CHOSUN

초등학교 특수학급 부모교육 실태 및 교사의 인식에 관한 연구 -전남지역을 중심으로

Metadata Downloads
Author(s)
김미선
Issued Date
2008
Abstract
ABSTRACT

A Study on the Current Status and Teachers' Perception of the Parents' Education Program
in Special Education Classes at Elementary School in Jeollanam-do

Mi-sun Kim
Advisor : Prof. Nam-soon Kim
Major in Special Education
Graduate School of Education, Chosun University


The purpose of this study was to evaluate the efficiency of systematic parent education for elementary school special needs students.
This study provided the basic materials for parent education via research for the actual managerial conditions and the teachers' perceptions regarding the education of parents of elementary-aged special needs students.

Three research tasks were carried out based on the following questions:

1. How are the present managerial conditions for elementary school special needs parent education according to teachers' evaluation criteria?
2. What are the teachers' perceptions of elementary school special needs parent education according to teachers' evalutaion criteria?

3. Are the current status and teachers' perceptions of elementary school special needs parent education different?
In order to answer these questions, I surveyed 177 special needs teachers from elementary schools in Jeollanam-do. The collected data was analyzed with respect to the frequency, percentage, and "Chi-Square" test of each question, using an SPSS program.

The results of this study were as follows:

1. As a result of the survey on the current status of parent education according to teachers' variables, each group was similar with regard to the education method, education instructor, selection of education contents, and reflection of parents' needs. However, differences were shown on the issues of the recognition of the laws, educational plan, educational periods, educational schedule and educational expenses stemming from parent education.

2. As the result of the survey on the perception of parent education according to teachers' variables, each groups showed similar opinions on the expenses and methods of parent education. However, differences were shown on the issues of the period, schedule, and perceived value of parent education

3. Compared with the current status and perception of parent education, both were similar in the education schedule. Yet, statistical differences were shown in the period, expenses, and methods of parent education.
Alternative Title
A Study on the Current Status and Teachers' Perception of the Parents' Education Program in Special Education Classes at Elementary School in Jeollanam-do
Alternative Author(s)
Kim, Mi sun
Affiliation
교육대학원 특수교육
Department
교육대학원 특수교육
Advisor
김남순
Awarded Date
2009-02
Table Of Contents
목 차

표 목차 ⅳ
ABSTRACT v

Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 의의 1
2. 연구 목적 3
3. 연구의 제한점 4

Ⅱ. 이론적 배경 5
1. 장애아동 가족의 특징 5
2. 부모교육의 개념 및 중요성 7
가. 부모교육의 개념 8
나. 장애아동 부모교육의 중요성 9
3. 장애아동 부모교육 프로그램 실시 형태 12
가. 가정통신 12
나. 부모회 13
다. 수업참관과 보조교사 13
라. 면담과 가정방문 13
4. 장애아동 부모교육 프로그램의 효과 14
가. 아동에게 나타난 효과 15
나. 부모 및 가족에게 나타난 효과 16
다. 교육기관 및 지역에 나타난 효과 16
5. 선행연구 고찰 17

Ⅲ. 연구방법 19
1. 연구대상 19
2. 측정도구 20
3. 연구절차 21
4. 자료의 처리 21

Ⅳ. 연구결과 23
1. 특수학급 부모교육의 실태 23
가. 부모교육에 대한 법령 인식 23
나. 학교 또는 학급 교육계획에 부모교육 포함 여부 24
다. 부모교육 실시시기 25
라. 부모교육 운영시간 27
마. 부모교육 경비부담 28
바. 부모교육 운영방법 29
사. 부모교육 강사 30
아. 부모교육의 주제 및 내용 선정자 32
자. 부모교육 시 부모요구 반영 정도 33
2. 특수학급 부모교육에 대한 교사들의 인식 34
가. 부모교육 실시시기 35
나. 부모교육 운영시간 37
다. 부모교육 경비부담 38
라. 부모교육 운영방법 39
마. 부모교육 시 중요시해야 할 항목 41
3. 특수학급 부모교육에 대한 실태와 교사의 인식 차이 42
가. 실시시기에 따른 차이 43
나. 운영시간에 따른 차이 44
다. 경비부담에 따른 차이 44
라. 운영방법에 따른 차이 45

Ⅴ. 결론 및 제언 46
1. 결론 46
2. 제언 50

참고문헌 51

부 록 53
Degree
Master
Publisher
조선대학교
Citation
김미선. (2008). 초등학교 특수학급 부모교육 실태 및 교사의 인식에 관한 연구 -전남지역을 중심으로.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/15073
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000237840
Appears in Collections:
Education > 3. Theses(Master)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2009-02-04
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.