CHOSUN

중학생들의 영어받아쓰기 활동과 영어 학습에 대한 인식

Metadata Downloads
Author(s)
장다애
Issued Date
2014
Abstract
This study was designed to identify perceptions of English dictation activities and English learning of middle school students and compare their perceptions between control and experimental groups. For this study, an experiment was implemented for 4 weeks with 24 students who have experienced dictation activities. The results indicated that the most of students had moderate confidence and interest and had high motivation and usefulness for dictation activities and English learning and there were no differences between control and experimental group. However, the experimental group showed higher confidence, interest, motivation, and usefulness after an experiment. Based on the results, some implications were presented and some guidelines for effective use of dictation activities were suggested.
Alternative Title
Middle School Students' Perceptions about Dictation Activities and English Learning
Alternative Author(s)
Jang, Da-ae
Affiliation
조선대학교 교육대학원
Department
교육대학원 영어교육
Advisor
김경자
Awarded Date
2014-08
Table Of Contents
목 차
ABSTRACT
Ⅰ. 서 론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구 질문 2
3. 논문의 구성 3
Ⅱ. 이론적 배경 4
1. 듣기의 정의와 중요성 4
2. 받아쓰기 정의와 과정 5
3. 받아쓰기의 유형과 효과 6
4. 받아쓰기의 효과에 대한 선행연구 9
Ⅲ. 연구 방법 12
1. 연구대상 12
1.1 영어학습자 12
2. 연구도구 13
2.1 인적배경설문지 13
2.2 받아쓰기와 영어 학습에 대한 인식 설문지 14
3. 실험절차 14
3.1 통제반 15
3.2 실험반 15
4. 자료수집 방법 16
5. 자료분석 방법 16
Ⅳ. 연구 결과 및 논의 17
1. 받아쓰기 활동과 영어학습에 대한 학생들의 인식 17
1.1 자신감 17
1.2 흥미도 18
1.3 동기유발 19
1.4 유용성 21
2. 통제반과 실험반의 인식의 차이 22
3. 실험 전·후 인식의 차이 23
Ⅴ. 결론 26
1. 연구요약 26
2. 교육적 함의 27
3. 연구의 제한점 28
4. 후속연구 제언 29



참고 문헌 30
부록 33
Degree
Master
Publisher
조선대학교 대학원
Citation
장다애. (2014). 중학생들의 영어받아쓰기 활동과 영어 학습에 대한 인식.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/15804
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000276363
Appears in Collections:
Education > 3. Theses(Master)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2014-08-26
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.