CHOSUN

과학사를 배경으로 스토리텔링을 활용한 수업이 고등학생들의 진화론 이해에 미치는 영향

Metadata Downloads
Author(s)
권명순
Issued Date
2014
Abstract
이 연구의 목적은 과학사를 배경으로 스토리텔링을 활용한 수업이 진화 개념, 진화 수용, 과학의 흥미에 미치는 효과를 알아보는 것이다. 전라남도 강진군에 소재한 S여고 1학년 94명을 대상으로 수업 처치 후 실험집단 학생들의 진화 개념, 진화 수용, 과학의 흥미 점수가 통제집단 학생들에 비해 통계적으로 유의미한지를 차이가 있는지 알아보았고, 실험집단 학생들의 종교관이 진화 개념과 진화 수용, 과학의 흥미에 미친 영향을 분석하였다. 또한 실험집단 학생들 중 사전・사후 진화 수용정도가 낮은 기독교 학생 9명을 대상으로 사전・사후 진화 수용의 변화를 파악하기 위해 질적 연구를 실시하였다. 실험 결과 실험집단 학생들의 진화 개념과 과학의 흥미는 통제집단 학생들에 비해 통계적으로 유의미한 차이가 있었으나(p〈.05), 진화 수용은 유의미한 차이가 없었다(p〉.05). 이는 과학사를 배경으로 스토리텔링을 활용한 수업이 진화 개념과 과학의 흥미에 효과가 있었지만 진화 수용에는 영향을 주지 않았음을 알 수 있다. 실험집단 학생들의 종교별 진화 개념은 기독교 집단과 비기독교 집단 모두 사전 ・사후 통계적으로 유의미한 차이가 있었고(p〈.01),(p〈.05), 종교별 과학의 흥미는 기독교 집단과 비기독교 집단 모두 사전・사후 통계적으로 유의미한 차이가 없었다(p〉.05). 종교별 진화 수용은 비기독교 집단이 사전・사후 통계적으로 유의미한 차이가 있었으나(p〉.05), 기독교 집단은 유의미한 차이가 없었다(p〈.05). 이를 통해 실험집단 학생들의 진화 개념과 과학의 흥미는 종교관에 영향을 받지 않았으나, 진화 수용은 종교관이 방해 요소로 작용했음을 알 수 있다. 과학사를 배경으로 스토리텔링을 활용한 수업이 학생들의 진화 개념과 과학의 흥미, 비기독교 학생들의 진화 수용에 효과가 있었다는 것을 양적 연구와 질적 연구를 통해 확인할 수 있었다. 따라서 학생들의 과학적 호기심을 증대시키고 자연의 다양성을 인정하는 과학적 사고력을 바탕으로 자연 현상을 합리적인 방법으로 설명하고 모색하게 하는 교수-학습 방법 중의 하나로 과학사를 배경으로 스토리텔링을 활용한 수업이 과학 수업 여러 영역에서 유용하게 활용 될 수 있다고 본다.|The purpose of this study is to investigate the effects of storytelling using history of science on the level at which high-schoolers of the history of science classes utilizing the storytelling concept of evolution, acceptance of evolution, science will look at the effect on interest. Jeollanam-do on the S Haunted gangjingun 94 people targeted aid students in the experimental group after the concept of evolution, evolution acceptance, interest in science scores compared to the control group students know statistically significant differences seen whether the experimental group students' religious views accommodate the evolution of the concept and evolution, we analyzed the impact of scientific interest. Students in the experimental group also accept pre- and post about the evolution of low pre- Christian students who, after nine accommodate changes in the evolution of qualitative research was conducted in order to identify. As a result, the experimental group of students interested in the evolution of the concept and science than students in the control group, but a statistically significant difference(p<.05), there was no significant difference in acceptance of evolution (p>.05). This is against the backdrop of the history of science lessons utilizing storytelling concepts and scientific interest in the effect of evolution, but evolution did not affect acceptance can be seen. The experimental group students' concept of evolution by religious groups and non-Christian groups both pre- Christian and post there was a statistically significant difference(p<.01),(p<.05), interest in science by religious groups and non-Christian group Christian both pre- and post there was no statistically significant difference(p>.05). Acceptance of evolution by non-Christian religious groups are statistically significant difference between pre and post(p>.05), but there was no significant difference between the Christian groups(p<.05). This allows the evolution of the experimental group students' interest in science concepts and religious views affected drawings, acceptance of evolutionary religious views you can see that this factor be disturbed. Storytelling in the background of the history of science classes utilizing the concepts and science students interested in the evolution of non-Christian students' acceptance of evolution and the effect that there was a qualitative study, quantitative study was confirmed. Therefore, to increase students' scientific curiosity to acknowledge the diversity of nature on the basis of scientific thinking and rational way of natural phenomena to explain and explore the teaching and learning methods of storytelling in the background of one of the history of science class science classes utilizing various area of ​​the watch could be useful.
Alternative Title
The Effects of Storytelling using history of science on High School Student’s understanding of the Evolutionary Theory : Grade 10 Science "Evolution of life" of a unit
Alternative Author(s)
Gwon Myeong Sun
Affiliation
조선대학교 생물교육학과
Department
교육대학원 생물교육
Advisor
김선영
Awarded Date
2014-08
Table Of Contents
목 차
ABSTRACT ……………………………………………………………………………‥‥‥‥‥

