CHOSUN

보육시설장의 변혁적 리더십이 교사의 직무만족도에 미치는 영향

Metadata Downloads
Author(s)
정혜란
Issued Date
2011
Abstract
보육시설장의 변혁적 리더십이
교사의 직무만족도에 미치는 영향

정 혜 란

지도교수 서 현
조선대학교 교육대학원 유아교육과

본 연구는 보육시설장의 변혁적 리더십이 교사의 직무만족도에 미치는 영향을 살펴보고 그 결과를 토대로 보다 효율적인 운영 및 교사들의 전문적 능력의 발전을 위해 바람직한 리더십의 요인을 파악하고 교사들의 직무만족도에 영향을 주는 요인을 탐색함으로써 보육시설장과 교사와의 긍정적인 관계를 위한 방법을 모색하고 보육시설장의 리더십을 높일 수 있는 방안 및 교사의 직무만족도를 높이는데 필요한 기초자료로 제공하고자 한다.

이와 같은 연구목적을 위하여 다음과 같은 연구문제를 선정하였다.

첫째, 교사의 배경변인에 따른 보육시설장의 변혁적 리더십에 대한 인식은 어떠 한가?
둘째, 교사의 배경변인에 따른 직무만족도는 어떠한가?
셋째, 보육시설장의 변혁적 리더십이 교사의 직무만족도에 미치는 영향은 어떠 한가?

본 연구에서는 보육시설장의 변혁적 리더십이 교사의 직무만족도에 미치는 영향력을 파악하기 위하여 2010년 10월 1일부터 2010년 11월 18일까지 전남 Y지역의 72개 어린이집을 대상으로 직접 연구자가 보육시설을 방문하거나 전자우편 또는 전화통화를 통하여 보육시설장들에게 연구의 취지를 설명하고 보육교사 280명을 조사 대상자로 선정하고 설문조사를 실시하여 회수하였다. 총 회수된 설문지는 251부로 나타났으나, 응답이 저조한 설문지는 연구대상에서 제외하고 유효한 자료인 총 233부를 최종 연구대상으로 선정하였다. 설문지 회수율은 89.6%이고, 응답자 중 결과처리에서 응답을 하지 않았거나, 응답한 것이 여러 개 있어서 분석의 대상에 적합하지 않은 18명을 제외하여 총 응답자 251명 중 92.8%인 233부를 최종적으로 분석하여 결과를 얻었다.
연구도구는 보육시설장의 변혁적 리더십을 측정하기 위해 노종희(1996)와 이소희, 강경자, 김주아(2004), 김창걸(2003)의 설문지를 본 연구자가 연구의 목적에 맞게 재구성하였으며 이를 교수 1인과 보육시설장, 교사, 교육대학원생 5인과 협의 및 검토하여 수정․보완하였으며 내용타당도를 검증받아 사용하였다. 변혁적 리더십은 인간존중, 지적자극, 비전설정 및 공유로 3개의 하위영역 총 26문항으로 구성되어 있다. 교사의 직무만족도는 박난규(1999)의 설문지를 참고하여 본 연구자가 연구의 목적에 맞게 재구성하였으며 이를 교수 1인과 교육대학원생 및 교사 5인과 협의 및 검토하여 수정․보완하였으며 내용타당도를 검증받아 사용하였다. 본 설문지는 교직관, 보상 및 지위, 직무조건의 3개의 하위영역 총 20문항으로 구성되어 있다. 본 연구를 위해 수집된 자료는 SPSS 12.0 프로그램을 사용하여 분석하였다. 연구대상의 일반적 특성인 인구학적 변인에 대한 기초자료를 알아보기 위하여 기술통계를 이용하여 빈도, 백분율, 평균 및 표준편차를 산출하였다. 연구문제 1,2를 위해서는 배경변인간의 차이를 살펴보기 위하여 one-way ANOVA를 실시하였으며 연구문제 3을 위해 중다회귀분석을 실시하였다.

본 연구에서 제시한 연구문제에 따른 연구결과를 요약하면 다음과 같다.

첫째, 보육시설장의 변혁적 리더십에 대한 교사의 인식을 살펴본 결과, 대부분의 교사들은 비교적 보육시설장의 변혁적 리더십에 대하여 높게 인식하고 있는 것으로 나타났다. 이를 교사들의 배경별로 살펴 본 결과, 교사의 연령, 경력에 있어서는 유의한 차이가 없었으나 교사의 직위에 따라서는 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다.

