CHOSUN

중학생의 가족 건강성, 자아탄력성이 여가 만족 및 학교생활만족도에 미치는 영향

Metadata Downloads
Author(s)
이다혜
Issued Date
2013
Abstract
The role of home and family during adolescence is critical family health characteristics are emphasized. Feelings of personal control and the changing external dimensions, internal flexibility and ability to adapt to stress, which is the ability to self-resilience also important in adolescence. Leisure activities of middle school students have the opportunity for self-realization through, and to determine the potential for an individual is an instrument. Simple to relax or spend time with your personal life at this time than to recharge and create opportunities for self-development activities to create a framework for. Leisure satisfaction with leisure activities that can increase the vitality incentive should be provided. Satisfaction with school life and school life in general terms about the positive feelings and emotions or attitude means a high. In this study, a family of middle school students the health, self-resilience, recreation and leisure satisfaction and satisfaction with school life were analyzed in terms of the integral.
Alternative Title
Impact on leisure satisfaction and satisfaction with school life, ego resiliency, and the Mental Health of Middle School Students
Alternative Author(s)
Dahye Lee
Affiliation
조선대학교 대학원
Department
교육대학원 기술.가정교육
Advisor
양남희
Awarded Date
2013-08
Table Of Contents
< 목 차 >

1장 서론
제1절 연구의 필요성 및 목적 1

2장 이론적 배경
제1절 중학생의 특성 4
1. 가족건강성 4
가. 가족건강성의 개념 및 특성 4
나. 가족건강성 관련 연구 6
2. 자아탄력성 8
가. 자아탄력성의 개념 8
나. 자아탄력성 관련 연구 9
3. 여가활동 10
가. 여가의 개념 10
나. 청소년의 여가활동 관련 연구 11
4. 여가만족도 14
가. 여가만족 개념 14
나. 여가만족 관련 연구 15
5. 학교생활만족도 16
가. 학교생활만족도의 개념 16
나. 학교생활만족도 관련 연구 17

3장 연구방법
제1절 연구문제 19
제2절 연구대상 및 자료수집 19
제3절 측정도구 20
1. 가족건강성 20
2. 자아탄력성 21
3. 가족건강성과 자아탄력성 신뢰도 분석 23
4. 여가활동 23
5. 여가만족도 24
6. 학교생활만족도 26
제4절 자료분석방법 27

4장 연구결과 및 해석
제1절 일반적 특성 28
제2절 조사대상자의 여가활동 참여정도 29
1. 스포츠부문 29
2. 취미교양부문 30
3. 관람감상부문 31
4. 사교부문 32
5. 관광행락부문 32
6. 놀이오락부문 33
제3절 가족건강성, 자아탄력성, 여가만족의 신뢰도분석 34
제4절 가족건강성, 자아탄력성, 여가만족, 학교생활만족도 상관관계 35
제5절 일반적 사항에 따른 가족건강성, 자아탄력성, 여가만족, 학교생활만족도의 차이 36
1. 일반적 사항에 따른 가족건강성 36
2. 일반적 사항에 따른 자아탄력성 37
3. 일반적 사항에 따른 여가만족 38
4. 일반적 사항에 따른 학교생활만족도 39
제6절 다중회귀분석 40
1. 중학생의 가족건강성, 자아탄력성이 여가활동에 미치는 영향 40
2. 중학생의 가족건강성, 자아탄력성이 학교생활만족도에 미치는 영향 41
3. 중학생의 여가만족이 학교생활만족도에 미치는 영향 42
4. 중학생의 자아탄력성, 가족건강성, 여가만족이 학교생활만족도에 미치는 영향 42

5장 결론 및 제언
제1절 결론 44
제2절 제언 48

참고문헌 49

부록 58
Degree
Master
Publisher
조선대학교 대학원
Citation
이다혜. (2013). 중학생의 가족 건강성, 자아탄력성이 여가 만족 및 학교생활만족도에 미치는 영향.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/15639
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000264071
Appears in Collections:
Education > 3. Theses(Master)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2013-08-22
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.