CHOSUN

광주광역시 전문계 고등학교 특성화 교육 활성화 방안에 대한 연구

Metadata Downloads
Author(s)
이규룡
Issued Date
2012
Abstract
A Study on Individualized Education Plan Directions for Vocational High School in gwang-ju

Lee, Kwuyong Yong.
Adviser : Kim, Jong Goo, Ph.D.
Major : General Social Science Education
Graduate School of Education, Chosun university

Vocational high schools, influenced by the plan of raising heavy industries based on the country-led plan for economic development, have settled for training skilled labor pool, training and supplying excellent skilled workers that comprise the very foundation of national industry. However, since 1990s, with economy development achieved at some extent, people have been reluctant to have technical jobs and students have tended to avoid going to vocational high schools. This phenomenon arose from changes in people's view on skilled laborers, an increase in GNP, the desire for higher education, and environmental changes in the social framework. Moreover, the government reflected parents' desire for higher education on their policies, and set restrictions on establishing universities, which made the tendency of avoiding going vocational schools more serious.
One of the basic purposes of education is to find individual's aptitude and develop it for seeking national development and also each one's happiness. Because of the standardization policy of high schools, educational equality has been realized. Educational diversity and efficacy, however, have even less grown up than we expected. Specialized high schools may be an alternative to these diversity and efficacy. It is a new attempt that we let students develop their aptitude and talent through various and specialized education, maintaining the existing vocational high school's concreteness.
Accordingly, this study will examine the present state of ongoing specialization of vocational high schools, and show the way of making specialized high schools prosper in terms of vocational education, based on the literature on this subject: the government's supporting vocational education policy, the regulations and policies of the Ministry of Education, the report about it by Korea Research Institute for Vocational Education and Training, some theses, various kinds of statistics, and some books related to vocational education.
Alternative Title
A Study on Individualized Education Plan Directions for Vocational High School in Gwang-Ju
Alternative Author(s)
Lee, Kwu Yong
Affiliation
조선대학교 교육대학원
Department
교육대학원 일반사회교육
Advisor
김종구
Awarded Date
2013-02
Table Of Contents
제 1 장 서 론 1
제 1 절 연구의 목적 1
제 2 절 연구범위 및 방법 3
제 3 절 용어의 정의 4

제 2 장 이론적 배경 6
제 1 절 특성화 고등학교의 이해 6
1. 특성화 고등학교의 개념 6
2. 특성화 고등학교에 대한 교육정책 7
3. 특성화 고등학교와 특수 목적 고등학교 11
제 2 절 전국 특성화 고등학교 현황 12
1. 유형별 전국 특성화 고등학교 현황 12
2. 특성화 고등학교 육성사업 현황 13
3. 전국 특성화 고등학교 취업 현황 15
제 3 절 지역 산업 여건 16
1. 광주광역시 산업 환경 여건 16
2. 전라남도 산업 환경 여건 23
3. 지역 중소기업의 특성 26
제 4 절 선행연구 검토 27
제 5 절 분석틀의 설정 29

제 3 장 광주광역시 특성화 고등학교의 현황과 문제점 31
제 1 절 광주광역시 특성화 고등학교의 현황 31
1. 광주광역시 특성화 고등학교 현황 31
2. 특성화 추진 분야 32
3. 특성화 분야에 따른 학과별 현황 33
4. 특성화고 특성화 분야와 지자체 주력 산업과의 연관성 34
5. 광주지역 특성화 고등학교 교육과정과 학과 개편 35
6. 광주지역 특성화 고등학교 취업현황 37
제 2 절 지역내 전문계 고등학교의 직업교육의 문제점 40
1. 외부 환경적 요인 40
가. 교육정책 요인 40
나. 산업체 요인 42
2. 내부 환경적 요인 43
가. 인적 요인 43
나. 환경적 요인 44

제 4 장 광주광역시 전문계 고등학교의 특성화 방안 45
제 1 절 외부 환경적 지원 45
1. 교육정책 요인 45
가. 특화된 학과 유도 및 지원 45
나. 특성화고등학교의 설립 조정 47
다. 학교의 자율권 확대 47
라. 교육과정 편성·운영 및 교과용 도서의 사용 자율화 48
마. 재정 지원의 확대 49
바. 특성화 고등학교 전담 행정 조직의 정비 49
사. 정책의 연속성 및 고용정책 49
2. 산업체 요인 50
가. 지역 산업의 특성 및 발전 계획과 연계된 분야의 특성화 확대 50
나. 산학협력의 강화 51
제 2 절 내부 환경의 개선 54
1. 인적 요인 54
가. 교원의 전문성 강화 54
나. 학생들의 직업 기초능력 향상 및 인성교육 57
다. 산학겸임 교사의 활용 60
2. 환경적 요인 62
가. 교수 학습 방법의 개선 62
나. 특성화 교육 인프라 구축 및 운영여건 개선 66
다. 특성화 관련 전공 동아리 운영 67
라. 현장학습 운영의 내실화 69
마. 특성화 고등학교간 네트워크의 구축 70

제 5 장 결 론 71

참고문헌 76

Abstract 79
Degree
Master
Publisher
조선대학교 대학원
Citation
이규룡. (2012). 광주광역시 전문계 고등학교 특성화 교육 활성화 방안에 대한 연구.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/15558
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000263586
Appears in Collections:
Education > 3. Theses(Master)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2013-01-04
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.