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텍스트 종류에 따른 요약하기 전략 연구

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Author(s)
김영주
Issued Date
2010
Abstract
정보의 전달이 빠르고 다양하며, 대량으로 이루어지고 있는 21세기 정보화 사회에서, 읽기 과정을 통해 텍스트의 내용들 중 가장 일반적이고 중요한 내용들을 찾는 요약하기 전략이 필요하다. 하지만 학교 현장에서의 요약하기 지도는 과거의 지도 방법들인 교사나 학습자들의 직관에 의존하는 수업에서 크게 벗어나지 못하고 있다.
요약하기는 텍스트의 중요한 내용들을 통해 주제를 찾는 데 있다. 요약을 잘했다는 것은 결국 텍스트 전체의 내용을 정확하게 이해했다는 것으로 이해할 수 있다. 텍스트에서 무엇이 중요하고 무엇이 덜 중요한지도 파악하기 힘들어 하는 학습자들에게 피상적인 요약하기 전략을 가르치기 보다는, 사실적 이해를 도울 수 있는 전략을 가르쳐 궁극적으로 학습자들의 종합적인 사고력을 신장시키는데 본 연구의 목적이 있다.
Ⅱ에서는 학습자들이 요약하기를 어려워하는 원인이 학습자 개개인에게 있기 보다는, 요약에 쓰이는 용어의 불확실성과 현행 요약하기 전략들의 적용의 문제적 상황을 통해 밝혀보고자 하였다. 현재 요약과 유사한 의미로 사용되는 용어들을 정리하고, 현행 요약하기에 적용되는 전략들을 살펴봄으로써, 텍스트 내에서 중요한 내용의 기준이 ‘주제’임을 알 수 있게 되었다.
‘중심내용, 요지, 줄거리, 중심생각’은 모두 텍스트를 기반으로, 그 텍스트에 가시적으로 드러난 중요한 내용들을 의미하는 용어임에 반해, ‘주제’는 이러한 가시적인 중요한 내용들 뿐만 아니라 ‘글이 설명하는 세상이나 삶’, ‘작가의 의도나 세계관’ 같은 텍스트에 내포된 중요한 내용까지 포함하는 용어이다. 또한 모든 텍스트를 읽고 이해했다는 것은, 바로 주제를 파악했다는 의미와 동일하다고 정의되어진다. 이를 통해 텍스트 내에 중요한 내용들은 ‘주제’가 그 기준이 됨을 알 수 있다. 결론적으로 ‘요약이란 텍스트를 기반으로, 주제를 파악할 수 있는 중요한 내용들을 추려내어 정리한 것이다.’로 정의할 수 있겠다.
이 정의를 바탕으로, 주제를 중심으로 중요한 내용과 덜 중요한 내용을 구분하고, 그때 쓰인 전략을 모델링하여 학습자들에게 보여줄 때 비로소 효과적으로 요약하기가 이루어질 수 있는 배경적 지식이 마련될 수 있을 것임을 밝히었다.
Ⅲ에서는 고등학생 134명을 대상으로 텍스트 종류에 따른 요약하기 전략 양상을 조사하였다. 이를 통해, 텍스트 종류에 따라 요약하기 전략이 다르게 사용되고 있음을 확인하였고 몇 가지로 그 내용을 정리해 볼 수 있었다.
첫째, 설명문과 논설문의 요약 과정을 통해 실제로 학습자들이 ‘전체 주제 찾기’전략, ‘핵심어 찾기’전략, ‘주제문 찾기’전략, ‘문단별 주제 찾기’전략이라는 4가지 전략을 공통적으로 사용하여 요약하기를 실시한다는 사실을 알게 되었다.
둘째, 설명문에 있어서는 ‘전체 주제 찾기’전략이 주로 사용되었고, 논설문에서는 ‘전체 주제 찾기’전략과 ‘주제문 찾기’전략이 비슷한 비율로 사용되고 있음을 알 수 있었다. 이는 글의 특성에 따른 차이로 인식할 수 있겠다.
셋째, 서사문에서는 기본적으로 이야기의 구성 요소인 인물, 사건, 배경이 어우러져 만들어지는 ‘줄거리 중심’전략이 주로 나타났다. 이는 학습자들이 서사문을 읽고 이해해가는 과정에서, 이야기 구성 요소인 인물, 사건, 배경을 다른 요소로 인식하는 것이 아니라, 종합적으로 읽고 판단하여 줄거리를 구성한다는 사실을 짐작해 볼 수 있다.
넷째, 설명문과 논설문, 그리고 서사문에서 가장 많이 쓰인 전략들의 공통점은 바로 거시적인 관점에서 텍스트를 바라보며 요약하기가 이루어지는 전략이 압도적으로 우세하다는 것이다. ‘전체 주제 찾기’전략과 ‘줄거리 중심’전략 모두 텍스트 전체의 의도와 목적, 즉 주제에 비추어 내용의 중요도를 판단하여 요약하기를 한다는 것이다. 이는 내용의 중요성 여부를 쉽게 판단할 수 있는 일종의 ‘기준점’이 바로 주제가 될 수 있음을 시사한다.
Ⅳ에서는 Ⅲ에서의 내용을 바탕으로, 실제 학습자들이 텍스트 종류에 따라 새로운 요약하기 전략을 사용하여 요약문을 작성해봄으로써 요약 능력 변화를 분석하였다. 그 결과, 기존의 요약하기 전략들을 어려워하는 학습자들에게, 좀 더 쉬우면서도 명확한 전략을 제시해 줄 수 있다는 사실을 알게 되었다. 즉, 요약하는 순서는 물론 각각의 순서에 맞게 해야 할 사항들을 가시적으로 보여줌으로써, 요약하기의 부담감을 덜어주고, 단순하지만 명료하게 중요한 내용들을 선택하게 하여 상위 수준의 요약문을 작성할 수 있게 도와줄 수 있다는 점을 알게 되었다.
본 연구에서는 요약하기 과제에 대해 학습자들이 겪는 어려움이 무엇인지를 찾아보고, 실제 학습자들의 목소리를 통해 텍스트 종류에 따른 요약하기 전략을 모색하여 흥미롭고 유용한 요약하기 전략을 구현하고자 하였다. 하지만 본 연구는, 요약하기 실태 분석과 새로운 요약하기 전략 적용을 통한 요약 능력 향상 분석을 통해 얻은 수치들을 질적․양적 연구와 결합하지 못하였다. 즉, 일부 참여자들을 분석하여 요약하기의 한 전략을 보여주었을 뿐, 그 전략들을 정확히 검증해 내지는 못했다. 이는 후속 연구과제로 남게 되겠다. 하지만 본 연구가 다양한 요약하기 전략 개발에 있어 새로운 기준을 제시하였다는 것에 의의를 찾아볼 수 있겠다.|In the 21st century information oriented society where the information delivery is so fast and diverse and is done at the large quantity, The Summary Strategies is necessary(needed) to find the most basic(general) and important one among the contents of the text through the reading process. However, the summary instruction of the academic field has not been broken away from the conventional class that depends on the intuition of tutors and learners. The summary is to find the subject through the critical contents of the text.
