CHOSUN

중학생의 체육활동 및 심리적 행복감이 사회적 관계에 미치는 영향

Metadata Downloads
Author(s)
김대철
Issued Date
2013
Abstract
이 연구는 청소년이 체육활동을 통해 심리적 만족감이 사회적 관계에 얼마나 영향을 미치는 관계를 구명하고자 한다.
이와 같은 목적을 달성하기 위하여 이 연구는 다음과 같은 구체적인 연구 문제를 성정하고 이를 구명하고자 한다.
이를 위해 광주광역시 남녀공학 중학교 4곳을 임의표집하고 각 학교의 학년 당 2개씩 다시 추출하여 남녀학생 400명을 대상으로 선정하였다.
연구대상자의 빈도, 백분율, 평균, 표준편차를 산출하였고, 검사도구의 신뢰도를 검증하기 위해 Cronbach's α 계수를 산출하였다.
조사대상자의 사회인구학적 특성을 알아보기 위해 빈도, 백분율, 평균과 표준편차를 산출하였고 사회인구학적 변인, 체육활동 변인, 심리적 행복감, 사회 심리적 건강에 따라 주요변인의 차이를 알아보기 위해 평균점수와 표준편차, t-test, ANOVA, 사후검증은 Scheffe’와 Duncan의 다중비교검증을 실시하였다.
마지막으로 조사대상자의 사회인구학적 변인, 체육활동 변인, 심리적 행복감, 사회 심리적 건강이 사회적 관계에 미치는 상대적 영향력을 알아보기 위해 위계적 회귀분석을 실시하였다.
본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 심리적 행복감, 사회적 관계의 일반적 경향은 심리적 행복감은 평균보다 낮게 나왔고 사회적 관계에서는 조금 높게 나타났다.
둘째, 사회인구학 변인 체육활동에서의 심리적 행복감 및 사회적 관계에 영향을 미치는 것으로 나타났다.
셋째, 체육활동에서의 심리적 행복감에 따른 사회적 관계의 차이는 우호적은 영향을 미치는 것으로 나타났다.
넷째, 사회적 관계에 미치는 관련 변인들의 상대적 영향력에서는 유의한 것으로 나타났다.|ABSTRACT


Physical activity and psychological well - being of middle school students on the effects of social relationships


KIM DAE CHEL
Advisor : Prof. Jo DONG-JIN
Department of Physical Education
Graduate School of Education, Chosun University

This study wants to investigate how psychological satisfaction through physical activity affects social relationships for youth.
In order to achieve this purpose, this study selected the following definite research problem and wants to investigate it. For this, we randomly selected four coeducation middle schools, selected 2 classes in a grade from each school and re-extracted 400
girl and boy students. We calculated the frequency, percentage, average, and standard deviation of the subjects in order to verify the reliability of the test tool. We also calculated Cronbach's a coefficient. In order to find out demographic characteristics of the subjects, we calculated the frequency, percentage, average, and standard deviation. Moreover, in order to find out the differences of the main variables in accordance with sociodemographic variables, physical activity variables, psychological happiness, and social and psychological health, we performed the
average score and standard deviation, t-test, ANOVA, and used Scheffe' and Duncan's multiple comparison for post-verification. Finally, we performed hierarchical regression analysis to know the relative influence of sociodemographic variables, physical activity variables, psychological happiness, and social and psychological health that affects social relations.

The results of this study are summarized as follows:

First, in the general trends of psychological happiness and social relationships, the psychological happiness is lower than the average but the social relationships are a little bit higher than the average. Second, the social-demographic variables and
physical activities turned out to affect psychological happiness and social
relationships. Third, the differences between social relationships according to psychological happiness in physical activities turn out to have a favourable influence.
Fourth, relative variables that affect social relationship are favorable in relative influence.
Alternative Title
Physical activity and psychological well - being of middle school students on the effects of social relationships
Alternative Author(s)
Kim, Dae Chul
Affiliation
체육교육
Department
교육대학원 체육교육
Advisor
조동진
Awarded Date
2014-02
Table Of Contents
< 목 차 >
ABSTRACT
I. 서론 1
1. 연구의 필요성 1
2. 연구목적 3
3. 연구가설 3
4. 연구의 제한점 5
5. 용어정의 5

Ⅱ. 이론적 배경 7
1. 체육활동 7
2. 심리적 만족감 10
3. 사회적 관계 12
4. 사회적 관계에 관한 선행연구 고찰 14

Ⅲ. 연구방법 17
1. 연구대상 17
2. 연구도구 22
3. 연구과정 24
4. 자료처리 24

Ⅳ. 연구결과 25
Ⅴ. 논 의 56
Ⅵ. 결 론 66

참고문헌
부록
Degree
Master
Publisher
조선대학교 교육대학원
Citation
김대철. (2013). 중학생의 체육활동 및 심리적 행복감이 사회적 관계에 미치는 영향.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/15689
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000264448
Appears in Collections:
Education > 3. Theses(Master)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2014-02-26
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.