IEEIA프로그램을 활용한 수업이 고등학생의 환경소양에 미치는 영향
- Author(s)
- 나원미
- Issued Date
- 2014
- Abstract
- The purpose of this study is to investigate the effects of IEEIA program on high school students' environmental literacy. The participants were 83 high school students who were 11th grades in Jeollanam-do. The experimental group consisted of 54 students, and the control group consisted of 29 students. The experimental group students were taught using the IEEIA Program, while the control group was taught through lectures. The IEEIA program is consisting of six steps: the introduction of environmental problems and issues, the beginning of researching issues, setting a subject of study, conducting environmental research, analyzing survey data, and setting up the environmental action strategy. The results of this study indicated that students in the experimental group represented the significantly higher scores on the environmental literacy compared to the control group students(p<.001). The cognitive-related variables (the knowledges about environmental issues, the skill about environmental issues), the affective-related variables(environmental sensitivity, environmental attitude, environmental values and beliefs about the environment), and the personality-related variables(the locus of control, and responsible environmental behavior) showed statistically significant differences (p<.05).
- Alternative Title
- The Effects of using IEEIA Program on High School students' Environmental Literacy : Focused on the Unit of 'Human in Nature' in the Life ScienceⅠ
- Alternative Author(s)
- Na Won Mi
- Affiliation
- 조선대학교 교육대학원
- Department
- 교육대학원 생물교육
- Advisor
- 김선영
- Awarded Date
- 2014-08
- Table Of Contents
- 표 목 차‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥ ⅳ
그 림 목 차‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥ ⅴ
ABSTRACT‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥ ⅵ
Ⅰ. 서 론
1. 연구의 필요성‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥ 1
2. 연구문제‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥ 3
3. 용어의 정리‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥ 3
가. 환경소양‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥ 3
1)환경 지식‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥ 4
2)환경 기능‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥ 4
3)환경 감수성‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥ 4
4)환경 태도‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥ 4
5)환경 가치‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥ 4
6)환경 신념‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥ 4
7)통제의 위치‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥ 5
8)환경 행동‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥ 5
나. IEEIA‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥ 5
다. 환경쟁점‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥ 5
4. 연구의 제한점‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥ 5
Ⅱ. 이론적 배경
1. GCDEE ‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥ 7
2. Hines의 책임 있는 환경행동 ‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥ 8
3. 행동흐름도 및 환경 행동모형‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥ 10
4. IEEIA프로그램‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥11
5. 2009개정교육과정 과학교과 환경 단원 연계성‥‥‥‥‥‥‥‥ 14
6. 선행연구 고찰‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥ 15
가. IEEIA프로그램 활용‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥ 15
나. 환경쟁점수업‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥ 18
다. 영상 자료 활용‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥ 21
Ⅲ. 연구방법 및 절차
1. 연구절차‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥ 24
2. 연구대상‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥ 25
3. 실험설계‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥ 25
4. 수업처치‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥ 26
가. ‘Ⅵ.자연속의 인간’단원의 주요한 내용‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥ 26
나. 영상자료를 활용한 수업 방법‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥ 27
다. IEEIA 활용한 환경단원의 수업처치‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥ 28
라. 실험집단의 차시별 활동 내용‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥ 29
마. 통제집단의 차시별 활동 내용‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥ 31
5. 검사도구‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥ 31
Ⅳ. 연구결과 및 논의
1. IEEIA활용한 수업을 통한 학생들의 환경소양의 변화‥‥‥‥‥ 33
가. 청소년의 환경 책무성 행동의 사전검사 결과‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥ 33
2. 정량적 분석 결과‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥ 33
가. 청소년의 환경 책무성 행동의 사전, 사후검사 결과‥‥‥‥‥‥‥‥ 33
나. 청소년의 환경 책무성 행동 하위요소의 실험, 통제집단 사후검사 결과34
(1) 인지적변인(환경쟁점에 대한 지식, 기능)의 사후검사결과‥‥‥‥‥‥ 35
(2) 정의적변인(환경감수성, 환경에 대한 태도, 가치)의 사후검사결과‥‥‥ 38
(3) 개성변인(환경에 대한 신념, 통제의 위치, 환경책무성행동)의 사후검사결과42
3. 정성적 분석 결과 ‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥ 44
가. 활동 산출물 분석 결과‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥ 44
(1) 1, 2차시의 학생들이 작성한 내용‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥ 44
(2) 3, 4차시의 학생들이 작성한 내용‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥ 49
(3) 5, 6차시의 학생들이 작성한 내용‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥ 54
(4) 7, 8차시의 학생들이 작성한 내용‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥ 58
나. IEEIA프로그램 활용 수업에 대한 평가 분석 결과‥‥‥‥‥‥‥‥ 63
Ⅴ. 결론 및 제언
1. 결론‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥ 67
2. 제언‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥ 68
참고문헌‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥ 69
부록 1. 청소년의 환경 책무성 행동에 관한 설문지‥‥‥‥‥‥‥‥ 74
부록 2. IEEIA활용한 교수-학습 지도안‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥ 83
부록 3. 환경문제와 쟁점에 대한 수업 프로그램에 대한 평가지‥‥ 100
- Degree
- Master
- Publisher
- 조선대학교 교육대학원
- Citation
- 나원미. (2014). IEEIA프로그램을 활용한 수업이 고등학생의 환경소양에 미치는 영향.
- Type
- Dissertation
- URI
- https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/15753
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000276181
-
Appears in Collections:
- Education > 3. Theses(Master)
- Authorize & License
-
- AuthorizeOpen
- Embargo2014-08-26
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.