CHOSUN

자기주도 학습에 따른 중학생의 학습방법의 전략과 효과

Metadata Downloads
Author(s)
천혜미
Issued Date
2014
Abstract
ABSTRACT

The Relationship Between Self-directed English Learning and Learning Strategies of Middle School Students

Cheon, Hye-mi
Advisor : Prof. Yoo, Kwan-soo, Ph.D.
Major in English Language Education
Graduate School of Education,
Chosun University

The purpose of this study was to investigate self-directed learning and its correlation about rewarding strategy of middle school students. The subjects were one hundred from 1st to 3rd graders at middle school in Mokpo.
To carry out the research, a questionnaire consisting of 20 questions including learners' basic survey in the limitation of English learning context and Strategies Inventory for Language Learning (SILL) from Oxford (1990) with 40 questions which had been divided into two types, direct strategy and indirect strategy, were administered to students.
It consists of 29 questions about direct strategy which contains memory, recognition and reward strategy and also 11 questions about indirect strategy which contains meta-cognitive, affective and social strategy. Moreover, self-directed learning perception questionnaire was used 5-point Liker scale. Conclusions drawn from this study indicate that all of the students thought that they would be in one of the five levels such as good, fairly good, average, below average and bad. Students who believed themselves in good, fairly good or average level had not only great efficiency in self-directed learning but also high rewarding strategy whereas those who believed themselves in below average or bad level had relatively low efficiency and rewarding strategy in self-directed learning.
Therefore, In order to improve self-directed learning more effectively, it is suggested that students with low learning efficiency should be given various learning environments focused on self-confidence. However, this research was carried out with limited group of samples, so it is considered that more follow-up researches are needed with various groups of learners as their target.
Alternative Title
The Relationship Between Self-directed English Learning and Learning Strategies of Middle School Students
Alternative Author(s)
Cheon, Hye Mi
Affiliation
조선대학교
Department
교육대학원 영어교육
Advisor
류관수
Awarded Date
2014-08
Table Of Contents
목차

ABSTRACT……………………………………………………ⅶ


Ⅰ. 서론

Ⅱ. 이론적 배경
2.1 자기주도 학습의 정의………………………………………………3
2.2 자기주도 학습의 특징………………………………………………7
2.3 자기주도 학습의 구성요소…………………………………………8
2.4 자기주도 학습능력의 측정………………………………………11

Ⅲ 연구방법
3.1 연구문제……………………………………………………………14
3.2 연구대상……………………………………………………………14
3.3 연구도구……………………………………………………………15
3.4 분석방법……………………………………………………………16


Ⅳ. 연구 결과
4.1 응답자의 일반적 사항 …………………………………………………18
4.2 사교육 경험시기에 대한 사항 ………………………………………19
4.3 영어 실력에 있어 중요한 점에 대한 사항 …………………………20
4.4 자기주도 학습 전략에 대한 기술 통계 ……………………………21
4.5 영어성적 집단에 따른 자기주도 학습 차이 ………………………22
4.6 영어성적 집단에 따른 기억전략 차이 ……………………………23
4.7 영어성적 집단에 따른 인지적 전략 차이 …………………………24
4.8 영어성적 집단에 따른 보상전략 차이 ………………………………25
4.9 영어성적 집단에 따른 상위인지 전략 차이 ………………………26
4.10 영어성적 집단에 따른 정의적 전략 차이 …………………………27
4.11 자기 주도성 집단에 따른 자기주도 학습 차이 …………………28
4.12 자기 주도성 집단에 따른 기억전략 차이 …………………………29
4.13 자기주도성 집단에 따른 인지적 전략 차이 ………………………30
4.14 자기주도성 집단에 따른 보상 전략 차이 …………………………31
4.15 자기주도성 집단에 따른 상위 인지 전략 차이 …………………32
4.16 자기주도성 집단에 따른 정의적 전략 차이 ………………………33
4.17 자기주도 학습과 전략 간의 상관관계 ……………………………34
4.18 자기주도 학습이 기억 전략에 미치는 영향 ………………………35
4.19 자기주도 학습이 인지적 전략에 미치는 영향 ……………………35
4.20 자기주도 학습이 보상 전략에 미치는 영향 ………………………36
4.21 자기주도 학습이 상위 인지 전략에 미치는 영향 ………………37
4.22 자기주도 학습이 정의적 전략에 미치는 영향 ……………………37
Ⅴ. 결론 및 제언

