CHOSUN

다문화 음악교육을 위한 아시아 민요 연구

Metadata Downloads
Author(s)
김진영
Issued Date
2010
Keyword
다문화 음악교육|아시아 민요
Abstract
정보화 세계화라는 시대 변화의 흐름 속에서 한국에서는 저임금 외국인 노동자와 외국 여성과의 결혼 등으로 인한 다문화 가정이 증가하고 있습니다. 요즘 등장한 신조어로 ‘코시안’이란 용어가 있는데 ‘코시안’이란 한국인 아버지와 아시아인 어머니 사이에서 태어난 2세를 일컫는 말입니다.
이처럼 다문화시대를 맞이하여 신조어가 탄생하는 지금 다문화 가정에 대한 관심이 증가하고 사회적으로 다문화 가정의 아동들의 육아와 교육에 대한 관심 또한 많아지게 되었습니다.
다문화 가정의 자녀들 대부분은 학습 능력이 떨어지고, 문화적 충돌로 인한 소극적인 대인 관계를 형성하고 있습니다. 음악교육은 다문화 가정의 자녀들에 대하여 매우 효과적으로 영향을 끼칠 수 있는 역량을 지니고 있습니다.
이렇듯 다문화 가정의 자녀들이 증가함으로 세계 다양한 문화에 대한 인식과 이해가 필요하고 음악적으로도 다양한 문화에 대한 이해가 필수 요인으로 대두되고 있는 지금, 다문화 교육에 대한 우리의 교육은 어떻게 이루어지고 있으며, 어떻게 교육을 하고 있는지에 대한 관심이 필요하고, 학교 현장에서도 다양한 나라의 음악 소개 및 학습이 필요합니다.
그러므로 본고에서는 개정 7차 교육과정에 의한 2010년도 중학교 1학년 16종 음악교과서 중 아시아 음악을 연구함으로서 음악을 통해 어머니 나라에 대한 음악적 지식 습득의 기회를 제공하고, 나아가 세계 속의 아시아 음악에 대한 이해 증대에 목적을 두고자 합니다.
본 연구의 내용 및 방법으로 첫째, 문헌 연구 및 선행연구 고찰을 통해 다문화주의 개념과 목적, 음악교육의 개념 및 필요성을 살핀 후, 둘째, 개정 7차 교육과정에 의한 2010년 중학교 16종 음악 교과서에 나타난 아시아민요 분석을 통해 다문화주의 관점을 살펴보았습니다. 셋째, 16종 음악교과서에 수록된 아시아권 민요를 출판사별, 나라별로 분류하고 악곡을 분석하였으며, 넷째, 아시아 민요 연구를 통해 결론을 제시하였습니다.
본 연구의 교과서 내용을 분석하기 전 다문화 개념에 대해 알고 앞서 언급 하듯 미국의 다문화 음악 교육의 변천 등을 살펴보고자 한다. 먼저 다문화 개념에 대해 이야기 하면 다문화주의란 엄밀하게 의미를 규정할 수는 없지만 역사적으로 다양한 문화가 공존해 왔던 미국의 국가적 정체성에 관한 논의로 탄생한 것으로 오랜 세월 지배적인 유럽 문화의 억압으로 인해 실현되지 못했던 미국사회의 다양한 문화적 차이를 열린 마음으로 인정하고 포용할 수 있도록 감수성 배양 및 일련의 전략과 행위를 가리킨다고 할 수 있다. 오늘날의 다문화주의는 새로운 개념이나 선언이라기보다 미국의 역사적 경험과 그것에 대한 최근의 학문적 결과가 널리 인식된 결과라고 할 수 있다. 그러나 이제 다문화주의는 비단 미국이나 다른 다민족국가만의 문제는 아니다. 바야흐로 지금은 지구촌 시대로 힘없는 소수 계층, 소수 민족에게도 평등한 권리와 자유를 찾아주어야 하며 다른 한 우월한 미족의 문화가 다른 미족들의 문화를 지배해서는 안 된다. 서로 평등하게 각각 자기 종족의 문화를 배우고 정체성을 확인하며, 또한 다른 민족의 정체성을 이해하고 수용하는 교육을 받아야 한다. 미국의 다문화 음악 변천을 1900년 이전과 1900년 이후로 나누어 살펴보고 다문화 음악 교육의 국제적 동향을 살펴보면 1995년에는 ‘종족음악학회’가 발족되었으며, 이들의 종족 음악 연구는 그 이후 음악 교육계에 많은 영향을 주었다.
다문화 음악교육의 목적을 종합해보면, 다문화 음악교육은 삶에 있어서 다양한 문화의 폭을 형성하게 하고, 음악문화 수용의 바른 방향을 제시해 준다. 그리고 우리 자신의 민족음악과 문화를 보다 명확하게 이해하여 자신의 정체성 확립에도 도움이 된다. 또한 다양한 음악적 이해의 폭을 넓혀주고 창의성을 발달시켜준다.
청소년 다문화의 필요성을 살펴보면, 세계 여러 나라의 사람들이 우리나라에 거주하고 있으며, 그들의 거주기간 또한 늘어남에 따라 그들의 문화적 경향이 우리나라의 문화와 접목되어 발전되는 경향이 두드러지게 나타나고 있다. 우리는 음악교육을 통해 문화적 인격의 형성을 지향하므로, 다문화적 흐름을 수업에서 수용하여 학생들에게 음악을 문화적으로 열린 안목을 길러 주어야 한다.
본 연구의 본론인 교과서 16종 아시아 민요 연구를 들어가기 앞서 아시아 음악의 정의를 살펴보자면 아시아는 크게 다섯 개의 음악문화지역으로 나눌 수 있다. 아시아음악의 세부적 특징을 살펴보자면 주로 5음 음계를 많이 사용하며 자연을 소재로 한 특징 있는 가락의 민요이다. 다음으로 민요에 관한 정의를 간략하게 살펴보면, 민요는 민중 사이에서 불려지고, 전해지는 전통적인 노래의 총칭을 말한다.
본 연구의 본론인 16종 교과의 분석은 먼저 16종 교과의 구성과 특징을 살펴보고, 각 교과에서 아시아 음악 단원을 찾아 아시아 수록곡을 찾아보고 아시아 곡에 가사는 어떻게 이루어 졌는지 살펴보고 각 나라별 통계를 표로 나타내어 가장 많이 수록된 나라를 찾아 다시 분석하는 식의 연구를 진행하였다. 아시아 대표적 나라로 중국과 일본 베트남과 필리핀을 선정하였는데 그 선정이유는 중국과 일본에 수록곡이 가장 많았으며, 다음으로 베트남과 필리핀을 선정한 이유는 다문화 가정의 나라별 증가율이 가장 많은 이유로 베트남과 필리핀을 선정하였다. 그리하여 4개 나라별 특징과 대표곡을 간략하게 설명하고 있다.
결론적으로 한국 음악 교육에서 왜 다문화주의 음악 교육이 필요한가? 라는 질문에서 이 연구는 시작되었습니다. 21세기 들어 단일민족국가를 자랑하던 우리 민족에게 더 이상 단일 민족국가 라는 말은 어울리지 않게 된 배경은 해마다 늘어가고 있는 국제결혼과 이주노동자들이 한국사회에 자리 잡게 되면서 우리 사회가 다양한 민족과 문화로 바뀌어 가고 있어서 입니다.
개정 7차 교육과정에 의한 16종 중학교 1학년 음악교과서에 수록된 아시아 민요를 연구한 결과 아시아의 나라 중 17개국의 나라에 한정되었으며, 그나마도 중국, 일본, 인도네시아, 베트남 등에 편중되어 있었다. 그리고 나라의 명칭(예: 몽고/몽골), 제목의 표기, 가사의 수록 언어 등이 조금씩 다르게 되어 있었다.
개정 7차 교육과정에 의한 16종 중학교 1학년 음악교과서를 분석한 결과 좀 더 다양한 아시아 음악에 대한 소개와, 통일된 명칭, 언어의 표기 등을 제안하여 본다. 이러한 통일성은 교과서라는 특성상 학생들이 공부하는 책이므로 언어표기 등의 통일이 필요하다고 생각되어지며, 또한 그 나라의 모국어와 한글을 병기한다면 다문화를 이해하는데 좀 더 도움이 될 것이라 생각된다. 본 연구를 통해 다문화 음악 교육에 대한 관심과 이해가 증대되고, 앞으로 개정될 음악 교과서에 작은 도움이 되길 바래봅니다.|A Study on Asian Folk Songs for Multi-cultural Music Education
Jin young Kim
Dept. of Music Education,
Graduate School of Education Chosun University
Advisor: Han na Lee

