual interviews. The other students who gave up the exercise had the interviews as well. Additional observations and school life analysis of the students who had exercised in the early morning and had not involved in this research were conducted in a time period from March 2013 to May 2015. The voluntary early morning physical exercise has a positive influence on the emotional and behavioral development of the students and the students experienced big changes of their emotional and behavioral development when they participated in the exercises. Among the emotional and behavioral development, the factors ‘worries and thoughts’, ‘emotion and suicide’, ‘relationship’ showed the major changes. In conclusion, the voluntary early morning exercise helps the participants of the alternative school to decrease their over thinking, worries and concerns, insecurity, obsessive thoughts and behavior, and a sense of inferiority. It also has an effective influence on relationship changes, over emotional expression, and emotion control.|본 연구는 0교시 신체활동의 자발적 참여가 대안학교학생들의 정서행동발달에 영향을 미치는가를 확인하는데 목적이 있다. 연구 목적을 달성하기 위해서 P시의 인가형 대안학교 10학년 학생 60명을 대상으로 설문지 자료를 수집하였다. 0교시 신체활동을 자발적으로 참여하는 참가자 20명을 설문지를 바탕으로 개별면담을 통하여 정서행동발달의 변화를 수집하고 0교시 신체활동을 중단한 학생들의 개별면담도 병행하였다. 본 연구 기간에 참여하지 않았지만 본 연구자가 2013년 3월부터 2015년 5월까지 0교시 신체활동에 자발적으로 참여한 학생들을 관찰하고 학교생활 조사도 하였다. 0교시 신체활동에 자발적 참여는 대안학교학생들의 정서행동발달에 긍정적 영향을 미치며, 0교시 신체활동에 참여하지 않는 것보다 참여하였을 때 정서행동발달에 더 큰 변화를 가져왔다. 정서행동발달 중 ‘걱정 및 생각’, ‘기분 및 자살’, ‘친구문제’요인에 변화가 큰 것으로 나타났다. 결론적으로 대안학교 학생들의 0교시 신체활동의 자발적 참여는 과도한 생각과 걱정, 불안 증상, 강박적인 생각과 행동 ,지나친 열등감을 감소시키고, 친구관계의 변화와 과도한 감정 반응 및 기분조절 문제에도 효과적이라 할 수 있다.
Alternative Title
The effectiveness of a voluntary early morning exercises to alternative school students emotional and behavioural development
Alternative Author(s)
Lee, Kyung-Hee
Department
교육대학원 체육교육
Advisor
김홍남
Awarded Date
2015-08
Table Of Contents
Ⅰ. 서 론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 5
2. 연구의 가설 5
3. 연구의 제한점 5
4. 용어의 정의 5

Ⅱ. 이론적 배경 7
1. 대안학교 7
2. 0교시 체육활동 9
3. 신체활동 12
4. 정서행동발달 13

Ⅲ. 연구방법 15
1. 연구대상 15
2. 연구기간 15
3. 연구절차 16
4. 연구방법 16
5. 검사도구 16
1) 정서·행동 요인별(학생설문) 항목 17
2) AMPQ-Ⅱ의 요인별 절단점 17
3) AMPQ-Ⅱ의 요인별 내용 19
6. 자료처리 20

Ⅳ. 연구결과 21

Ⅴ. 결론 및 제언 27
1. 결 론 27
2. 제 언 28

참고문헌 29

부 록 32
Degree
Master
Publisher
조선대학교
Citation
이경희. (2015). 0교시 신체활동의 자발적 참여가 대안학교학생들의 정서행동발달에 미치는 영향.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/15857
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000264920
Appears in Collections:
Education > 3. Theses(Master)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2015-08-25
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