표 목차 ……………………………………………………………………………‥‥‥‥‥‥‥‥

그림 목차 ……………………………………………………………………………‥‥‥‥‥‥


Ⅰ. 서론 ……………………………………………………………………………‥‥‥‥‥‥
1

1. 연구의 필요성……………………………………………‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥
1

2. 연구문제 …………………………………………………………‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥
3

3. 용어의 정의 ………………………………………………………‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥
4

4. 연구의 제한점 ……………………………………………………‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥
4

Ⅱ. 이론적 배경……………………………………………………………………………‥
5

1. 스토리텔링 …………………………………………………………‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥
5

2. 생물학적 진화 이론의 변화 …………………………………‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥
11

3. 선행연구 고찰 …………………………………………………‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥
16

Ⅲ. 연구 방법 ……………………………………………………………………………‥‥
19

1. 연구 절차 …………………………………………………………‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥
19

2. 연구 방법 …………………………………………………………‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥
20

3. 검사 도구 …………………………………………………………‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥
21

4. 수업 과정 및 처치 ………………………………………………‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥
24

5. 자료 분석 …………………………………………………………‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥
30

Ⅳ. 연구 결과 및 논의 …………………………………………………………………‥
31

1. 과학사를 배경으로 스토리텔링을 활용한 수업이 진화의 개념에 미치는 영향 ………
31

2. 과학사를 배경으로 스토리텔링을 활용한 수업이 진화의 수용에 미치는 영향 ………
33

3. 과학사를 배경으로 스토리텔링을 활용한 수업이 과학의 흥미에 미치는 영향 ………
36

4. 종교관이 진화의 개념, 진화의 수용, 과학의 흥미에 미치는 영향 ‥‥‥‥‥
39

5. 질적 분석 …………………………………………………………‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥
42

6. 수업에 대한 학생들이 인식…………………………………‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥
44



Ⅴ. 결론 및 제언 ………………………………………………………………………‥‥
47

1. 결론 ………………………………………………………………‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥
47

2. 제언 ………………………………………………………………‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥
48



참고문헌 ………………………………………………………………‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥
49
논문 요약 ………………………………………………………………‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥
55
부록 ………………………………………………………………‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥
57
Degree
Master
Publisher
조선대학교 대학원
Citation
권명순. (2014). 과학사를 배경으로 스토리텔링을 활용한 수업이 고등학생들의 진화론 이해에 미치는 영향.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/15758
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000276229
Appears in Collections:
Education > 3. Theses(Master)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2014-08-26
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.