CHOSUN

MiC 교과서의 수학적 과제 분석

Metadata Downloads
Author(s)
박현파
Issued Date
2013
Abstract
It is important that students learn the materials of real-life situations in school. Therefore, MiC textbooks written against a background of the Freudenthal's theory were selected for this study.
This study will examine the characteristics of MiC's mathematical tasks in middle school's function area, and discover the part to reinforce in order to improve in level of textbooks.
It will be centred around a benefits that MiC textbook focused on basic concepts. Using in front of contents, this study will provide implications to Korea's textbooks, and present how to utilize textbook properly by the teacher.
In this study, it expect that the student's school achievement skills and the mathematical problem solving skills increase according to textbook of an appropriate level and the role of the teacher.
Alternative Title
Exploration on Mathematical Tasks on Function Content in MiC Textbook
Alternative Author(s)
Park, Hyun Pa
Affiliation
조선대학교 교육대학원
Department
교육대학원 수학교육
Advisor
황혜정
Awarded Date
2013-08
Table Of Contents
목 차

목차 ⅰ
표목차 ⅲ
도목차 ⅳ
ABSTRACT ⅴ

Ⅰ. 서론 1
1. 연구 필요성 및 목적 1
2. 연구내용 4
3. 연구의 제한점 4

Ⅱ. 이론적 배경 5
1. 프로이덴탈(Freudenthal)의 수학화 교수-학습론 5
가. 프로이덴탈(Freudenthal)의 수학관 5
나. 프로이덴탈(Freudenthal)의 수학화 6
1) 수학화의 의미 6
2) 수학화 활동 경험의 중요성 7
다. 수학화 교수-학습의 원리 8
1) 안내된 재발명 방법 8
2) 반성적 사고 11
3) 현실(reality)과 결부된 수학 12
2. MiC 교과서의 이해 14
가. MiC 교과서의 내용 구성 체계와 수학적 과제 14
나. MiC Level 3 교과서에서의 함수 내용 17
3. 인지적 요구(cognitive demand) 정도 23
가. 인지적 요구 정도에 따른 수학적 과제 유형 23
나. 과제 분석 지표 24
4. 선행연구검토 26

Ⅲ. 연구 대상 및 방법 28
1. 연구 대상 - MiC 교과서 과제 28
2. 과제의 인지적 요구 정도 판별을 위한 분석틀 30

Ⅳ. 과제의 인지적 요구 정도 분석 결과 35
1. 과제 수준 분석틀에 기초한 결과 35
2. MiC의 수학적 과제를 우리나라 단원 순으로 재배열한 결과 40

Ⅴ. 결론 및 제언 44
1. 요약 44
2. 결론 46
3. 제언 49

참고문헌 51
부록 53
Degree
Master
Publisher
조선대학교 교육대학원
Citation
박현파. (2013). MiC 교과서의 수학적 과제 분석.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/15619
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000263915
Appears in Collections:
Education > 3. Theses(Master)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2013-08-22
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.