Doing summary well will be understood as grasping the whole contents of the text perfectly. Teaching the superficial summary strategy to the learners who feel difficult to know what is important in the text is not effective. So, the purpose of this paper is to eventually improve the learner's comprehensive ability to think, as teaching the strategy which can help the realistic understanding.
In section Ⅱ, I have tried to clarify the reasons which the learner feel difficult to summarize the text through the uncertainty of the terms used in summarizing and the bad situation to apply the conventional summary strategies. As reviewing the strategies applied the conventional summary strategies and sorting the terms used as similar meaning with the term 'summary', we can see the criteria of the critical contents in the text is the 'subject'. 'The main contents, gist, plot and main idea' are based on the text. And those are terms which mean the main contents exposed visibly. But 'subject' is a term which includes not only visible important contents above but also the important contents implied in the text like 'world and life explained by the text' and 'aim and view of the world of author'. And reading and understanding all text is the same as the meaning of getting the point of the subject perfectly. So, we can see the 'subject' is the basis(criteria) of the critical contents in the text. As a result, the Summary can be defined as a sentence 'sorting and organizing the important contents which can recognize the subject based on the text.'
Based on the definition above, after distinguishing between more important contents and the others from the subject and modeling this strategy, when showing the strategy, finally we confirmed that the background knowledge is prepared to do summarizing effectively.
In section Ⅲ, I conducted aspect of the summary strategy among the text type of 134 highschool students. As this result, I confirmed that the summary strategy is used differently according to the text type and it could be sorted to several methods.
First of all, we can see the fact that the learner do summarize commonly using 4 strategies, 'the finding whole subject', 'the finding keyword', 'the finding topic sentence' and 'the finding the subject at each paragraph', in the process to summarize the expository writing and the argumentative writing.
Secondly, in the case of the expository writing, the finding whole subject strategy is used in the main. in the case of the argumentative writing, the finding whole subject strategy and the finding topic sentence strategy is used in the same ratio, respectively. This result can be recognized as the difference by the property of text.