Multi-cultural families have been increasing in Korea due to increased marriages between Korean and foreign women or workers in this globalism and information-oriented society. Kosian is a newly-coined word indicating juniors born from fathers who are Korean and mothers who are from East Asian countries. Thus, in this multi-cultural era, more social attention have been paid to multi-cultural families and child-care and education of their children.
Most of the children from multi-cultural families have lower learning ability and negative interpersonal relations caused by cultural conflicts. As music education has capability to have a very positive influence on them, we should pay more attention to how education for them has been performed in respect to multi-cultural families and schools should introduce music of diverse countries. Therefore, this study aims to provide opportunities to acquire knowledge on music and enhance understanding Asian music. For the purpose, this study analysed Asian music published in 16 kinds of 2010 music textbooks for the first year of middle schools based on the 7th Revised Curriculum.
For the study, this study identified the followings: First, it analysed the concepts and goals of Multiculturalism, and the goals and necessity of music education based on bibliographical examination and previous studies. Second, it analysed Asian folk songs published in 16 kinds of 2010 music textbooks developed based on the 7th Revised Curriculum to speculate the multicultural viewpoint. Third, it classified Asian folk songs published in textbooks according to publishing companies and countries and analysed them. Fourth, it presented conclusions based on the results.
This study examined the concept of multiculture and the transitional progress of multicultural music education in the US before analysing contents in the textbooks. It is hard to exactly define multiculraism, but it was generated through discussion on national identity of the US where diverse cultures have coexisted for such a long time. It is a series of strategies and behaviors to encourage sensitivity to recognize and accept cultural differences in its society which were not realized due to oppression of dominating European culture. Today's multiculralism is derived from historical experiences of the US and wide recognition of recent academic results rather than a new concept or declaration. However, multiculturalism is not only an issue of the US or other multi-ethnic nations. Now, equal rights and freedom should be returned to minority groups or races and cultures of superior races must not dominate other cultures. They should learn their own cultures and confirm their identities in equal basis, and receive education which helps to understand and accept others' identities. This study categorized transitional processes of multi-cultural music in the US before 1900 and after 1900 and analysed international trends of multi-cultural music education. In 1995, ' Race Music Academy' was established, which had significant influence on music education circles.
To sum up the purposes of multi-cultural music education, multi-cultural music education expands width of diverse cultures and presents right directions on acceptance of music culture. It is helpful to definitely understand our own national music and cultures and establish our identities. It also encourages us understand diverse styles of music and develop creativity.
This study analysed compositions and characteristics of the 16 kinds of music textbooks, identified Asian songs in units of Asian music, analysed compositions of its words and identified countries with the largest number of folk songs published based on the statistical data.
In conclusion, this study examined Asian folk songs published in music textbooks for the first year of middle schools based on the 7th Revised Curriculum and discovered that only songs of seventeen countries are published, especially, China, Japan, Indonesia and Vietnam. Then names of countries (for example: Mongolia/Mongol), marks of titles, and languages of songs were different.
As a result of analysing the music textbooks, this study suggests that they should introduce more diverse songs and use uniformed names and languages. If Korean languages should be accompanied by their native languages for the songs, it will be more helpful for students to understand multi-cultures. This study will help students understand multi-cultural music education and present directions for music textbooks to be revised .
Alternative Title
A Study on Asian Folk Songs for Multi-cultural Music Education
Alternative Author(s)
Jin-young Kim
Affiliation
조선대학교 교육대학원
Department
교육대학원 음악교육
Advisor
이한나
Awarded Date
2011-02
Table Of Contents
목 차