둘째, 교사의 직무만족도는 4점을 만점으로 했을 때, 평균 2.80점으로 나타났으며 하위영역별로 살펴보면, 교직관이 가장 높게 나타났으며 다음으로 직무조건, 보상 및 지위 순으로 나타났다. 즉, 교사들의 직무만족도는 보통이상으로 볼 수 있으며 특히 교직에 대한 가치적인 측면에 대한 만족이 높으며 보상 및 지위에 대한 만족도가 좀 더 낮게 나타났다. 이를 교사의 배경변인별로 살펴본 결과, 교사의 연령, 경력, 직위에 따라 전체 직무만족도는 유의한 차가 없었으나 하위영역 중 교직관에서 교사의 연령 및 직위에 따라 통계적으로 유의한 차를 보여 연령에서는 20대, 30대가 40대 연령의 교사보다 더 높게 만족하고 있는 것으로 나타났으며 직위는 원감, 주임교사, 교사의 순으로 만족하고 있는 것으로 나타났다.

셋째, 보육시설장의 변혁적 리더십과 교사의 직무만족도간의 관계를 분석한 결과 두 변인 간에 의미 있는 정적상관이 있는 것으로 나타났으며 변혁적 리더십의 비전설정 및 공유, 지적자극과 교사의 직무만족도간의 관계가 가장 높은 정적 상관을 보였다. 또한 변혁적 리더십의 하위영역과 교사의 직무만족도간의 관련성을 살펴보면, 변혁적 리더십의 하위영역인 인간존중은 교직관, 보상 및 지위, 근무조건과 정적상관을 보였으며, 지적자극도 교직관, 보상 및 지위, 근무조건과 정적상관을, 비전설정 및 공유도 교직관, 보상 및 지위, 근무조건과 정적상관을 보였다. 보육시설장의 변혁적 리더십은 교사의 직무만족도에 대하여 32.3%의 영향력을 설명해 주었다. 특히, 변혁적 리더십의 하위영역 중 비전설정 및 공유의 영향력이 가장 높은 것으로 나타났다. 교사의 직무만족도 각각의 하위 영역에 대한 보육시설장의 변혁적 리더십은 15.4%~ 34.6%의 설명력을 지니고 있었다. ‘교직관’은 인간존중이, ‘보상 및 직위’는 비전설정 및 공유가, ‘직무조건’은 지적자극의 영향력이 큰 것으로 나타났다.|ABSTRACT

The Effects of Childcare Center Directors'
Transformational Leadership on Teachers' Job Satisfaction


Jeong, Hye-Ran
Advisor: Prof. Hyun Seo ED.D.
Major in Early Childhood Education
Graduate School of Education, Chosun University

The objectives of this study were to examine the effects of childcare center directors’ transformational leadership on childcare teachers’ job satisfaction and, based on the results, to identify the factors of leadership desirable for operating childcare centers efficiently and enhancing teachers’ professional skills, to explore factors influencing teachers’ job satisfaction, and ultimately to propose strategies for promoting a positive relation between childcare center directors and teachers and strengthening childcare center directors’ leadership and provide materials necessary to improve childcare teachers’ job satisfaction.

For these purposes, we set research questions as follows.

First, how do childcare teachers perceive childcare center directors’ transformational leadership according to their background variables?
Second, how do childcare teachers perceive their job satisfaction according to their background variables?
Third, what effects does childcare center directors’ transformational leadership have on teachers’ job satisfaction?

In order to investigate the influence of childcare center directors’ transformational leadership on teachers’ job satisfaction, this study explained the purposes of this study to the directors of 72 childcare centers in the Y area, Jeollanam‐do by email, by phone, or by visiting in person, and sampled 280 childcare teachers and surveyed them using a questionnaire. The survey was conducted from October 1 to November 18, 2010. A total of 251 questionnaires were recovered, and after inadequately answered ones were excluded, 233 questionnaires were used as a valid sample in analyses. The recovery rate of questionnaires was 89.6%, and 18 questionnaires were excluded because all or many of the questions were not answered. Accordingly, 233 (92.8%) out of the 251 replies were analyzed and results were obtained.
The research tools used were as follows. Childcare center directors’ transformational leadership was measured using a questionnaire that the researcher prepared by adapting the questionnaires of Rho Jong‐hee (1996), Lee So‐hee, Kang Kung-Ja & Kim Joo‐ah (2004), and Kim Chang‐geol (2003) for the purposes of this study. The prepared questionnaire was revised and supplemented through consultation with a professor and five childcare center directors, teachers and graduate students of education, and was tested for content validity. The questionnaire on transformational leadership consisted of 26 questions in 3 sub‐areas, which are respect for human, intellectual stimulation, and vision setting and sharing. Teachers’ job satisfaction was measured using a questionnaire that the researcher prepared by adapting the questionnaire of Park Nan‐gyu (1999) for the purposes of this study. The prepared questionnaire was revised and supplemented through consultation with a professor and five childcare center directors, teachers and graduate students of education, and was tested for content validity. This questionnaire consisted of 20 questions in 3 sub‐areas, which are view of teaching profession, reward and status, job condition. Data collected for this study were analyzed using SPSS 12.0. The subjects’ general characteristics, namely, demographic variables were analyzed through descriptive statistics such as frequencies, percentages, means and standard deviations. For Research Questions 1 and 2, differences in background variables were tested through one‐way ANOVA, and for Research Question 3, multiple regression analysis was used.

