CHOSUN

7세 아동의 행동체력 향상에 미치는 유아체육 프로그램 효과

Metadata Downloads
Author(s)
이선종
Issued Date
2010
Abstract
The aim of this study is to explain the importance of Physical Education(P.E) for children, to provide source material useful for teaching P.E, and to develop a suitable program based on the growth and characteristics of children.
For this study I analyzed two groups of 25 students aged from five to seven. One was a test group that was educated in P.E. The other was a comparative group that was uneducated in P.E. I measured their pliability, sense of equilibrium, muscle strength, quickness and stamina. Then I made a comparative study of basic capacity locomotion improvement.
Alternative Title
Effect of physical training program on behavior fitness in 7 years old children
Alternative Author(s)
lee sun jong
Department
교육대학원 체육교육
Advisor
김홍남
Awarded Date
2011-02
Table Of Contents
목 차


ABSTRACT Ⅴ

제1장 서 론 1
제1절 연구의 필요성 1
제2절 연구 목적 4
제3절 연구의 가설 5
제4절 연구의 제한점 5

제2장 이론적 배경 6
제1절 유아체육의 필요성 6
제2절 유아기 발달의 특성 9
1. 신체적 특성 9
2. 사회적 특성 10
3. 정서적 특성 11
제3절 유아기의 발육 발달 13
1. 신체적 발달 13
2. 근육의 발달 13
3. 신경기능의 발달 14
4. 호흡기능의 발달 15
5. 순환기능의 발달 15
제4절 아동기의 특징 16
1. 신체 구조적 측면 17
2. 운동 행동적 측면 17
제3장 연구방법 18
제1절 연구대상 18
제2절 연구내용 18
제3절 연구방법 19
제4절 측정항목 및 측정방법 20
1. 윗몸 앞으로 굽히기 (유연성) 20
2. 한발로 중심 잡기 (평형성) 21
3. 제자리 멀리 뛰기 (순발력) 21
4. 철봉 오래 매달리기 (근지구력) 22
5. 모둠발 유니바 뛰기 (민첩성) 22
6. 100m 달리기 (지구력) 23
제5절 체육프로그램 23
제6절 자료처리 23

제4장 연구결과 및 논의 24
제1절 집단간 기초능력 향상정도 비교 결과 24
1. 윗몸 앞으로 굽히기 (유연성) 24
2. 한발로 중심 잡기 (평형성) 26
3. 제자리 멀리 뛰기 (순발력) 28
4. 철봉 오래 매달리기 (근지구력) 30
5. 모둠발 유니바 뛰기 (민첩성) 32
6. 100m 달리기 (지구력) 34

제5장 결론 및 제언 36
제1절 결 론 36
제2절 제 언 38

참고문헌 39
Degree
Master
Publisher
조선대학교 교육대학원
Citation
이선종. (2010). 7세 아동의 행동체력 향상에 미치는 유아체육 프로그램 효과.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/15316
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000240999
Appears in Collections:
Education > 3. Theses(Master)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2011-03-03
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.