CHOSUN

무용수업에서 동기분위기 지각과 성취목표 자기-핸디캡 행동에 미치는 영향

Metadata Downloads
Author(s)
유길호
Issued Date
2011
Abstract
논문개요

본 연구는 대학 무용수업 상황에서 학생들이 지각한 동기 분위기와 성취목표성향, 그리고 자기-핸디캡 행동이 학년과 무용경력 수준에 따라 차이가 있는지를 알아보고, 이들이 지각한 동기 분위기와 성취목표성향이 자기핸디캡 행동에 미치는 효과를 알아보았다. 연구대상은 무용전공 대학생 388명이며, 자료는 지각된 동기분위기, 성취목표성향 및 자기핸디캡 질문지를 통해 수집되었다. 자료분석은 연구목적에 따라 일원 다변량분석과 위계적 회귀분석이 실시되었다.
연구결과 다음과 같은 결론을 도출할 수 있었다.

첫째, 3-4학년 집단이 1-2학년 집단과 비교하여 수행분위기 지각 수준이 더 높지만, 숙련분위기 지각 수준은 고학년과 저학년 집단 사이에 유의한 차이는 없다. 또한 학년에 따라 숙달접근목표, 숙달회피목표 및 수행회피목표 수준은 전혀 차이가 없지만, 수행접근성향은 3-4학년 집단이 1-2학년 집단에 비해 더 높다.
둘째, 무용전공 대학생들의 학년과 무용경력 수준에 따라 동기분위기 지각성취목표성향 수준에는 차이가 없다.
셋째, 1-2학년의 경우에 숙련분위기와 수행분위기 지각이 둘 다 자기핸디캡 행동을 영향을 미치지만, 고학년의 경우 대학생들이 수업환경을 수행분위기로 지각할 때 자기핸디캡 행동이 유발된다. 또한 저학년의 경우 숙달회피목표와 수행회피목표 성향이 자기핸디캡 행동에 영향을 미치며, 3-4학년의 경우에 수행회피목표 성향만이 자기핸디캡 행동에 영향을 미친다.

결론적으로 무용전공 대학생들이 실기수업 환경을 도전과 노력하는데 더 높은 가치를 부여할 수 있도록 긍정적인 수업분위기를 지각할 수 있도록 배려하는 동시에 자신의 성장과 발전을 위해 목표를 설정하고 도달할 수 있는 효과적인 교수행동과 학습전략을 모색하는 것이 매우 중요하다고 할 수 있다.


주요어 : 무용교육, 지각된 동기분위기, 성취목표성향, 자기핸디캡 행동|ABSTRACT

The Effects of Perceived Motivational Climate and Achievement Goals on Self-Handicapping Behaviors in Dance Classes


Chosun University
Graduate School of Education
Dance education Major
Yoo, Kil Ho


The purpose of this study was to investigate grade and career differences in university dance students' perceptions of motivational climate, achievement goals, and self-handicapped behaviors, and to examine the perceptions of motivational climate and achievement goals on their self-handicapped behaviors in dance class context. Participants were 388 male and female dance students. For data, one-way MANOVA and hierarchical regression analysis were conducted.
The results of the study were as follows;

1. Junior and senior groups showed higher scores than freshman and sophomore groups in the level of perceived motivational climate, but perceived mastery climate was no differences across grade. Mastery- approach, mastery-avoidance, and performance-avoidance goal were no difference across grade, but junior and senior groups reported higher scores in performance-approach goal compared to freshman and sophomore groups.
2. There were no difference in perceived motivational climate and achievement goals across grade and dance careers.
3. In freshman and sophomore groups, both the perceptions of mastery and performance climate had an impact on students' self-handicapping behaviors, but junior and senior groups emerged self-handicapping behaviors when they perceived their class environment as performance climate.
4. In freshman and sophomore groups, mastery-avoidance and performance- avoidance goal influenced on their self-handicapping behaviors, whereas only performance-avoidance goals had influence on self-handicapping behaviors.

In conclision, the results of the study suggest that dance educators should try to crate more positive learning environments and develop more effective teaching-learning strategies in order to make their students set good goals for their own growth and development.

Key words: dance education, perceived motivational climate, achievement goals, self-handicapped behaviors
Alternative Title
The effets of perceived motivational clmate and achievement goals on self-handicapping behaviors in dance classes
Alternative Author(s)
yoo kil ho
Affiliation
조선대학교 대학원
Department
교육대학원 무용교육
Advisor
임지형
Awarded Date
2012-02
Table Of Contents
목 차

논문개요 ....................................................................................................................................
표목차 .........................................................................................................................................
제1장 서론 ................................................................................................................................ 1
제1절 연구의 필요성 ......................................................................................................... 1
제2절 연구목적 ................................................................................................................... 4
제3절 연구문제 ................................................................................................................... 4
제4절 연구의 제한점 ......................................................................................................... 5
제5절 용어정의 ................................................................................................................... 5
I제2장 이론적 배경 ................................................................................................................ 7
제1절 지각된 동기 분위기 ............................................................................................... 7
제2절 성취목표 ................................................................................................................. 11
제3절 자기-핸디캡 행동 .................................................................................................. 16
제3장 연구방법 ..................................................................................................................... 20
제1절 연구대상 ................................................................................................................. 20
제2절 측정도구 ................................................................................................................. 21
제3절 연구절차 ................................................................................................................. 24
제4절 자료분석 ................................................................................................................. 25
제4장 연구결과 ..................................................................................................................... 26
제1절 기술통계 ................................................................................................................. 26
제2절 상관분석 ................................................................................................................. 30
제3절 위계적 회귀분석 ................................................................................................... 31
제5장 논의 .............................................................................................................................. 33
제1절 학년에 따른 평균 차이 ....................................................................................... 33
제2절 무용경력에 따른 평균 차이 ............................................................................... 35
제3절 동기분위기 지각과 성취목표의 영향 ............................................................... 35
제6장 결론 및 제언 .............................................................................................................. 39
제1절 결론 ......................................................................................................................... 39
제2절 제언 ........................................................................................................................ 40
* 참고문헌 .............................................................................................................................. 41
* 부록: 설문조사용 검사지 ................................................................................................ 46
Degree
Master
Publisher
조선대학교 대학원
Citation
유길호. (2011). 무용수업에서 동기분위기 지각과 성취목표 자기-핸디캡 행동에 미치는 영향.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/15464
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000256713
Appears in Collections:
Education > 3. Theses(Master)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2012-02-02
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.