CHOSUN

중등학교 수학교과의 사교육 실태에 관한 연구

Metadata Downloads
Author(s)
손경오
Issued Date
2014
Abstract
The purpose of this study is to examine the actual state of private education for the mathematics subject based on the middle school in the area of Haenam-eup and through this, provide basic data for establishing a policy in compliance with the real condition of each area. In the concrete, it conducted a questionnaire related to private education for mathematics on the students of Haenam-eup to review the recognition level on the mathematics subject, reason for participating in private education for mathematics, actual state of private education for mathematics and their thoughts for private education, satisfaction with private education and effects of private education and suggested directions for public education.
For this study, a questionnaire was conducted on 380 students in the 1st and 2nd grade of one middle school located at Haenam-eup and a total of 349 questionnaires were used for the final analysis.

The results of this study are as follows.
First, the students thought the mathematics subject difficult and did not prefer the subject but considered it to be important and the interest of their parents in the subject was rather high. Student who did not have private education relatively felt the mathematics subject more difficult than those who received it.
Second, most of the students who received private education also had private education for the mathematics subject and felt the necessity of private education. The initial and ideal period for the students to have private education for the mathematics subject was a high grade of elementary school and they learned private education for over one hour everyday on the average.
Third, students ordinarily started private education from their parents' recommendation and when they selected private education, they thought lecturer's quality very important and mostly had private education in a type of private institute or out-of-school studies and their satisfaction was rather high. The reasons for having private education and satisfaction were closely connected to the improvement of records.
Fourth, the students who received private educations thought an economic burden from private educational expenses to be a problem of private education and those who did not receive private education pointed out stress from insufficient time as the issue of the education. They thought that public education do not have various lecturing methods and is not suitable for their levels. When it comes to the directions of public education, in-depth contents need to be taught more and the class is requested to proceed in group learning and individual teaching time needs to be expanded.
Alternative Title
A study on the actual state of private education for the mathematics subject of secondary school
Alternative Author(s)
Son Gyeong O
Affiliation
조선대학교 교육대학원 수학교육과
Department
교육대학원 수학교육
Advisor
박순철
Awarded Date
2014-02
Table Of Contents
Ⅰ장. 서론
1. 연구의 필요성과 목적 1
2. 연구의 문제 3
3. 연구의 제한점 3

Ⅱ장. 이론적 배경
1. 사교육의 정의 4
2. 공교육과 사교육의 개념 4
3. 사교육 변화과정과 형태 6
4. 사교육 원인 분석 7
5. 정부의 사교육 정책 11
6. 선행연구 분석 13

Ⅲ장. 연구방법
1. 연구 대상 및 표집 16
2. 조사 도구 16
3. 자료 분석 방법 16

Ⅳ장. 자료분석 및 결과
1. 응답자 특성 18
2. 수학 교과에 대한 인식 및 수학 사교육 참여 이유 19
2.1 수학과목 선호도
2.2 수학과목 난이도
2.3 수학과목에 대한 부모님의 관심정도
2.4 수학과목의 중요도
2.5 수학과목에 대한 만족도
2.6 수학성적 향상에 큰 영향을 미치는 것
2.7 수학과목 사교육 여부에 따른 부모관심도, 수학교과의 어려움, 수학교과의 중요성, 학교수업 만족도

3. 수학 사교육 실태 및 사교육에 대한 생각 26
3.1 수학과목 사교육의 필요성
3.2 사교육을 받고 있는 학생의 수학과목 사교육 필요성
3.3 수학과목 사교육을 받지 않고 있는 학생의 수학과목 사교육 필요성
3.4 사교육 여부
3.5 수학과목 사교육 여부
3.6 수학과목 사교육을 처음 받은 시기
3.7 수학과목 사교육 시작 시기에 따른 성적 차이
3.8 수학과목 사교육 시작 적절 시기
3.9 수학과목 사교육을 받은 기간
3.10 수학과목 사교육 기간에 따른 성적 차이
3.11 수학과목 사교육 시간
3.12 수학과목 사교육 시간에 다른 성적 차이
3.13 전체 사교육비
3.14 수학과목 사교육비
3.15 수학과목 사교육 비용에 따른 성적 차이
3.16 수학과목 사교육의 시작 계기
3.17 수학과목 사교육 선택 시 중요 고려 요인
3.18 수학과목 사교육 형태
3.19 가장 효과적인 수학과목 사교육 형태
4. 수학 사교육 만족도 45
4.1 수학과목 사교육을 받는 이유
4.2 수학과목 사교육의 만족도
4.3 수학과목 사교육 만족 이유
4.4 수학과목 사교육 불만족 이유
4.5 수학과목 공부계획
4.6 수학과목 사교육을 받고 있지 않은 학생의 수학과목 공부 계획
4.7 수학과목 사교육 여부에 따른 사교육에 대한 신뢰도
5. 사교육으로 인한 긍정적, 부정적 영향 52
5.1 수학과목 사교육 여부에 따른 수학 성적
5.2 수학과목 사교육으로 인한 학생의 태도 변화
5.3 수학과목 사교육에 대한 태도에 따른 수학 성적
5.4 수학과목 사교육으로 인한 수학 성적 변화
5.5 수학과목 사교육의 영향에 따른 수학 성적
5.6 수학과목 사교육을 받는 사람과 받지 않는 사람의 성적 차이
5.7 수학과목 사교육의 문제점
5.8 수학과목 사교육 여부에 따른 사교육에 대한 문제점 인식
5.9 수학과목 사교육을 받지 않는 이유
5.10 수학과목 사교육 만족도에 따른 수학 성적 변화
6. 공교육 지향점 62
6.1 학교 수학 교육의 문제점
6.2 수학과목 사교육 여부에 따른 학교 교육에 대한 문제점 인식
6.3 학교 수학 선생님께 바라는 점
6.4 수학과목 사교육 여부에 따른 학교 교사에게 바라는 점

Ⅴ장. 결론 및 제언
1. 결론 66
2. 제언 71

참고문헌 72
부록 : 학생설문지
Degree
Master
Publisher
조선대학교 교육대학원
Citation
손경오. (2014). 중등학교 수학교과의 사교육 실태에 관한 연구.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/15747
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000264440
Appears in Collections:
Education > 3. Theses(Master)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2014-02-26
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.