CHOSUN

배드민턴 프로그램이 정신지체학생의 운동능력 발달에 미치는 영향

Metadata Downloads
Author(s)
박창영
Issued Date
2007
Abstract
The purpose of this study was to examine functional relation motor skill development and badminton program in students with mental retardation in special school.
The subjects of this study was 10 in students with mental retardation in special school, with 5 student in experimental group and another 5 in the control group. Measurement tool utilized in this study was Oseretsky‘s Motor Skill Test Battery for adapted Korean(Kim Chong Kuon, 1999)-static coordination ability, hand movement coordination ability, general movement coordination ability, exercise speed, simultaneous voluntary movement, single movement performance ability.
Is there the effect of the badminton program on motor skill development in students with mental retardation?
The result of this study were as follows ;
First, badminton program exercise have an positive influence on static coordination ability(t=4.54, p<.01) of student with mental retardation.
Second, badminton program exercise have an positive influence on hand movement coordination ability(t=2.35, p<.05) of student with mental retardation.
Third, badminton program exercise have an positive influence on general movement coordination ability(t=2.35, p<.05) of student with mental retardation.
Fourth, badminton program exercise have an positive influence on exercise speed(t=2.66, p<.05) of student with mental retardation.
Fifth, badminton program exercise have an positive influence on simultaneous voluntary movement(t=3.90, p<.01) of student with mental retardation.
Sixth, badminton program exercise have an positive influence on single movement performance ability(t=5.19, p<.01) of student with mental retardation.
In conclusion, the findings showed that badminton program exercise have an positive influence on motor coordination ability of student with mental retardation. Therefore, badminton program exercise for student with mental retardation will be ideal method.
Alternative Author(s)
Park Chang Young
Affiliation
조선대학교 교육대학원 체육교육전공
Department
교육대학원 체육교육
Awarded Date
2008-02
Table Of Contents
목 차

ABSTRACT

Ⅰ. 서 론 1
1. 연구의 필요성 1
2. 연구의 목적 3
3. 연구의 가설 3
4. 연구 변인 4
4. 연구의 제한점 5

Ⅱ. 이론적 배경 6
1. 정신지체의 개관 6
1) 정신지체의 정의 6
2) 정신지체의 원인 7
3) 정신지체의 특징 9
4) 정신지체학생의 운동능력 특성 12
2. 배드민턴의 특성 13


Ⅲ. 연구방법 16
1. 연구대상 16
2. 연구도구 17
1) 운동능력 검사도구 17
2) 검사 영역별 세부항목 17
3) 검사 실시 21
4) 운동 연령의 계산 21
5) 운동 능력의 평가 22
3. 연구방법 및 절차 23
4. 자료처리 25


Ⅳ. 연구결과 26
1. 정적 협응 능력의 변화 26
2. 손동작 협응 능력의 변화 27
3. 일반동작 협응 능력의 변화 29
4. 운동속도 능력의 변화 30
5. 동시적 자발동작 능력의 변화 32
6. 단일동작 수행능력의 변화 33


Ⅴ. 논의 36


Ⅵ. 결론 및 제언 39


참고문헌 41


한국판 오세레츠키 운동능력과 채점표 45
배드민턴 프로그램 구성 내용 46



표 목 차


정신지체의 원인(AAMR) 8
연구대상의 개인별 특성 16
정적 협응 검사와 손동작 협응 검사 세부 항목 18
일반동작 협응 검사와 운동속도 검사 세부 항목 19
동시적 자발동작 검사와 단일동작 수행능력 검사 세부 항목 20
배드민턴 프로그램의 구성 내용 24
정적 협응 능력의 변화 26
손동작 협응 능력의 변화 28
일반동작 협응 능력의 변화 29
운동속도 능력의 변화 31
동시적 자발동작 능력의 변화 32
단일동작 수행능력의 변화 34


그림 목차


연구 변인 4
연구 설계 23
정적 협응 능력의 변화 27
손동작 협응 능력의 변화 28
일반동작 협응 능력의 변화 30
운동속도 능력의 변화 31
동시적 자발동작 능력의 변화 33
단일동작 수행능력의 변화 34
Degree
Master
Publisher
조선대학교 교육대학원
Citation
박창영. (2007). 배드민턴 프로그램이 정신지체학생의 운동능력 발달에 미치는 영향.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/14851
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000236074
Appears in Collections:
Education > 3. Theses(Master)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2008-02-19
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.