CHOSUN

수학적 교구를 활용한 피타고라스정리의 지도 방안에 관한 연구

Metadata Downloads
Author(s)
권순주
Issued Date
2007
Keyword
수학적 교구|피타고라스정리|지도방안|제7차 수학교육과정|수학교과서
Abstract
피타고라스 정리의 역사적인 기원과 피타고라스 정리의 여러 가지 증명방법을 살펴보고, 그 방법들을 사용하여 학생들의 이해를 돕는데 활용하는 방안을 제안 하였다. 일반적으로 학생들은 지필 강의식 수업에서, 특히 증명 같은 경우에는 어려워하는 경향을 볼 수가 있는데, 만약 이 과정에서 학생들이 증명과정에 적극적으로 동참 할 수 있도록 자연스럽게 유도할 수 있다면, 학생들의 증명에 대한 이해는 물론 이고, 학습 흥미유발 효과도 기대할 수 있을 것으로 생각된다. 그래서 본 논문에서는, 이것의 구체적인 방법으로써, 앞서 살펴본 피타고라스 정리의 다양한 증명방법들 중에서도, 특히 도형분할을 이용한 증명방법에 착안, 수학 교구들을 사용하여 학생들이 직접 그 분할 증명을 해보게 함으로써, 정리의 증명과정에 자연스레 참여하도록 유도하는 방법을 제안하였다.|In this paper, we searched the historical origin of the Pythagorean theorem and many different proofs of the theorem, By using these, then we suggested how to apply the results to help students understand the Pythagorean theorem.
In a conventional method of teaching, it is frequently found that most of students have difficulty in understanding the proof of the theorem.
If we easily lead our students to active participation in processes of doing the proof, then we could expect that we encourage students to be interested in a mathematics class, together with understanding of the proof.
Thus, in this paper, as a concrete method to realize this, we specially studied some proofs in the use of geometric dissection among the various proofs of the Pythagorean theorem. And using mathematical teaching tools, we propose a educational plan in which a teacher asks students to perform some proofs of the Pythagorean theorem, with their own hands.
Finally, we show students visual examples which indicate the fact that the Pythagorean theorem is actually used to some cases in the living environment so that students become aware that mathematics is a very related subject with our lives.
Alternative Title
A Study on instructional Methods of The Pythagorean Theorem through Manipulative Tool Use
Alternative Author(s)
Kwon, Soon-Ju
Affiliation
조선대학교 교육대학원
Department
교육대학원 수학교육
Advisor
김남길
Awarded Date
2007-08
Table Of Contents
제 1 장 서론 = 1
제 1 절 연구의 필요성 및 목적 = 1
제 2 절 연구의 내용 및 제한점 = 2
제 2 장 이론적 배경 = 4
제 1 절 피타고라스 정리의 기원 = 4
제 2 절 피타고라스 정리의 여러 가지 증명 = 6
제 3 절 피타고라스 정리의 활용 = 12
제 4 절 선행연구 = 16
제 3 장 연구방법 및 교과서 분석 비교 = 21
제1절 연구방법 = 21
제 2 절 제6차 수학과 교육과정의 교과서 = 24
제 3 절 제7차 수학과 교육과정의 교과서 분석 = 25
제 3 절 제6,7차 수학과교육과정의 교과서의 비교 = 27
제 4 장 피타고라스 정리의 지도안 = 29
제 1 절 피타고라스 정리 지도안 개발 방향 = 29
(1) 지도안 개발 방향 = 29
(2) 지도안 개발 중점 및 구성 체계 = 30
제 2 절 피타고라스 정리의 지도안 = 31
제 5 장 요약 및 제언 = 51
제 1 절 논문요약 = 51
제 2절 제언 = 52
참고문헌 = 54
Degree
Master
Publisher
조선대학교 교육대학원
Citation
권순주. (2007). 수학적 교구를 활용한 피타고라스정리의 지도 방안에 관한 연구.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/14785
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000234411
Appears in Collections:
Education > 3. Theses(Master)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2007-11-13
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.