CHOSUN

의사소통중심교육에서의 중학교 문법지도

Metadata Downloads
Author(s)
문혜영
Issued Date
2013
Abstract
국제화, 세계화의 다변화된 흐름 속에서 인터넷의 빠른 발전과 더불어 정보교류의 매개체로서 언어의 중요성은 더욱 빠르게 증가하고 있다. 그 중 국제 공용어로서의 영어를 통한 의사소통 능력의 필요성은 더욱 더 중요한 인식을 더해가고 있다.
의사소통 중심 교수법(Communicative Language Teaching)은 영어의 구조와 문법에 대한 정확한 지식보다는 의사소통을 위한 유창성을 강조하여 영어를 가르치는 것이 특징이다. 즉, 정확성보단 유창성에 치중하다 보니 문장 형식이나 규칙을 다루는 문법 지도는 무시되는 경향이 있다. 그러나 문법을 소홀히 여기고 의사소통 기능만 강조한 교과 과정으로 우리나라와 같은 EFL 환경에서 효과적인 외국어 학습이 가능한지에 대해서는 많은 의문이 제기되고 있다. Ellis(1992)는 의사소통적이며 의미에 초점을 맞춘 언어 교육이 필수적이지만 목표어에 대한 접촉만을 통해서는 효율적인 언어 지식을 개발하기에 어려우며 따라서 적절한 문법 교육이 필요하다고 하였다. 그러나 여기서 중요한 것은, 문법을 가르치느냐, 가르치지 않느냐를 떠나서, 어떻게 하면 효율적인 의사소통을 돕는 문법을 가르치느냐이다. 의사소통 중심의 수업을 하되, 의사소통중심 교수법을 변형한 문법 교수법이 필요하다. 또한 어렵고 지루하다고 느끼기 쉬운 영어 문법 학습이 효율적으로 이루어지기 위해서는 학습자들의 흥미와 동기를 유발시키는 것이 중요하다.
그러므로 본 논문에서는 영어수업 교육현장에서의 의사소통 능력 향상에 도움이 될 수 있는 문법 지도 방안을 모색하여 제시하는 데 있다.
이러한 방안을 위하여 본론에서는 의사소통 능력의 개념, 그리고 문법지도 방법의 여러 유형과 또한 학자들의 문법수업 모형을 살펴본다. 또한, 의사소통 능력 향상을 위한 문법 지도란 무엇인지, 그리고 의사소통 능력 향상을 위한 문법 활동의 PPP 수업 모형과 그리고 이를 바탕으로 의사소통 능력 향상을 위한 학습 자료에 대해 알아본다. 이러한 이론을 토대로 본 연구에서는 Celce-Murcia와 의사소통 교수법에 기초를 두고 문법 지도안을 제시하였다. 그러나 본 연구의 제한점으로는, 그동안 변모해 왔던 문법 수업 방법에 대해서는 다양한 학자들이 제시했던 몇 가지의 문법 수업 모형만을 관찰했다. 그리고 그러한 문법 수업 모형을 중학교 가정법과 명령문 문법 지도안에 국한해 관찰을 함으로써 결과를 일반화하기에 제약이 따른다.|Nowadays, thanks for the development of internet as a means of information, the importance of English has rapidly increased. Also, as the international languages, the necessity of communicative competence has added. Thus recently, most EFL (English as a foreign language)countries emphasize communicative ability to improve communication skills. As a result, grammar has been overlooked and learners became fluent in English but their accuracy of English became weak.
Recent studies, however, have shown that such a meaning-focused curriculum is not sufficient for effective language learning in English as a foreign language (EFL)context. However, Grammar has to be taught because it can help students improve language usage and communicative skills.
So, The purpose of this thesis is to study English teaching methods and materials, to elevate communicative competence, to apply them in our educational field, and to suggest better ways to implement English language education. This study examines theoretical background of communicative competence and grammar teaching model. There are three stages to teach grammar. One of them is presentation stage which represent and motivate students to study, the other is practice stage which should be trained through repetition, Another is production stage which should be shown what students learned. On the basis these stages, some effective ways of teaching grammar are explored. In the past, the method of teaching style for grammar was based on Grammar translation method. So, it was likely to be mechanical memorization and focused on only accuracy rather than authentic language usage. That’s why, grammar was not considered interesting and fun. In this study, to convey an effective grammar teaching method, a lot of teaching methods are suggested. Also, through some grammar lesson plans, the effective teaching skills are discussed based on various grammar class models.
Therefore, more research on grammar teaching method should be necessary in the future to improve English learners’ both fluency and accuracy of English.
Alternative Title
Teaching Methods for Middle School English Grammar in Communicative Language Teaching
Alternative Author(s)
Moon hye young
Affiliation
조선대학교 교육대학원 영어교육학과
Department
교육대학원 영어교육
Advisor
이남근
Awarded Date
2014-02
Table Of Contents
ABSTRACT.................................................................Ⅴ

I. 서 론.................................................................... ...1

II. 본 론..................................................................... 3
A. 의사소통 능력의 개념................................................ 3
1. Chomsky의 언어능력................................................ 5
2. Hymes의 사회, 언어 능력........................................... 6
3. Halliday의 언어기능.................................................. 9
4. Canale과 Swain의 의사소통 능력...............................10
5. Bachman의 의사소통 능력.........................................11
B. 문법 지도 방법의 유형 ..............................................13
1. 귀납적 방법과 연역적 방법.........................................13
2. 명시적 지도와 암시적 지도.........................................14
3. 의사소통 중심의 문법지도 방법 ..................................15
가. 형태초점 의사소통 접근법........................................16
나. 과업중심 접근법.....................................................18
C. 문법 수업 모형 .......................................................20
1. Rivers....................................................................20
2. Paulston과 Bruder ..................................................22
3. Littlewood...............................................................23
4. Brumfit와 Johnson ..................................................24
5. Celce-Murcia와 Hills................................................25
D. 의사소통 능력 향상을 위한 문법 지도...........................27
1. PPP 의사소통 활동 ..................................................27
가. 제시(presentation stage)........................................28
나. 연습(practice stage)..............................................29
다. 표현(production stage)...........................................30
라. 오류수정(feedback)...............................................31
2. 수업 지도안.............................................................32
가. 가정법..................................................................33
나. 명령문 .................................................................36

Ⅲ. 결 론 ..................................................................40

참고문헌......................................................................42

부록............................................................................46
Degree
Master
Publisher
조선대학교 대학원
Citation
문혜영. (2013). 의사소통중심교육에서의 중학교 문법지도.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/15682
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000264393
Appears in Collections:
Education > 3. Theses(Master)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2014-02-26
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.