지역축제를 활용한 중등학교 미술교육의 활용 방안 연구 [광주·전남지역축제를 대상으로]
- Author(s)
- 정혜진
- Issued Date
- 2012
- Abstract
- Study on ways to utilize arts education for middle schools using local festivals
(targeting Gwangju·Jelloanamdo)
The modern trend in education is local characterization. Local tradition and cultures are being forgotten from our daily lives due to the development of science and technology and modern civilization. An effort to restore this is required and interest and love for our tradition would be developed naturally while learning and practicing traditional culture and the study intended to utilize traditional cultures as a means of educating arts. The aim of the study is to examine education effects when using local festivals on arts education and preparing lesson plans based on the findings.
The study consists of 6 chapters. Chapter 1 describes the goal and necessity of study and its details on the study and methods. Chapter 2 examined the concepts and meanings of local festivals to analyze education effects of local festivals and analyzed education elements and effects of local festivals. It also studied meanings of local festivals integrating with arts education. Chapter 3 studied overall overviews on each festival held in Gwangju, Jeollanamdo and other regions and stated the reasons for selecting this festival and not others and studied programs. The study intended to study the values and educational effects of festivals. The study also tried to check whether the results of studying festivals in other regions will have the same effects from analyzing festivals in Gwangju, Jeollanamdo. Chapter 4 studied the use of local festivals and educational effects.
The study intended to study which area to emphasize educationally be studying educational effects of festivals and ways to utilize local festivals in education. Lastly, the study proposed actual teaching methods and teaching plans for more effective teaching through local festivals in Chapter 5.
Various programs of local festivals and its historical meanings can be utilized through this study and it contains many elements related with arts such as paining, crafting, appreciation thus the study concluded that it was highly effective in teaching arts out of class. Furthermore, it allowed students to enjoy arts more easily and proposed lesson plans meeting the objective.
- Alternative Title
- Study on ways to utilize arts education for middle schools using local festivals [targeting Gwangju·Jelloanamdo]
- Alternative Author(s)
- Jung,Hye Jin
- Affiliation
- 조선대학교 교육대학원
- Department
- 교육대학원 미술교육
- Advisor
- 김종경
- Awarded Date
- 2013-02
- Table Of Contents
- Abstract
제1장 서론 1
제1절 연구의 목적 및 필요성 1
제2절 연구내용 및 방법 3
제2장 지역축제가 가지는 교육적 효과 5
제1절 지역축제의 개념과 의미 5
제2절 지역축제의 교육적 요소 및 효과 8
제3절 미술교육과 접목시킨 지역축제의 의의 10
1. 이론적 근거 및 교육적 가치 10
2. 교육과정과 관련성 12
제3장 광주·전남 지역축제 분석과 타지역 사례 14
제1절 광주 전남 지역 축제 사례 분석 14
1. 광주 김치 문화축제 14
2. 광주 추억의 7080 충장 축제 19
3. 함평 나비 축제 23
4. 곡성 심청 효축제 27
5. 강진 청자 축제 32
6. 영암 왕인 박사 축제 36
제2절 타지역 축제 사례 분석 41
1. 대관령 눈꽃축제 41
2. 전주 한지 문화축제 45
3. 이천 도자기 축제 49
4. 한산 모시 문화제 축제 53
제4장 지역축제의 교육효과 및 활용 58
제1절 교육에서 지역축제 활용 58
제2절 축제의 교육적 효과 60
제3절 지역축제가 미술교육에서 가지는 의미 61
제5장 지역축제를 활용한 중등미술교육 활용방안 63
제1절 지역축제를 활용한 미술교육의 지도 방향 63
제2절 지역축제를 활용한 미술교육의 지도 계획 64
(1) 광주 전남 지역 축제의 미술 교육적 효과 65
(2) 광주 김치 문화축제를 활용한 교수 학습 과정안 66
(3) 광주 추억의 7080 충장 축제를 활용한 교수 학습 과정안 69
(4) 함평 나비 축제를 활용한 교수 학습 과정안 73
(5) 곡성 심청 효축제를 활용한 교수 학습 과정안 77
(6) 강진 청자축제를 활용한 교수 학습 과정안 81
(7) 영암 왕인박사 축제를 활용한 교수 학습 과정안 85
제6장 결론 및 제언 89
참고문헌 91
- Degree
- Master
- Publisher
- 조선대학교 교육대학원
- Citation
- 정혜진. (2012). 지역축제를 활용한 중등학교 미술교육의 활용 방안 연구 [광주·전남지역축제를 대상으로].
- Type
- Dissertation
- URI
- https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/15597
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000263808
-
Appears in Collections:
- Education > 3. Theses(Master)
- Authorize & License
-
- AuthorizeOpen
- Embargo2013-01-11
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.