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L. v. Beethoven Piano Sonata A^(b) major Op.110에서 드러나는 낭만적 음악어법

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Author(s)
진영원
Issued Date
2007
Keyword
Beethoven|Piano|Sonata|고전주의|낭만주의
Abstract
1. 연구의 의의와 목적
Ludwig van Beethoven(1770-1827)은 고전주의 악곡 형식에 많은 업적을 남겼으며, 고전의 절대적인 틀에서 벗어나 그의 후기작품에서는 악곡형식과 그의 예술적 표현으로 낭만주의의 문을 열게 된다.
1789年 발발한 프랑스 대혁명의 시대적, 사상적 영향을 받아 형식면에서 고전주의 음악양식의 과감한 변화를 일으켰고 내용면으로는 자신의 주관적 감정을 강조하는 독창적인 요소가 구축되었다.
이러한 특징은 32개의 Piano Sonata에서 잘 나타나며 그의 Piano Sonata는 연대별로 Beethoven의 작품경향과 기법의 발전과정이 일기처럼 잘 표현되어 있어 Beethoven의 음악을 이해하는데 중요한 위치를 차지한다.
온갖 강렬한 감정을 음악적 언어로 시도한 그의 음악의 낭만적 요소는 특히 후기 소나타에서 잘 나타난다. Beethoven의 후기 Piano Sonata에서는 깊은 사색적 성격이 표현되고 있으며, 외형적인 기교보다 내면적 성실성을 강조하고 있다. 특히, 주제와 동기가 그 어느때보다도 함축되어 있는 반면 소나타의 형식에서 벗어나 일정한 형식을 찾을 수 없는 것이 특징이다.
본 논문에서는 음악사적으로 고전파에서 낭만파로 교량역할을 하였던 Beethoven의 음악 중에서 Piano Sonata No.31, op.110을 分析考察하고자 한다. 이곡 이후에 작곡된 Op.111은 2개의 악장만으로 구성되어 있기 때문에, op.110은 그의 피아노 소나타 중에서 3악장 구성의 마지막 곡이다.
이 곡은 선율적으로도 매우 아름다우며 Fugue 기법을 수단으로 하여 자유롭게 표현하여 주관적 감정을 중시하는 낭만적 성격이 잘 나타나 있다고 할 수 있다. op.110의 분석연구를 통해 Beethoven후기 소나타의 특성과 낭만적 요소들이 이곡에서는 어떻게 표현되었는지 고찰함으로서 Beethoven Piano Sonata에 대한 이해에 도움이 되고자 한다.
2. 연구의 범위와 방법
본 논문에서는 Piano Sonata No.31, op.110를 중심으로 그의 후기피아노 소나타에 나타난 구체적 특징을 파악 하고자 한다.
먼저 Beethoven의 32개 피아노 소나타를 3기로 나누어서 각 시기별 특징에 관해 살펴보고자 한다. 이어 Piano Sonata No.31, op.110의 악장별 형식분석, 화성, 선율, 리듬분석의 측면에서 분석하려고 한다.
연구의 범위는 Piano Sonata No.31, op.110 전악장이며, 연구방법은 작품분석을 중심으로 한다.|The music of Beethoven, having inherited the traditions of classical music, developed from the simple and systematical music of the first, second, and third ages to nonrestricted music of individual and romantic qualities through daring implementations and originality.
In particular, his later sonatas generally show strong romantic lyricism. Study of Op.110 indicates resolute change and contrapuntal technique of movement composition, a dramatic recitative style, and an impromptu movement style.
The analysis of the characteristics of Op.110 are summerized as follows in terms of form, melody, harmony, and rhythm.
First, the placement of movements is peculiar. In the first movement, expressed is the lyrical theme melody rather than a strong expression. In the second movement, used is the fast scherzo based on themes borrowed from folk melodies. And in the third movement, used are slow recitative, aria and fuga.
The movement is a liberal sonata form rather than the traditional form.
The first movement is in sonata, but it's development is shortened very shortly and suggests the rest themes the prelude theme has instead of omitting apparent themes. The third movement combines impromptu recitative and aria and counterpuntal fuga, and the second fuga is treated in the latter part just as the development of the sonata form. As mentioned above, the texture is considered mixing Classical frame, Baroque tradition and Romantic liberalism
Second, lyricism and beauty centre around melody rather than motive development. Development and recapitulation show a varied progress of exposition.
The main subject are for the melody of the second movement is derived from folk music and has influenced romantic composers such as Schubert.
The third movement introduces contrapuntal melody, specifically Fuga's theme was used. The theme is derived from the first theme of the first movement, which unites the themes of each movement.
Third, in rhythm, many syncopations are used and rest are used to invoke a tension rather than a pause
Fourth, with respect to harmont the composition was made unclear purposely. The chromatic scale and frequent transition is commonly found in romanticism, which shows encarmonik.
According to the information gained from the study it appears that Op.110 shows the general characteristics of other later piano sonatas. Liberal progress is unbound by existing form in order to evoke feelings expressed implicitly; paving a way for romantic musicz
The Work Op.110 could be said to be romantic, overflowing and temperamental one, using by methods of romanticism out of the inflections of Hatdn and Mozart, compared with the works of Beethoven's first and second period.
Alternative Title
Romantic musical language detected in L. v. Beethoven Piano Sonata A^(b) Major Op.110
Alternative Author(s)
Jin, Young-Won
Affiliation
조선대학교 교육대학원
Department
교육대학원 음악교육
Advisor
김승일
Awarded Date
2007-08
Table Of Contents
Ⅰ. 서론 = 1
1. 연구의 의의와 목적 = 1
2. 연구의 범위와 방법 = 2
Ⅱ. 본론 = 3
1. Beethoven 후기 Piano Sonata의 특징 = 3
2. Piano Sonata Ab 장조, Op.110의 분석 = 8
1) 제 1악장 = 8
2) 제 2악장 = 18
3) 제 3악장 = 24
Ⅲ. 결론 = 35
참고문헌 = 37
Degree
Master
Publisher
조선대학교 교육대학원
Citation
진영원. (2007). L. v. Beethoven Piano Sonata A^(b) major Op.110에서 드러나는 낭만적 음악어법.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/14763
Appears in Collections:
Education > 3. Theses(Master)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2007-11-13
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