CHOSUN

스마트 기기 활용을 중심으로 한 학습이 시각·중복장애학생들의 자기 주도적 학습에 미치는 영향

Metadata Downloads
Author(s)
김정훈
Issued Date
2013
Abstract
다양한 스마트 기기의 보급으로 인하여 우리는 시간, 장소, 기기에 제약이 없이 쉽게 자신이 원하는 정보를 얻을 수 있게 되었으며, 이는 U-러닝을 실현 시킬 수 있는 기반이 되었다. U-러닝의 의미를 토대로 한 스마트 러닝은 사회적 환경에 많은 변화를 주었으며, 교육분야에도 적용하려고 노력하고 있다. 특수교육에서는 2011년 7월 장애학생 스마트러닝 지원 계획을 발표하였으며, 시각․청각․지적장애 연구학교를 지정하였다. 또한 스마트 러닝에 대한 많은 선행 연구들이 많이 나오기 시작하였다. 이 선행연구들을 살펴보면 스마트 러닝을 통해 학습자의 편리성, 자기주도학습, 상호작용에 유의미한 영향을 미친다는 점을 알 수 있다.
많은 긍정적인 영향을 주는 선행연구들은 대부분 단일장애를 가지고 스마트 러닝을 연구하였다. 단일장애를 가지고 있는 연구도 중요하지만 출현율이 높아지는 중복장애 학생들을 대상으로 한 스마트 러닝이 연구가 필요함을 느꼈으며, 이에 본 연구는 스마트 기기 활용을 중심으로 한 학습이 시각․중복장애 학생들의 자기 주도적 학습에 미치는 영향을 알아보았다.
연구문제는 스마트 기기 활용을 중심으로 한 학습이 시각․중복장애 학생의 자기주도적 학습능력에 미치는 영향을 알아보기 위하여 학습개념형성, 학습참여, 학습 책임감, 학습태도라는 4개의 하위영역에 어떤 영향을 미치는지 알아보기 위하여 설정하였다. 연구설계는 단일대상 연구(single subject design-research) 중 중다 간헐 기초선 설계(multiple probe design across subject)를 사용하였다. 이 설계는 기초선 자료를 간헐적으로 수집하다가 중재 직전에 5회 이상 자료를 수집한 후 연구 참여자 순으로 중재를 실시하였으며, 중재가 끝난 후 2주간의 휴식기가 지나고 유지기간에서 중재가 잘 이루어졌는지 기초선과 같은 조건으로 유지검사를 실시하였다.
연구대상자는 시각장애 특수학교인 E학교에서 중학교 교육과정에 재학 중인 3명의 시각·중복장애학생들을 대상으로 선정하였으며, 3명의 학생 모두 시각·중복장애 학생들로 기본교육과정 국어과와 사회과 교육과정을 스마트 기기 활용에 맞게 재구성하여 적용하였다. 스마트 기기활용을 위한 교육 환경 조성은 안드로이드 패드 3대, AP 기기 1대, 미러링 서비스 기기 등 원활한 스마트 기기활용을 할 수 있도록 조성하였으며, 가정과 연계된 학습프로그램을 제공하여 가정에서도 학습을 실시할 수 있도록 하였다.
이를 토대로 연구를 실시한 결과 연구대상자 3명 모두 자기주도적 학습률이 기초선 기간보다 중재기간동안 많은 향상을 이루어 왔다. 또한 2주간의 휴식기를 거쳐 유지기간 동안에도 중재기간보다 향상정도가 떨어지기는 하였지만, 기초선 기간보다 높은 향상을 유지하였다는 것을 볼 수 있다. 특히 연구대상자들 간 변화되는 부분이 달랐지만 4개의 하위영역 중 학습참여와 학습태도 부분에서 많은 향상을 나타내었다.
이 연구를 통하여 스마트 기기를 활용한 학습이 시각․중복장애들의 학습목표 인식, 학습 태도 향상, 교사와 학습자간 상호작용 향상 등을 보였으며, 주의집중력 향상과 학습 흥미를 높일 수 있는 긍정적인 영향을 보인다는 결과를 가지게 되었다.|According to diffusions of various Smart devices, we can get selected information easily without having restrictions from time, place, and appliances, and this becomes a basement of being able to realize U-learning. Smart learning based on the meaning of U-learning has given a lot of changes in social environments, and endeavors to apply it to educational fields as well. The special education announced a Smart-learning support plan for disabled students at July 2011, and designated research schools on visual· hearing · intellectual disabilities. Also, many preceding researches on Smart Learning are started to be appeared. If looking into these preceding researches, a fact could be known that Smart Learning affects significant influences to conveniences of learners, self-directed learning, and interaction.
Many preceding studies giving a lot of positive influences researched Smart Learning with single disability mostly. Though researches on students with single ability are important, but the necessity of researching about students with multiple disabilities whose appearing rates were being raised was felt, and thus this study closely examined effects of learning focusing on Smart devices utilization on self-directed learning of students with visual· multiple disabilities.
Regarding to research issues, it was set up to recognize which effects were influenced to 4 sub-spheres such as formation of learning concept, participation in learning, responsibility on learning, and learning attitudes in order to examine affected influences to self-directed learning abilities of students with visual· multiple disabilities from the learning centering on Smart device application. For research designs, the study used multiple probe design across subject among single subject design research. This design collected baseline data over 5 times just before mediation after intermittently gathering it, and executed mediations to research participants in order, and then carried out maintenance inspection with same conditions of baseline whether mediation was made well during maintenance period after passing though rest period for 2 weeks after mediation was finished.
Research objects were decided to 3 students with visual· multiple disabilities who were attending to middle school curriculum at E school which was a visual handicapped special school, and this study made basic curriculum on department of Korean language and social studies applied by recomposing them so as to fit to Smart devices application. In making up educational environment for Smart devices application, it was composed so that smooth application of Smart devices such as 3 Android Pad, 1 AP device, and mirroring service device etc. could be done, and the study enabled home learning too by providing leaning programs linked to homes.
As a result of having executed research based on such results, all 3 students have achieved a lot of elevations during mediation period than baseline one. Also, elevation degrees was dropped more than mediation period during maintenance period after passing through rest period for 2 weeks, but it displayed maintenance of higher elevation than baseline period. Specially, many elevations appeared from parts of learning participation and learning attitudes among 4 sub-spheres even though changing parts between research objects were different.
Through this research, results were deduced such like learning by Smart devices utilization showed enhancements of recognizing learning purposes, improving learning attitudes, and interactions between the teacher and learners, and also it displayed positive influences by which concentration ability and learning interests were able to be raised.
Alternative Title
The Focus on the use of smart devices and the impact which visual and multiple learning disabilities have on the The students’ self-directed learning
Alternative Author(s)
Kim, Jeong Hun
Affiliation
교육학과
Department
교육대학원 특수교육
Advisor
김남순
Awarded Date
2014-02
Table Of Contents
Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 의의 1
2. 연구문제 4
3. 용어의 정의 5

