CHOSUN

한국과 MATH Thematics 교과서 비교 분석

Metadata Downloads
Author(s)
정수인
Issued Date
2010
Keyword
함수영역
Abstract
The concept of function as an integrated idea is not only a rule that uniquely associates elements of one set with elements of another set but also a common topic which is found in various areas of mathematics such as algebra, geometry, and probability. Moreover, a function is a mathematical representation describing a relationship between input and output which can easily be found in our daily lives.
Functional thinking pervades all of mathematics and is one of mathematical literacy required to get involved in the future society.
The purposes of the study were to investigate the difference between Korea's middle grade textbooks and Math Thematics textbooks in the unit of function and to seek ways to solve middle school students' problems or difficulties in learning functions.
Alternative Title
A comparative analysis of Korean mathematics textbooks and MATH Thematics textbooks : Focused on the functions in middle school
Alternative Author(s)
Jung Su In
Affiliation
조선대학교 교육대학원
Department
교육대학원 수학교육
Advisor
박순철
Awarded Date
2010-08
Table Of Contents
ABSTRACT

Ⅰ. 서 론
1. 연구의 필요성 및 목적...............1
2. 연구대상.................................3
3. 연구 문제 및 연구의 제한점........4

Ⅱ. 문헌검토
1. 한국과 미국의 교육과정............6
가. 한국의 교육과정.................6
나. 미국의 교육과정.................7
2. 함수 교수・학습에 대한 선행 연구............8
가. 함수 학습의 문제점에 대한 선행 연구...8
나. 효과적인 함수・교수 학습 방안에 대한 선행 연구...10
다. 교과서 분석에 대한 선행 연구.............12

Ⅲ. 한국과 Math Thematics 교과서 비교
1. 한국과 Math Thematics 교과서의 전체적인 구성 차이..15
2. 한국과 Math Thematics 교과서의 학년별 내용 비교.....20
3. 한국과 Math Thematics 교과서의 학습 목표 진술방법 ..23
4. 한국과 Math Thematics 교과서의 탐구활동 소재 비교..24
5. 한국과 Math Thematics 교과서의 본문 내용 정리 전개방
식 ......28
6. 한국과 Math Thematics 교과서의 용어 정의의 차이.....30
7. 한국과 Math Thematics 교과서의 연습문제 유형 비교..38

Ⅳ. 결론......................................................................43

참고문헌....................................................................48
Degree
Master
Publisher
조선대학교 교육대학원
Citation
정수인. (2010). 한국과 MATH Thematics 교과서 비교 분석.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/15309
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000240319
Appears in Collections:
Education > 3. Theses(Master)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2010-08-25
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.