The results of this study for the presented research questions are summarized as follows.

First, in the results of investigating childcare teachers’ perception of childcare center directors’ transformational leadership, most of the teachers perceived childcare center directors’ transformational leadership to be relatively high. According to teachers’ background variables, the perception was not significantly different according to their age or experience, but was significantly different according to their position.

Second, teachers’ mean job satisfaction was 2.80 out of 4, and by sub‐area, their job satisfaction was highest with the view of teaching profession, and next in order of job condition, and reward and status. That is, the teachers’ job satisfaction was above average and was particularly high with the value of teaching profession, but their satisfaction with reward and status was somewhat lower. According to teachers’ background variables, overall job satisfaction was not significantly different according to their age, experience, and position, but satisfaction with the view of teaching profession showed a statistically significant difference according to the teachers’ age and position. That is, it was higher in teachers in their 20s‐30s than in those in their 40s, and was high in order of vice‐directors, head teachers, and ordinary teachers.

Third, in the results of analyzing the relation between childcare center directors’ transformational leadership and childcare teachers’ job satisfaction, a significant positive correlation was observed between the two variables. Among the sub‐areas of transformational leadership, vision setting and sharing, and intellectual stimulation showed the highest positive correlation with teachers’ job satisfaction. As to the relation between the sub‐areas of transformational leadership and teachers’ job satisfaction, respect for human was in a positive correlation with the view of teaching profession, reward and status, and working condition. Intellectual stimulation also showed a positive correlation with the view of teaching profession, reward and status, and working condition, and vision setting and sharing was in a positive correlation with the view of teaching profession, reward and status, and working condition. Childcare center directors’ transformational leadership explained 32.3% of teachers’ job satisfaction. Among the sub‐areas of transformational leadership, vision setting and sharing was particularly influential. In addition, childcare center directors’ transformational leadership explained 15.4%‐ 34.6% of the sub‐areas of teachers’ job satisfaction. Satisfaction with the view of teaching profession was influenced highly by respect for human, satisfaction with reward and status by vision setting and sharing, and satisfaction with job condition by intellectual stimulation.
Alternative Title
The Effects of Childcare Center Directors' Transformational Leadership on Teachers' Job Satisfaction
Alternative Author(s)
Jeong, Hye-Ran
Affiliation
조선대학교 교육대학원
Department
교육대학원 유아교육
Advisor
서 현
Awarded Date
2011-08
Table Of Contents
목 차

ABSTRACT ⅳ
I. 서 론 1
A. 연구의 필요성 및 목적 1
B. 연구문제 6
C. 용어 정의 6
D. 연구의 제한점 7

Ⅱ. 이론적 배경 8
A. 변혁적 리더십 8
B. 교사의 직무만족도 15
C. 보육시설장의 변혁적 리더십과 교사 직무만족도의 관계
23

Ⅲ. 연구방법 26
A. 연구대상 26
B. 연구도구 27
C. 연구절차 28
D. 자료처리 및 분석 29

Ⅳ. 연구 결과 및 해석 30
A. 보육시설장의 변혁적 리더십 분석 30
B. 교사의 직무만족도에 대한 분석 34
C. 보육시설장의 변혁적 리더십이 교사의 직무만족도에
미치는 영향 37

Ⅴ. 논의 및 제언 41
A. 논의 41
B. 결론 및 제언 45

국문초록 48
참고문헌 51
부록 59
Degree
Master
Publisher
조선대학교
Citation
정혜란. (2011). 보육시설장의 변혁적 리더십이 교사의 직무만족도에 미치는 영향.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/15417
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000241946
Appears in Collections:
Education > 3. Theses(Master)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2011-08-12
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.