Ⅱ. 이론적 배경 7
1. 시각·중복장애 7
2. 스마트 교육 12
3. 자기주도적 학습 16
4. 선행연구 고찰 20

Ⅲ. 연구방법 25
1. 연구대상 25
2. 연구기간 및 장소 27
3. 연구도구 28
4. 연구설계 38
5. 중재절차 43
6. 자료수집 및 처리 44
7. 연구의 신뢰도 및 타당도 44

Ⅳ. 연구결과 46
1. 스마트 기기 활용을 중심으로 한 학습이 시각·중복장애학생의
자기 주도적 학습능력에 미친 영향 46
2. 스마트 기기 활용을 중심으로 한 학습이 시각·중복장애학생의
자기 주도적 학습개념형성에 미친 영향 48
3. 스마트 기기 활용을 중심으로 한 학습이 시각·중복장애학생의
자기 주도적 학습참여에 미친 영향 50
4. 스마트 기기 활용을 중심으로 한 학습이 시각·중복장애학생의
자기 주도적 학습 책임감에 미친 영향 52
5. 스마트 기기 활용을 중심으로 한 학습이 시각·중복장애학생의
자기 주도적 학습태도에 미친 영향 54

Ⅴ. 논의 57
1. 시각·중복장애학생들의 자기 주도적 학습에 미치는 영향 57
2. 시각·중복장애학생들의 자기 주도적 학습 하위요인에 미치는 영향 59

Ⅵ. 결론 및 제언 61
1. 결론 61
2. 연구의 제한점 및 제언 61

참고문헌 63
부 록 69
Degree
Master
Publisher
조선대학교 교육대학원
Citation
김정훈. (2013). 스마트 기기 활용을 중심으로 한 학습이 시각·중복장애학생들의 자기 주도적 학습에 미치는 영향.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/15672
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000264351
Appears in Collections:
Education > 3. Theses(Master)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2014-02-26
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.