중학교 "소화와 순환" 단원에서 개념도 활용수업이 메타인지, 학업성취도, 과학적 태도에 미치는 효과
- Author(s)
- 이인성
- Issued Date
- 2014
- Abstract
- Concept mapping with the relationship between concepts and concepts in a clear and well-structured and delivered to the learner is an efficient tool because, In particular, the concept of biological relationships are complex, In many areas of science consisting of a number of concepts.
The purpose of this study was to investigate the effect of instruction using concept mapping on meta-cognition, science achievement, scientific attitude in the unit of digestion and circulation in the middle school. The experimental group, consisted of 3 classes, was taught by the concept mapping, while the control group of other 3 classes was taught with the traditional instruction method.
After the instructions in the two groups of pre-test and post-test questions were the same, The results were analyzed on the basis of the impact of instruction using concept mapping on metacognition, science achievement, scientific attitude.
5weeks between the rough The results are as follows. First, In the meta-cognitive test, the experimental group represented the higher scores than the control group did (p<.05). Especially, the experimental group had positive results were obtained in the area Elaboration and self-regulation, The whole area of meta-cognition experimental group also showed significant results (p <.05).
Second, The science achievement results indicated that the experimental group and control group students represented the higher scores on learning achievement in the post-test right after the treatment (p<.05) indicating that the experimental group students retained their knowledge.
Finally, the experimental group students represented the higher scores in learning attitude toward science than the control group students did (p<.05) preferred areas of scientific disciplines, particularly.
Consequently, using concept mapping on meta-cognition, science achievement, scientific attitude a positive impact in some areas was confirmed. In this study, using concept mapping of a variety of learning techniques in the area of science, especially biology, has a positive effect on learning and further contribute to the development of effective learning that way forward.
- Alternative Title
- The effect of instruction using concept mapping on metacognition, science achievement, scientific attitude
- Alternative Author(s)
- In-seong LEE
- Affiliation
- 교육대학원 생물교육과
- Department
- 교육대학원 교육학과
- Advisor
- 김선영
- Awarded Date
- 2014-08
- Table Of Contents
- 목 차
표 목 차 ‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥ⅲ
그 림 목 차 ‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥ⅳ
ABSTRACT ‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥ⅴ
Ⅰ. 서 론
1. 연구의 필요성 ‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥1
2. 연구 문제 ‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥4
3. 이론적 배경 ‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥4
1) Ausubel의 유의미 학습과 Novak의 개념도 ‥‥‥‥‥‥‥‥‥4
2) 메타인지 ‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥7
가. 메타인지의 개념 ‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥7
나. 메타인지의 구성요소 ‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥7
(1) 메타인지적 지식 ‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥7
(2) 메타인지적 활동 ‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥7
(3) 메타인지적 경험 ‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥7
4. 선행연구 분석 ‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥8
1) 개념도와 학업성취도 및 과학적 태도 등에 관한 연구 ‥‥‥‥‥8
2) 메타인지 관련 연구 ‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥11
Ⅱ. 연구 방법
1. 연구 과정 ‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥16
2. 연구 대상 ‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥17
3. 연구 설계 ‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥17
4. 검사 도구 및 분석방법 ‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥18
1) 메타인지 검사 도구 ‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥18
2) 학업 성취도 검사 도구 ‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥19
3) 과학적 태도 검사 도구 ‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥20
4) 개념도 활용수업 선호도 검사 ‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥21
5. 수업 처치 ‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥21
1) 개념도 작성 방법 소개‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥21
2) 개념도 활용수업 전개 ‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥22
Ⅲ. 연구결과 및 논의
1. 개념도 활용수업이 메타인지에 미치는 효과‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥25
2. 개념도 활용수업이 ‘소화와 순환’ 단원의 학업 성취도에 미치는
효과 ‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥28
3. 개념도 활용수업이 과학적 태도에 미치는 효과 ‥‥‥‥‥‥‥‥31
4. 개념도 활용수업 선호도 검사 ‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥35
5. 개념도의 정성적 분석‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥36
1) 메타인지 하위 30% 학생들의 대표 개념도 분석 ‥‥‥‥‥‥‥36
2) 메타인지 상위 30% 학생들의 대표 개념도 분석 ‥‥‥‥‥‥‥38
3) 메타인지 하위 대표 학생 1인의 개념도 변화 ‥‥‥‥‥‥‥‥40
4) 메타인지 상위 대표 학생 1인의 개념도 변화 ‥‥‥‥‥‥‥‥42
Ⅳ. 결론 및 제언
1. 결론 ‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥45
2. 제언 ‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥46
참고문헌 ‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥48
부록 1. 과학태도 검사지 ‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥52
부록 2. 메타인지 검사지 ‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥54
부록 3. “소화와 순환” 단원 성취도 평가지 ‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥58
부록 4. 학업 성취도 검사지 분석‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥62
부록 5. 성취도 평가 내용타당도 의뢰서 ‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥65
부록 6. 성취도 평가 내용타당 의뢰결과 ‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥66
부록 7. 차시별 개념 비교표 ‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥68
부록 8. 교수 -학습 과정안 ‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥69
- Degree
- Master
- Publisher
- 조선대학교 대학원
- Citation
- 이인성. (2014). 중학교 “소화와 순환” 단원에서 개념도 활용수업이 메타인지, 학업성취도, 과학적 태도에 미치는 효과.
- Type
- Dissertation
- URI
- https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/15801
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000276360
-
Appears in Collections:
- Education > 3. Theses(Master)
- Authorize & License
-
- AuthorizeOpen
- Embargo2014-08-26
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.