Thirdly, in the case of a description, the plot centered strategy that components of the story, 'person', 'event', 'background', are in harmony is mainly used. This result shows the fact that the learner doesn't recognize components of the story as each different component, respectively. On the other hand, the learner synthetically read and judge the components of the story and then compose the plot in the process of reading and understanding a description.
Finally, a common point of the strategy used in the expository text, the argumentative writing and a description is that the strategy summarizing in macroscopic view is superior overwhelmingly.
Both 'the finding whole subject' and 'the plot centered' strategies do summarize after judging the importance of the contents, according to the subject, i.e. the meaning and the purpose of whole text.
This result implies a kind of criteria which can judge whether the contents is important or not easily can be a subject.
In section Ⅳ, based on the section Ⅲ, as the learners make out a summary using new summary strategy according to the text type in practice, we analyzed changes of the summary ability. as a result, We confirmed serving easier and more specific strategies to the learners who felt the conventional summary strategies was so difficult. In other words, as showing visibly procedure to summarize as well as facts to do according to procedure, the learners can be relieved from the burden to summarize. And the new strategy proposed can help the learners to make a high level summary as the learners can choose important contents clearly.
In this paper, I have tried to realize the interesting and useful summary strategy seeking summary strategies according to the text type through the voice(need) of the real learners. However, this study could not combine a qualitative and quantitative study with figures from analyzing the summary ability improvement by summary real condition analysis and strategy application. In other words, even if a strategy of summary is shown by analyzing some participants, the strategy is not analyzed exactly. this problem will be next research. but this study is so valuable in several strategy improvements as suggesting new standard.
Alternative Title
A Study of The Summary Strategies depending on The Text Types
Alternative Author(s)
Kim, Young Joo
Affiliation
조선대학교 교육대학원
Department
교육대학원 국어교육
Advisor
김혜영
Awarded Date
2010-08
Table Of Contents
ABSTRACT

Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 선행연구의 검토 4
3. 연구 방법 9

Ⅱ. 요약하기의 이론적 배경 11
1. 요약의 개념 11
2. 요약하기 일반 전략 17
3. 주제중심 요약 전략 21

Ⅲ. 학습자의 요약하기 실태 분석 25
1. 설명문 요약하기 27
2. 논설문 요약하기 32
3. 서사문 요약하기 36

Ⅳ. 텍스트 종류별 요약하기 전략과 효과 43
1. 연구 문제 및 가설 43
2. 연구 방법 43
2.1. 연구 대상 44
2.2. 연구 절차 44
3. 연구 결과 및 분석 45
3.1. 주제중심 요약 전략과 효과 57
3.2. 텍스트 종류별 요약하기 전략과 효과 61
3.2.1. 설명문 61
3.2.2. 논설문 63
3.2.3. 서사문 64

Ⅴ. 결론 68

참고 문헌 73
Degree
Master
Publisher
조선대학교 교육대학원
Citation
김영주. (2010). 텍스트 종류에 따른 요약하기 전략 연구.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/15304
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000240301
Appears in Collections:
Education > 3. Theses(Master)
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  • AuthorizeOpen
  • Embargo2010-08-25
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