CHOSUN

중.고등학생들의 영어 쓰기 학습에 대한 인식 연구

Metadata Downloads
Author(s)
성영란
Issued Date
2014
Abstract
These days, Korean English education emphasizes the communicative competence. To strengthen the learner's English ability, balanced four skills such as listening, speaking, reading, writing are needed. However, enough education of English writing is not performed in secondary schools of Korea.
The aim of this study is to analyze secondary school students' perceptions about learning English writing. Currently, for the increased importance of communicative competence, English four skills have become more important than ever. But a lot of students have more difficulties in English writing than other English skills. So the present study analyzes the perceptions about learning English writing and makes the appropriate teaching guides for English writing education. For this study, a survey was conducted with the subjects of 89 middle school students and 116 high school students. The questionnaires had 36 items about students' awareness on the four skills of English, learning English writing, and lecture of English writing at school.
The results showed that the students had the lowest interests in writing activities compared to other parts of English education. But many of them had awareness on the importance of English writing. Also, they thought that learning English writing led to the improvement of their general English grade. To increase the students' interests about the English writing, developing the various writing themes and activities is needed. And there is a necessity to arrange more time for learning English writing.
Many students said that the structure of the tense and grammar is the most difficult part while they were writing. And they were aware that the correctness of the grammar was the key element for the writing assessment. So, they expected that teacher's feedback about the grammatical errors would be helpful to their writing improvement. Mostly, English textbooks and activity books are used as a writing book in secondary schools. So effective and efficient textbooks and activity books can help students improve their ability to write in English.
It's expected that the increasement of the English writing instruction will bring the growth of students' interests in English writing and general English grades.
Alternative Title
A Study on Secondary School Students' Perceptions of Learning English Writing
Alternative Author(s)
Seong, Young-ran
Affiliation
조선대학교 교육대학원 영어교육
Department
교육대학원 교육학과
Advisor
김경자
Awarded Date
2014-08
Table Of Contents
- 목 차 -
목 차
표 목 차
ABSTRACT
제 1장 서론 1
1. 연구의 필요성 1
2. 연구의 목적 2
3. 연구 질문 2
4. 논문의 구성 2

제 2장 이론적 배경 4
1. 영어 쓰기의 개념 및 중요성 4
2. 선행연구 6

제 3장 연구의 방법 9
1. 연구 대상 9
2. 연구 도구 10
3. 자료 수집 방법 11
4. 자료 분석 방법 11

제 4장 연구의 결과 분석 및 논의 12
1. 영어 쓰기 학습에 대한 인식 12
1) 영어 교과목에 대한 전반적인 인식 12
2) 영어 쓰기 학습에 대한 전반적인 인식 13
(1) 영어 쓰기 학습에 흥미가 없는 이유 14
(2) 영어 쓰기가 어려운 이유 15
(3) 영어 쓰기의 중요성에 대한 인식 15
3) 학교 영어 쓰기 수업에 대한 인식 17
(1) 학교 영어 쓰기 수업에 대한 전반적인 인식 18
(2) 학교 영어 쓰기의 평가와 피드백에 대한 인식 20
2. 중학생에 대한 연구 결과 23
1) 영어 쓰기 학습에 대한 전반적인 인식 23
2) 학교 영어 쓰기 수업에 대한 인식 24
3. 고등학생에 대한 연구 결과 25
1) 영어 쓰기 학습에 대한 전반적인 인식 25
2) 학교 영어 쓰기 수업에 대한 인식 26
4. 중학생과 고등학생의 인식의 차이 28
1) 영어 쓰기 학습에 대한 전반적인 인식 28
2) 학교 영어 쓰기 수업에 대한 인식 29
제 5장 결론 및 제언 33
1. 연구 요약 33
2. 교육적 함의 34
3. 연구의 제한점 36
4. 후속 연구 제언 36
5. 결론 37

참고문헌 38
부록 40
Degree
Master
Publisher
조선대학교 대학원
Citation
성영란. (2014). 중.고등학생들의 영어 쓰기 학습에 대한 인식 연구.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/15798
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000276353
Appears in Collections:
Education > 3. Theses(Master)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2014-08-26
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.