대안학교 학생들의 자연친화적 체험활동이 자아존중감과 교우관계에 미치는 영향
- Author(s)
- 이유경
- Issued Date
- 2014
- Abstract
- ABSTRACT
Effects of a nature-experience activity on self-esteem and peer relationship of alternative school students
Lee Yu-kyoung
Advisor : Prof. Nam-hee Yang
Major in Technology and Home Economics Education
Graduate School of Education, Chosun University
The purpose of this study is to investigate the effects of a nature-experience activity on self-esteem and peer relationship. In addition, investigation of alternative student's perception about Home Economics subject is also studied.
In order to collect the data a questionnaire survey from 210 middle school students and 143 high school students was conducted. The chi-square analysis by using Statistical Package for the Social Science (SPSS) Ver. 18.0 used for data analysis. The result of this study was the followings.
First, alternative students generally satisfied with nature-experience activity because they interested in this activity. Second, The field study was most participation degree among the activity for experience and oversea inquiry show most satisfaction as a nature-experience activity. Third, the nature-experience have positive effects on self-esteem. Fourth, the peer relationship can be improved by nature-experience.
From these results, we suggested that it is necessary to invigorate nature-experience in education program for alternative school so that self-esteem and peer relationship of alternative student will be improved.
- Alternative Title
- Effects of a nature-experience activity on self-esteem and peer relationship of alternative school students
- Alternative Author(s)
- Yu-Kyoung Lee
- Affiliation
- 조선대학교 교육대학원 기술가정교육과
- Department
- 교육대학원 교육학과
- Advisor
- 양남희
- Awarded Date
- 2014-08
- Table Of Contents
- 목 차
ABSTRACT
제 1장 서론
제1절 연구의 필요성 ……………………………………………………………… 1
제2절 연구의 목적 ………………………………………………………………… 3
제 2장 이론적 배경
제1절 대안학교에 대한 이해 …………………………………………………… 4
제2절 자연친화적인 체험활동에 대한 이해 ………………………………… 13
제3절 가정교과에 대한 이해 …………………………………………………… 15
제4절 자아존중감에 대한 이해 ………………………………………………… 18
제5절 교우관계에 대한 이해 …………………………………………………… 21
제 3장 연구방법 및 절차
제1절 연구대상 …………………………………………………………………… 24
제2절 연구내용 …………………………………………………………………… 24
제3절 분석도구 …………………………………………………………………… 25
제4절 연구절차 …………………………………………………………………… 28
제5절 자료 분석 ………………………………………………………………… 29
제6절 연구의 제한점 ………………………………………………………… 30
제 4장 연구결과 및 해석
제1절 응답자의 인구통계학적인 특성 ………………………………………… 31
제2절 가정교과의 실습활동에 대한 분석 ……………………………………… 37
제3절 대안학교의 자연친화적인 체험활동에 대한 분석 …………………… 40
제4절 자연친화적 체험활동이 자아존중감 향상에 미친 효과 ……………… 49
제5절 자연친화적 체험활동이 교우관계 향상에 미친 효과 ………………… 56
제 5장 결론 및 제언
제1절 요약 및 결론 …………………………………………………………… 63
제2절 제언 ……………………………………………………………………… 68
참고문헌 ………………………………………………………………………… 70
부록
자연친화적인 체험활동 …………………………………………… 78
설문지 ……………………………………………………………… 86
- Degree
- Master
- Publisher
- 조선대학교 대학원
- Citation
- 이유경. (2014). 대안학교 학생들의 자연친화적 체험활동이 자아존중감과 교우관계에 미치는 영향.
- Type
- Dissertation
- URI
- https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/15765
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000276249
-
Appears in Collections:
- Education > 3. Theses(Master)
- Authorize & License
-
- AuthorizeOpen
- Embargo2014-08-26
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.