CHOSUN

영어구두점 학습에 대한 고등학교 영어학습자와 영어교사의 인식

Metadata Downloads
Author(s)
장진실
Issued Date
2014
Abstract
Korean English curriculum hardly contains teaching and learning punctuation process pertaining to English writing. The purpose of this research is to identify the present state of learning English punctuation based on the survey of high school students and teachers. Also, suggestions for teaching punctuation education will be provided by conducting students’ comprehension check on the punctuation.
Ten English teachers and 276 high school students participated in the study. Ten questions for punctuation-comprehension were added to students’ survey. The result based on the students’ survey showed that the majority of students had rarely experienced learning punctuation, and even the experienced respondents evaluated themselves as having a low degree of understanding punctuation. The gap between the students who feel the necessity of learning punctuation and who do not is statistically meaningful as a result of t-test. This indicates that the degree of understanding punctuation could be increased because students desire to learn punctuation. Teachers are aware of the importance of punctuation and usually mention it in teaching. In conclusion, it is recommended that students need to be motivated to improve their comprehension of punctuation. Also, the punctuation learning process should be explicitly contained in the English curriculum.
Alternative Title
High School Students and Teachers’ Perceptions about Learning English Punctuation
Alternative Author(s)
Jang, Jin Sil
Department
교육대학원 영어교육
Advisor
김경자
Awarded Date
2014-08
Table Of Contents
목 차 ⅰ
표목차 ⅲ
ABSTRACT ⅳ
Ⅰ. 서 론 1
1.1 연구의 필요성 및 목적 1
1.2 연구 질문 3
1.3 논문의 구성 3
Ⅱ. 이론적 배경 4
2.1 영어 구두점의 정의와 종류 4
2.1.1 정의 4
2.1.2 종류 및 기능 5
2.2 영어 구두점의 역할 6
2.3 영어 구두점에 대한 선행 연구 7
Ⅲ. 연구방법 10
3.1 연구 대상 10
3.1.1 영어 학습자 10
3.1.2 영어 교사 11
3.2 연구 도구 11
3.2.1 영어구두점 인식에 대한 학습자 설문지 11
3.2.2 교사 설문지 12
3.2.3 인적사항 설문 12
3.2.4 영어 구두점 이해도 평가지 13
3.3 자료 수집 방법 14
3.4 자료 분석 방법 14
Ⅳ. 연구결과 및 논의 15
4.1 고등학교 영어 학습자의 구두점 학습에 대한 인식 결과 15
4.2 영어 구두점 학습의 필요성 여부와 구두점 이해도의 관계 16
4.3 영어 교사의 구두점 학습에 대한 인식 18
Ⅴ. 결론 및 제언 20
5.1 교육적 함의 20
5.2 연구의 제한점 21
5.3 후속연구 제언 22
5.4 결론 22
참 고 문 헌 24
27
29
Degree
Master
Publisher
조선대학교 대학원
Citation
장진실. (2014). 영어구두점 학습에 대한 고등학교 영어학습자와 영어교사의 인식.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/15785
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000276316
Appears in Collections:
Education > 3. Theses(Master)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2014-08-26
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.