ABSTRACT

제1장 서 론 ············································
1
제1절 연구의 필요성 및 목적 ························
1
제2절 연구의 내용 및 방법 ···························
4
제3절 선행 연구의 고찰 ·······························
5


제2장 다문화주의와 다문화 음악교육론 ······
7
제1절 다문화주의 개념 ··································
7
제2절 다문화 음악교육의 필요성 및 동향 발달과정 ··
9
1. 다문화 음악교육의 필요성 ·····························
9
2. 다문화 음악교육의 국제적 동향 ························
13
3. 미국의 다문화 음악교육의 동향 ························
14


제3장 다문화 음악교육을 위한 아시아 민요
연구 ··················································

16
제1절 민요와 아시아 민요 ······························
16


1. 민요 ······················································
16
2. 아시아민요 ··············································
17
제2절 중학교 1학년 음악교과서의 아시아 민요 내용··
17
제3절 교과서에 수록된 아시아 민요의 분석 ········
20
제4절 나라별 분석 연구 ·································
43
1. 중국 ·····················································
43
2. 일본 ·····················································
46
3. 베트남 ···················································
48
4. 필리핀 ···················································
49


제4장 결 론 ············································
50
참 고 문 헌
Degree
Master
Publisher
조선대학교 교육대학원
Citation
김진영. (2010). 다문화 음악교육을 위한 아시아 민요 연구.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/15337
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000241132
Appears in Collections:
Education > 3. Theses(Master)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2011-03-03
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.