5.1 결론 ……………………………………………………………39
5.2 제언 ……………………………………………………………40

참고문헌 ………………………………………………………………41
부록 ……………………………………………………………………43













표 목 차

[표 2-1] 외국학자의 견해에 따른 자기주도 학습에 대한 정의 3
[표 2-2] 한국학자의 견해에 따른 자기주도 학습에 대한 정의 4
[표 2-3] 교사 주도 학습과 자기 주도 학습에 대한 가정 5
[표 2-4] 중학생용 자기주도 학습 하위 요인 9
[표 2-5] 자기 주도 학습자의 학습 특성 10
[표 2-6] Guglielmino(1997)의 SDLRS 5단계 11
[표 3-1] 학습자 기초사항 13
[표 3-2] 교수자 프로필 14
[표 3-3] 신뢰도 분석 17
[표 4-1] 응답자의 일반적 사항 18
[표 4-2] 사교육 경험시기에 대한 사항 19
[표 4-3] 영어실력 향상에 있어 중요한 점에 대한 사항 20
[표 4-4] 자기주도 학습, 전략에 대한 기술 통계 21
[표 4-5] 영어성적 집단에 따른 자기주도 학습 차이 22
[표 4-6] 영어성적 집단에 따른 기억전략 차이 23
[표 4-7] 영어성적 집단에 따른 인지적 전략 차이 24
[표 4-8] 영어성적 집단에 따른 보상전략 차이 25
[표 4-9] 영어성적 집단에 따른 상위인지 전략 차이 26
[표 4-10] 영어성적 집단에 따른 정의적 전략 차이 27
[표 4-11] 자기주도성 집단에 따른 자기주도 학습 차이 28
[표 4-12] 자기주도성 집단에 따른 기억전략 차이 29
[표 4-13] 자기주도성 집단에 따른 인지적 전략 차이 30
[표 4-14] 자기주도성 집단에 따른 보상전략 차이 31
[표 4-15] 자기주도성 집단에 따른 상위인지전략 차이 32
[표 4-16] 자기주도성 집단에 따른 정의적전략 차이 33
[표 4-17] 자기주도 학습과 전략간의 상관관계 34
[표 4-18] 자기주도 학습이 기억전략에 미치는 영향 35
[표 4-19] 자기주도 학습이 인지적 전략에 미치는 영향 35
[표 4-20] 자기주도 학습이 보상전략에 미치는 영향 36
[표 4-21] 자기주도 학습이 상위인지전략에 미치는 영향 37
[표 4-22] 자기주도 학습이 정의적 전략에 미치는 영향 37








그림 목차

[그림 4-1] 영어성적 집단에 따른 자기주도 학습차이 그래프 22
[그림 4-2] 영어성적 집단에 따른 기억전략 차이 그래프 23
[그림 4-3] 영어성적 집단에 따른 인지전략 차이 그래프 24
[그림 4-4] 영어성적 집단에 따른 보상전략 차이 그래프 25
[그림 4-5] 영어성적 집단에 따른 상위인지전략 차이 그래프 26
[그림 4-6] 영어성적 집단에 따른 정의적 전략 차이 그래프 27
[그림 4-7] 자기주도성 집단에 따른 자기주도 학습차이 그래프 28
[그림 4-8] 자기주도성 집단에 따른 기억전략 차이 29
[그림 4-9] 자기주도성 집단에 따른 인지적 전략 차이 그래프 30
[그림 4-10] 자기주도성 집단에 따른 보상전략 차이 그래프 31
[그림 4-11] 자기주도성 집단에 따른 상위인지 전략 차이 그래프 32
[그림 4-12] 자기주도성 집단에 따른 정의적 전략 차이 그래프 33
Degree
Master
Publisher
조선대학교 대학원
Citation
천혜미. (2014). 자기주도 학습에 따른 중학생의 학습방법의 전략과 효과.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/15795
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000276340
Appears in Collections:
Education > 3. Theses(Master)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2014-08-26
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.