CHOSUN

영어 수준별 이동수업에서 중학교 학생들의 자신감, 학습동기, 불안감

Metadata Downloads
Author(s)
최정민
Issued Date
2014
Abstract
The purpose of this study was to investigate the effect of middle school students' self-confidence, motivation, and anxiety in level-differentiated English classes. In order to accomplish this purpose, 121 students in six classes participated in the study. They were all 8th graders. The students in 6 classes were divided into three levels (i.e., beginning, intermediate, and advanced) based on their scores of the mid term and final test. The result of this study can be summarized as follows: First, most students in the level-differentiated classes were satisfied with their English learning. Especially the students in advanced classes showed more higher self-confidence and motivation, but lower anxiety than those in intermediate and beginner classes. This suggests that all students benefited from level- differentiated English classes. Second, students who moved into the upper-level classes after the achievement test had more positive affective factors such as self-confidence, motivation, and anxiety in English classes. Students who moved into the lower-level classes showed that there are statistically significant differences among the three groups in their anxiety about English learning. Based on the study result, some suggestions are as follows: students’ affective factors are important to improve their English level. So teachers should be aware of students’ affective factors in level-differentiated English classes and need to prepare appropriate instructions. Also teachers should care about students’ affective factors of English learning after level changes.
Alternative Title
Middle School Students` Self-Confidence, Motivation
Alternative Author(s)
Jeong-Min Choi
Department
교육대학원 교육학과
Advisor
김경자
Table Of Contents
목 차

목차 ⅰ
표 목차 ⅳ
ABSTRACT ⅴ

Ⅰ. 서 론 1
1.1 연구의 필요성 1
1.2 연구의 목적 및 연구 문제 3
1.3 논문의 구성 4

Ⅱ. 이론적 배경 5
2.1 수준별 교육과정 5
2.1.1 수준별 교육과정의 등장 5
2.1.2 수준별 교육과정의 정의와 필요성 6
2.1.3 제 7차 교육과정에서의 수준별 이동수업의 내용 8
2.1.4 수준별 교육과정의 종류 9
2.2 수준별 수업 10
2.2.1 수준별 이동수업의 의의 10
2.2.2 수준별 이동수업과 학생들의 정의적 영역 11
2.3 영어 수업에서 학습자들이 느끼는 정의적 요인 12
2.3.1 외국어 학습과 자신감 13
2.3.2 외국어 학습과 학습동기 14
2.3.3 외국어 학습과 불안감 15
2.4 수준별 수업과 정의적 요인에 관한 선행연구 16

Ⅲ. 연구 방법 20
3.1 연구대상 20
3.2 연구도구 21
3.3 자료 수집 방법 22
3.4 자료 분석 방법 23

Ⅳ. 연구 결과 및 논의 24
4.1 수준별 학생들의 정의적 요인 24
4.1.1 수준별 이동수업과 영어 학습에 대한 자신감 24
4.1.2 수준별 이동수업과 영어 학습에 대한 학습동기 27
4.1.3 수준별 이동수업과 영어 학습에 대한 불안감 29
4.2 영어 수준별 이동수업에서 학습자의 자신감, 학습동기, 불안감 32
4.2.1 수준 간 기술통계 분석 32
4.2.2 수준 간 다중비교 33
4.3 수준별 반 이동을 한 학생들과 이동하지 않은 학생들 간의 정의적 요인의
차이 36
4.4 학생들이 바라는 영어 수준별 이동수업 38

Ⅴ. 결론 42
5.1 연구 요약 42
5.2 교육적 함의 44
5.3 연구의 제한점 45
5.4 후속 연구 제언 46
5.5 결론 46

참고문헌 47
부록 51
Degree
Master
Publisher
조선대학교
Citation
최정민. (2014). 영어 수준별 이동수업에서 중학교 학생들의 자신감, 학습동기, 불안감.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/15729
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000264759
Appears in Collections:
Education > 3. Theses(Master)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2015-02-25
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.